Ministrul Educatiei Nationale, Ecaterina Andronescu, a declarat vineri ca proba de creativitate, cunostinte, abilitati, aptitudini si atitudini, pe care o propune pentru noul sistem de Bacalaureat, va integra mai multe discipline, oferind o imagine despre informatiile acumulate de elev si modul in care poate sa le foloseasca in practica.

Precizarile au fost facute dupa ce, in cadrul evenimentului de lansare a viziunii sistemice "Educatia de uneste", ministrul a facut o serie de propuneri pentru reorganizarea sistemului de educatie, vizand inclusiv introducerea a patru tipuri de bacalaureat: Bac T (tehnologic), Bac A1 (pentru absolventii programelor de studii liceale de stiinte), Bac A2 (pentru absolventii programelor de studii liceale socio-umaniste) si Bac V (pentru absolventii programelor de studii liceale vocationale).

"Eu cred ca obligatia noastra este sa dezvoltam un invatamant creativ. Un om care nu produce idei, un om care nu este capabil sa fie creativ in fiecare zi, nu se poate ridica de la orizontala, metaforic vorbind. De aceea, eu cred ca obligatia invatamantului este sa puna accent pe creativitatea elevului. Sa nu omoare creativitatea prin autoritate excesiva, sa il lase pe elev sa produca idei in clasa, sa caute solutii, chiar daca nu intotdeauna solutia cu care vine elevul este perfecta sau cea buna. Dar el a gandit solutia aceea. Trebuie sa il determinam sa gandeasca, sa ii formam aceste mecanisme. Aceasta proba este vazuta ca o proba care integreaza mai multe discipline si care ne arata noua daca cel scolit a inteles ceea ce i s-a predat, a inteles ceea ce a acumulat in cunoastere si poate sa foloseasca aceste acumulari in practica. (...) Incercam sa ne uitam putin pe organigrama ministerului si chiar sa avem acolo o structura care sa se ocupa de aceasta latura a cresterii puterii de imaginatie, de creativitate, de inovare a elevilor", a explicat ministrul, scrie Agerpres.

Care este scopul unui an suplimentar?

In ceea ce priveste introducerea unui an suplimentar de pregatire pentru elevii care nu fac fata examenului de Evaluare nationala, Ecaterina Andronescu a mentionat ca acesta este menit sa ajute la recuperarea decalajelor.

"Ne confruntam de mai multi ani de zile cu rezultate nu tocmai fericite la examenul de Evaluare nationala, dupa clasa a VIII-a. Cei care nu promoveaza acest examen merg in continuare, parcurg fie studiile de profesionalizare, fie studiile liceale si ne trezim ca nu promoveaza examenul de Bacalaureat. De ce? Pentru ca marea lor majoritate nu reusesc sa recupereze decalajele pe care le-au inregistrat fata de programa pe care au parcurs-o. Ca urmare, nu putem sa mergem mai departe si sa ne facem ca aceste lucruri nu sunt asa. De aceea, vom incerca, pe de o parte, in interiorul ciclului, prin evaluare si prin remediere, sa eliminam aceste lacune si, in masura in care pentru unii nu vom reusi, gandim ca pentru ei poate anii de gimnaziu nu sunt suficienti si atunci putem sa gandim un an suplimentar", a spus ea.

O eleva de 17 ani a dat...
Citeste si: #foaiagoala:"Este un fel de independenta, de maturitate"

Andronescu a raspuns si observatiilor legate de absenta matematicii ca proba de sine statatoare in cadrul Bacalaureatului tehnologic, sustinand ca aceasta va fi cuprinsa in proba "Stiinte".

"La liceul tehnologic, exista o disciplina care se numeste 'Stiinte' si care este gandita ca o integrare a stiintelor pe care le-a studiat elevul - matematica, fizica, chimie - in asa fel incat sa il conduca aceasta proba spre ceea ce poate sa faca el in practica. Pentru ca el primeste si un certificat de competente practice", a adaugat ea.

Ministrul a explicat si optiunea de a redenumi clasa "zero", care va deveni clasa I.

"In lege scrie foarte clar: este clasa pregatitoare. In realitate, majoritatea populatiei o numeste clasa zero. Pe mine ma amaraste ca a intrat drept clasa zero in mentalul colectiv. De aceea, putem sa ii spunem prima clasa din invatamantul primar, nu e nicio problema", a declarat Ecaterina Andronescu.

Calin Ile: Turismul are un...
Citeste si: Industria turismului propune solutii la criza de forta de munca

Ea a completat ca propunerile sale tin cont si de legea recent adoptata de Senat, care prevede extinderea invatamantului general obligatoriu de la 11 la 15 clase, treptat, pana in 2030.

"In prezent, de la clasa pregatitoare pana la clasa a zecea avem invatamant obligatoriu. In acelasi timp, a trecut o lege prin Senat, Camera decizionala, care a adaugat invatamantului obligatoriu de 11 clase - clasa pregatitoare nu este numerotata intre cele 11 clase - inca doi ani din invatamantul prescolar - grupa mijlocie si grupa mare - si ultimii doi din invatamantul liceal. Asta nu inseamna ca nu vom avea rute de profesionalizare mult mai devreme decat dupa cele 13 clase. (...) Daca aceasta este legea acum, noi trebuie sa ne pregatim. (...) In primul rand, prin constructia de gradinite. La minister avem un proiect de 380 de gradinite. MDRAP deruleaza din fonduri europene si din PNDL 1 si PNDL 2 peste 2.300 de crese si gradinite, in asa fel incat sa ii putem cuprinde in invatamantul obligatoriu pe cei mai mici", a mai precizat ministrul Educatiei.

Andronescu a subliniat ca toate ideile lansate sunt doar propuneri care urmeaza sa fie supuse dezbaterii publice, iar la discutii vor participa reprezentanti ai profesorilor, sindicatelor si parintilor.

"Cum vor rezulta din dezbaterea publica, asa le vom inscrie in lege si vom merge cu aceste propuneri in Parlament. (...) Mi-as dori sa nu intarziem, fara indoiala", a indicat ea.

Ministerul Educatiei cauta...
Citeste si: Ministerul Educatiei cauta profesori pentru evaluarea manualelor


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Ecaterina Andronescu, taxata de cel mai urmarit vlogger din Romania