Dupa zile intregi in care medicii de familie s-au plans ca sistemul informatic e blocat si, deci, si activitatea lor, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) vine cu o prima reactie, in care nu da nicio explicatie pentru blocaj, dar asigura ca "specialistii IT din cadrul institutiei" fac tot ce pot pentru a rezolva problemele, scrie Ziare.com.

Potrivit unui comunicat, Casa cere medicilor "sa trateze in continuare cu toata responsabilitatea pacientii", in sistem offline, timp in care institutia se va gandi cum gestioneaza situatia despre care spune ca a inceput pe 3 mai.

"Avand in vedere ca si ulterior perioadei respective unele componente ale PIAS nu au functionat in parametri normali, la ora actuala la nivelul CNAS se ia in calcul ca pentru intreaga perioada in care s-au inregistrat probleme in functionarea sistemului informatic transmiterea si validarea serviciilor acordate de furnizorii aflati in contract cu casele de asigurari de sanatate sa se faca in conformitate cu regulile aplicabile pentru perioadele de indisponibilitate a PIAS.

In acest context, CNAS solicita furnizorilor de servicii de sanatate sa trateze in continuare cu toata responsabilitatea problemele medicale ale asiguratilor si sa nu amane acordarea tratamentelor necesare acestora", se precizeaza in comunicat.

De asemenea, institutia nu da nicio explicatie pentru problemele aparute, ci doar mentioneaza ca la acest moment nu mai exista un contract de mentenanta a sistemului informatic, informatie facuta publica inca de luni de cei de la SIVECO.

Citeste si:
Sanatatea in Romania: Salariatii si somerii o duc cel mai bine
Sanatatea in Romania:...

"Circumstantele aparitiei problemelor in functionarea PIAS, imediat dupa incetarea unui contract de mentenanta, vor fi clarificate cu aportul unor specialisti. Totodata, CNAS se preocupa de asigurarea mentenantei acelor componente ale PIAS care in prezent nu mai sunt acoperite contractual, iar specialistii IT din cadrul institutiei depun toate eforturile in vederea solutionarii disfunctionalitatilor aparute, acestea putand fi semnalate de furnizorii de servicii de sanatate aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate la adresa de e-mail suport.siui@casan.ro.

CNAS reitereaza, pe aceasta cale, angajamentul sau ferm de continuare a dezvoltarii si de perfectionare a functionalitatii PIAS, ca instrument de raportare, validare si control a serviciilor de sanatate decontate din fonduri publice, acesta fiind de altfel unul din cele mai mari si mai intrebuintate sisteme informatice din Romania, cu peste 70.000 utilizatori si peste 700.000 de servicii medicale raportate si validate zilnic, din care circa 200.000 sunt prescriptii medicale", se mai arata in comunicatul citat.

Cardul de sanatate, blocat

La scurt timp de cand a fost emis comunicatul, medicii de familie au anuntat ca sistemul e in continuare blocat si nu pot utiliza cardul de sanatate.

"Sistemul a fost de la inceput proiectat defectuos, subdimensionat. Sistemul informatic s-a nascut ca un avorton, s-a dezvoltat prost si acum e in coma. E un risc pentru sanatate. Activitatea cabinetelor e mult ingreunata, pacientii asteapta afara, nu se mai poate asa. E cazul ca cei care conduc Romania sa ia o hotarare transanta.

Citeste si:
Din lipsa de fonduri, pacientii din Arad isi fac un RMN in 7 luni
Arad: Liste de asteptare de...

Acest sistem informatic, care e necesar, ar trebui sa se refere la posibilitatea de a ajuta actul medical. Casa spune 'nicio problema, dati offline', dar nu poti sa verifici daca pacientul e asigurat, nu poti sa stii cate medicamente a luat...", a declarat un medic de familie.

Medicii de familie, acuzati ca mint

"De cand ne tot innebuneste sistemul informatic am avut multe sincope, dar ceea ce se intampla in ultimele zile intrece orice imaginatie. Pe langa faptul ca noi spunem ca nimic nu merge, reclamam zilnic la suport si ne umplem de tichete de raspuns, primim telefoane impertinente cum ca noi suntem mincinosi, ca de fapt sistemul merge, pe langa faptul ca am ajuns sa iesim cum ies cartitele noaptea pe Net sa ne putem valida serviciile, ca sa nu pierdem si bruma de maruntis pe care ne-o zvarle sistemul drept plata, pe langa faptul ca trebuie sa ne reprogramam pacientii sa prinda si ei o amarata de reteta compensata electronica in trei exemplare si cu doisprezece stampile, mai nou alta belea cat casa.

Stam ca prostii sa asteptam ca sa ni se genereze deconturile de catre case ca sa ne putem face facturile (pentru mizeriile de plati mentionate mai sus) care vor fi onorate, evident, cu imperial dispret, cu o fireasca intarziere care evident incalca minunatul contract cu casele.

Iar acei nefericiti dintre noi care trebuie sa isi reinnoiasca semnaturile electronice, de asemenea impuse de case ca sa putem robotiza tot, nu putem lucra fiindca minunatul sistem nu merge ca semnaturile sa poata fi inregistrate. Si iar ne amanam pacientii, ca nu le putem oferi decat ce am invatat, nu si numeroasele emanatii electronice originale", e mesajul postat pe Facebook de medicul de familie Sandra Alexiu.

Citeste si:
Pintea anunta credite de 200.000 de euro pentru medicii de familie
Sorina Pintea anunta credite...

Nimeni nu mai face mentenanta: Sistemul poate pica de tot in orice moment si datele pot fi compromise

SIVECO a anuntat, luni, ca nu mai asigura mentenanta sistemului informatic de la inceputul lunii mai, pentru ca "nu lucreaza pe gratis".

"Incepand din data de 01.05.2018, a expirat contractul de mentenanta a sistemului SIPE. Prestarea unor astfel de activitati, pentru sisteme aflate in exploatare la nivel national, reprezinta o implicare financiara deloc de neglijat, imposibil de sustinut pe termen nedefinit de catre o companie privata.

Va informam, pe aceasta cale, ca incepand cu data de 01.05.2018, SIVECO Romania a suspendat toate activitatile de mentenanta legate de baza de date Oracle a sistemelor SIPE, SIUI si CEAS si mentenanta aplicatiei SIPE", se arata in informarea celor de la SIVECO.

Surse apropiate situatiei au declarat pentru Ziare.com ca nu numai ca nu este nimeni care sa se asigure ca totul merge in regula (sau macar la fel de prost ca si pana acum), dar ca, lasat de capul lui, sistemul se degradeaza intr-un ritm accelerat, putand in orice moment sa pice de tot.

Mai mult, dupa ce au observat ca incep sa apara probleme, cei de la Casa ar fi incercat sa le rezolve cu angajatii IT pe care ii au, care nu detin insa competente pentru a opera astfel de sisteme.

Sursa foto: Shutterstock / Blue Planet Studio

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Cum sa iti investesti banii pentru efecte vizibile in timp