Raed Arafat, fondatorul SMURD si seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta, a scris intr-o postare pe pagina personala de Facebook despre "Promovarea agresiva, sub diferite forme ascunse, a produselor din tutun", a carei tinta raman adolescentii, "viitori consumatori fideli". Arafat atrage atentia ca o data ce adolescentul este 'recrutat', "acesta greu se mai lasa".

"Noul proiect legislativ initiat recent la Parlament, care prevede corectarea si completarea actualei legislatii care reglementeaza produsele din tutun si promovarea acestora, este unul extrem de important. Acesta prevede noi masuri care limiteaza posibilitatea promovarii produselor ucigatoare din tutun sub diferite forme si interzice sponsorizarea de catre firmele producatoare de tutun pentru ca si sponsorizarea inseamna promovare si atragerea de sustinatori chiar si in randul formatorilor de opinie. Totodata, noul proiect se adreseaza noilor produse alternative din piata si le aduce pe picior de egalitate cu produsele clasice din tutun. Astfel poate vom reusi sa mai construim un zid care sa impiedice producatorii sa ajunga la copiii si adolescentii prin diferite metode subtile. O noua masura introdusa este cea de interzicerea fumatului in masinile unde sunt minori sau femei gravide, masura exsistenta deja in mai multe tari, precum Belgia de exemplu, si care are menirea sa protejeze minorii si adlosecentii de fumatul pasiv al parintilor sau adultilor inconstienti", adauga Raed Arafat.

Arafat: Scaparile legislatiei privind fumatul, exploatate de producatori

El le transmite "felicitari celor care au lucrat la noul proiect legislativ, celor care au avut curajul sa-l initieze si celor care se alatura acestui demers, si sper ca acest proiect sa obtina sprijinul unanim la nivelul Parlamentului, intrucat protectia generatilor tinere trebuie sa fie un scop al tuturor politicienilor fara exceptie renuntand astfel la ipocrizia de a pune in balanta interesul firmelor producatoare de tutun versus interesului viitoarelor generatii!"

Este vorba despre un proiect de lege ce prevede ca produsele din tutun sa nu mai poata fi expuse in supermarketuri si minimarketuri, iar reclamele la tigari si sponsorizarea de evenimente de catre companii producatoare de tigari sa fie interzise. Proiectul de lege nu interzice fumatul si nici vanzarea tigarilor in supermarketuri, ci doar expunerea lor la vedere in magazine, a declarat deputatul Emanuel Ungureanu, adaugand ca scopul principal este combaterea promovarii intense a produselor din tutun, in special a celor de "noua generatie", nu doar a tigarilor clasice, ce risca sa "prinda" foarte bine la tineri si adolescenti.

De asemenea, in aceeasi postare, Arafat povesteste ca "vinerea trecuta, luand masa la un restaurant la mall Baneasa, s-a apropriat o fata imbracata frumos si elegant de masa la care stateam si m-a abordat direct cu intrebarea "FUMATI?"... nu cred ca varsta ei depasea 20-21 ani iar in mana ei erau un aparat de incalzit tutun si 2-3 pachetele de tigari ce pot fi utilizate cu acest aparat. Nu am intrat in discutie cu ea si am rugat-o sa paraseasca masa. Nu stiu daca ziceam ca nu fumez care ar fi fost tactica ei iar daca ziceam ca fumez cu siguranta avea sa promoveze noile produse! Cu certitudine cine a angajat-o sa promoveze aceste produse s-a gandit si la faptul ca are o varsta apropriata de tinta principala a campaniei de promovare si anume adolescentii!"

Citeste si:
Sistemul de urgenta 112: ce schimbari vrea sa aduca Raed Arafat
Sistemul de urgenta 112: ce...

Raed Arafat atrage atentia ca "promovarea agresiva, sub diferite forme ascunse, a produselor din tutun continua mai mult decat oricand. Unele scapari ale legislatiei in vigoare privind fumatul sunt exploatate la maxim de producatorii de tutun, iar tinta in mare parte raman adolescentii, viitorii consumatori fideli ai produselor din tutun, avand in vedere adictia pe care o induc aceste produse si faptul ca o data ce adolescentul este 'recrutat', acesta greu se mai lasa. Vedem afisele in statiile de autobuz, la mall-uri, in magazine si mai ales vedem o promovare agresiva la nivelul mediului online prin personaje cu putere de a influenta tinerii, fie si prin faputul ca, la momentul difuzarii unui material video, acestia sunt vazuti fumand sau folosind unul dintre noile 'gadgeturi' pentru fumat alternativ, atractive pentru tineri".

Raed Arafat mai povesteste ca "in 2013, am participat, in locul ministrului, la o intalnire informala a ministrilor sanatatii, cand se discuta despre directiva ce urma sa interzica tigarile mentolate si cele 'slim'. Romania era printre putinele tari care se impotriveau directivei iar eu l-am informat pe ministrul sanatatii de atunci ca nu am sa sustin pozitia Romaniei, fiind o intalnire informala, si am sa vorbesc ca medic expunand parerea mea ca reprezentant al unui minister al sanatatii si nu al industriei tutnului. Atunci interventia mea a fost scurta si am spus urmatorul lucru: ' Exista o similititudine si o diferenta intre producatorii de tutun si producatorii de droguri... similitudinea este ca amandoi promoveaza si vand moartea... iar diferenta este ca pe unii ii combatem si ii inchidem in puscarii si pe altii ii aparam in paralamente si le sustinem interesele, iar aceasta ipocrizie trebuie sa inceteze!' "

Sursa foto: Agerpres Foto

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
CLCC: Reglementarea tutunului va scumpi tigarile si va aduce pierderi