Mijloacele de transport in comun sunt cartea de vizita a unui oras si arata gradul de civilizatie. Cel mai important, transportul public joaca un rol extrem de important in reducerea poluarii si fluidizarea traficului. Un oras care are un transport in comun bine pus la punct, cu autovehicule moderne, curate, care vin la timp, oamenii renunta la masina personala, ceea ce se traduce intr-un trafic mai putin aglomerat si un aer mai curat. Cum arata transportul public din marile orase din Romania si cat de mult au investit primarii in acest segment vital, conform Hotnews.ro.

Bucuresti

Societatea de Transport Bucuresti are 139 linii de autobuz ( din care 38 regionale; 5 expres, 26 linii de noapte, 1 linie City Tour), 26 de tramvai si 17 de troleibuz. Ca numar de autovehicule, parcul este compus din 1237 autobuze, 192 troleibuze si 288 tramvaie.

Din pacate, aproape tot parcul este vechi si depasit, cu exceptia celor 400 de autobuze Otokar achizitionate recent. Interioarele sunt ponosite, nu sunt dotate cu aer conditionat, iar de multe ori se strica in mijlocul strazii. Din 2007 pana in 2018 nu s-a mai cumparat niciun autobuz, in functiune fiind in continuare peste 800 de autobuze Mercedes din cele 1000 achizitionate in 2007. Restul sunt nefunctionale, fiind folosite de-a lungul timpului pentru piese de schimb.

STB: Circulatia tramvaielor...
Citeste si: Circulatia tramvaielor 41, suspendata pana pe 1 septembrie

La tramvaie si troleibuze situatia este tragica, durata de functionare a acestora fiind cu mult depasita. Conform Hotararii de Guvern nr. 2139/2004, durata normala de functionare la tramvaie este de 14 ani, iar la troleibuze si autobuze de 8 ani. La data de 31.12.2016, parcul din dotarea R.A.T.B. avea o vechime medie dupa cum urmeaza: 19,4 ani la tramvaie, 13,9 ani la troleibuze si 9,4 ani la autobuze, potrivit raportului de activitate al RATB pe anul 2016.

Abia in ultimii doi ani, municipalitatea a inceput sa faca pasi pentru modernizarea transportului public.

Dupa un an in Bucuresti, Uber...
Citeste si: Dupa Bucuresti, Uber Eats vrea sa intre si in alte orase din Romania

Primaria Capitalei a semnat in iunie 2018 contractul pentru achizitia a 400 de autobuze Euro 6 cu asocierea Otokar Europe SAS – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S, castigatoarea licitatiei. Valoarea contractului este de 458.100.826 lei fara TVA. Primele autobuze au ajuns in octombrie 2018, pana acum fiind livrate 370 unitati. Din pacate, in loc sa fie un moment important pentru Bucuresti, acesta a fost umbrit de zecile de defectiuni aparute imediat dupa punerea in circulatie a masinilor.

In 2018 au fost dotate cu aer conditionat 150 autobuze si 76 troleibuze.

In plus, in anul 2019, in cadrul Uzinei de Reparatii vor fi modernizate sase tramvaie V3A, aflate in parcul depourilor Colentina si Titan si vor circula pe liniile deservite de depourile respective.

Bucuresti, Cluj, Iasi,...
Citeste si: Orasele care pun la cale transportul electric in 2019

Primaria Capitalei are in desfasurare licitatiile pentru achizitia a 100 de tramvaie, 100 autobuze electrice, 130 autobuze hibrid, 100 troleibuze.

Pretul unei calatorii pe liniile urbane este de 1,3 lei, iar a unui abonament nominal pe toate liniile de 50 lei/luna. In ceea ce priveste pretul pe calatorie, Bucurestiul are cel mai mic tarif.

Iasi

Orasul Iasi are 23 de linii de autobuz, care deservesc si trei localitati din vecinatate, si 8 linii de tramvai.

Parcul Companiei de Transport Public Iasi este compus din 142 autobuze si 126 de tramvaie, cumparate SH din Germania si reconditionate, potrivit informatiilor de pe site-ul CTP Iasi.

”Parcul de autobuze este nou. Am achizitionat 100 de autobuze Euro 6 in anul 2016-2017, de la Anadolu Isuzu, costurile, inclusiv pentru statiile de verificare, fiind 15 milioane de euro fara TVA. Noi avem peste 130 de autobuze, dar acum le folosim doar pe cele noi. Parcul de tramvaie se compune din circa 200 de unitati, din care zilnic folosim 136 unitati. Celelalte sunt rezerve. Nu avem tramvaie noi. Am retras tramvaiele Tatra, iar acum avem unitati fabricate in Germania, cumparate de la orase din Germania si reconditionate. Parte din ele sunt modernizate pe sasiurile fabricate prin anii 80, prin anii 2002-2009 si functioneaza foarte bine. Tot parcul este dotat cu wi-fi gratuit”

Ultimul lot de tramvaie SH, cumparate din Germania, a ajuns la Iasi in aprilie 2018. Este vorba despre vagoanele de tip M8C dublu articulate, achizitionate de la operatorul de transport public din Essen. La sfarsitul anului 2017, Compania de Transport Public Iasi a cumparat din Germania 11 tramvaie, platind aproximativ 308.000 de euro.

Primaria Iasi are in plan sa achizitioneze tramvaie si autobuze electrice noi, procedurile de licitatie fiind in derulare.

Cluj

Orasul Cluj are 48 linii de autobuz in interiorul localitatii si 27 linii pentru zona metropolitana, 7 linii de troleibuz si 3 linii de tramvai.

Ca numar de mijloace de transport, sunt 256 de autobuze, 22 de autobuze electrice, 81 troleibuze, 27 tramvaie si 9 microbuze. Majoritatea mijloacelor de transport ce alcatuiesc parcul auto sunt noi.

”La autobuze, peste 85% sunt noi, la troleibuze 100% sunt noi, iar la tramvaie 30% noi si 70% vechi. Cele mai vechi autobuze sunt din 2005 si cele noi - Solaris, Mercedes si Iveco - au fost cumparate in perioada 2016-2019. Troleibuzele noi au fost cumparate in ultimii 3 ani, sunt de la Astra Arad. Tramvaiele noi sunt cumparate in urma cu 5-6 ani de la Pesa. Cele vechi sunt achizitionate in urma cu 10-15 ani din Germania. Din 2012 pana in prezent am investit circa 250 milioane lei pentru achizitia de mijloace noi de transport”, a declarat Liviu Neag, directorul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca.

De exemplu, in 2012, Primaria Cluj a contractat 12 tramvaie noi de la Pesa, valoarea unei granituri fiind de 6,4 milioane de lei fara TVA, dar a achitionat 4. In 2015, Compania de Transport Public Cluj-Napoca a incheiat cu Astra Bus un contract de 12 milioane de euro, pentru achizitia a 20 de troleibuze, adica 600.000 de euro/bucata, primele unitati fiind livrate in 2016.

In urmatoarea perioada, parcul CTP Cluj se va imbogati cu 50 de troleibuze noi si 24 de tramvaie.

Anul trecut, producatorul polonez Solaris a semnat cu Primaria Cluj un contract de circa 123 milioane lei pentru livrarea a 50 de troleibuze articulate, de 18 metri. Investitia este realizata in procent de 85% din fonduri europene.

In august 2018, Primaria Cluj-Napoca a atribuit companiei Astra Vagoane Calatori un acord-cadru pentru livrarea a maxim 22 de tramvaie noi. Valoarea contractului este de 170,17 milioane lei fara TVA (36,6 milioane euro), iar tramvaiele vor fi livrate in termen de 48 de luni de la semnarea contractului. Pretul pe tramvai este de circa 1,66 milioane de euro.

Clujul este primul oras din Romania care a introdus autobuzele electrice.

In august 2017, Primaria Cluj-Napoca a semnat cu furnizorul SOLARIS Bus&Coach un acord cadru pentru livrarea a 41 de autobuze electrice. Primele autobuze au ajuns in iunie 2018, pana in prezent fiind livrate 22 unitati. Modelul cumparat este Solaris Urbino 12. Pretul unui autobuz este de 2.374.725 lei+TVA. Pana in luma august vor sosi inca 19 unitati.

Pretul unui bilet cu doua calatorii este 5 lei, iar pretul unui abonament nominal, valabil pe toate liniile, este 138 lei/luna.

Constanta

Orasul Constanta are 18 linii de autobuz.

Municipiul Constanta a renuntat la transportul electric in 2004, 43 de km de sina de tramvai fiind desfiintate, iar troleibuzele DAC, produse in Romania de ROCAR, au fost scoase din uz.

La finalul anului 2018, Regia avea 183 de autobuze din care folosea 165
In perioada decembrie 2018-martie 2019 au fost cumparate si introduse in circulatie 104 autobuze noi ISUZU. Autobuzele beneficiaza de urmatoarele dotari de ultima generatie:

• Acces facil prin sistemul cu podea coborata;
• Rampe pentru persoanele cu dizabilitati;
• Sisteme de climatizare si dispersie odorizant;
• 8 camere de luat vederi-6 la interior si 2 la exterior;
• Sistem 3D cu camere video pentru numararea pasagerilor;
• Sistem audio-video pentru informarea pasagerilor: panouri cu led exterioare fata/ lateral/ spate/, panou interior, 2 monitoare de 21.5;
• Sistem destinat incarcarii dispozitivelor mobile USB Charge 5V-1A;
• Capabilitate Fleet Management.

Achizitia a fost facuta in baza unui imprumut in valoare de 100 de milioane de lei, contracta

41 de autobuze electrice vor ajunge la Constanta cel mai probabil in 2020, doua licitatii in acest sens fiind derulate de Ministerul Dezvoltarii.
La Constanta, pretul unei calatorii este 1,5 lei, iar pretul unui abonament nominal pe toate liniile 125 lei/luna.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Vom putea plati bilete de avion si asigurari RCA prin aplicatia 24pay