Primaria Sectorului 1 a inceput curatenia si procesul de punere in siguranta a Teatrului de Vara din parcul Bazilescu, din cartierul Bucurestii Noi. Daca lucrurile merg conform planului, in vara anului 2020 s-ar putea tine spectacole in cladirea stalinista cu o istorie de 65 de ani, unde odata rasuna fanfara, se jucau piese de teatru sau se difuzau filme. Acum, copacii crescuti pana la tavan sunt taiati, dar bucatile de tencuiala care cad sunt stranse de muncitori.

Un teatru stalinist

Teatrul de Vara din parcul Bazilescu, situat in cartierul Bucurestii Noi, a fost construit in 1953 de arhitectul Paul Emil Miclescu. Inaugurat cu ocazia Festivalului Mondial al Tineretului si Studentilor, o prima manifestare internationala a nou instauratului regim comunist, cladirea avea o capacitate de 2.000 de locuri.

„Una dintre constructiile realizate cu ocazia Festivalului a fost un teatru de vara, proiectat de catre Paul Emil Miclescu, arhitect provenit dintr-o veche familie boiereasca, avand deci un dosar negru, si care a trebuit sa accepte proiectarea in parcul Bazilescu din Bucurestii-Noii a unui mare teatru in aer liber, de factura neoclasica. Cu toate ca viziunea sa arhitectonica era de factura modernista, Uzinele Ford din Bucuresti fiind una dintre cele mai importante realizari de arhitectura industriala din perioada interbelica, distinsul arhitect a trebuit sa faca, pentru a supravietui, un compromis, rezultatul fiind din punct de vedere stilistic similar cu cel de la Teatrul de opera si balet al R.P.R., de la teatrul din complexul sportiv 23 August si cel din Parcul de cultura si odihna I. V. Stalin de la Herastrau. Toate aceste opere, desi realizate de mari arhitecti, au ascultat de noua „porunca a vremii”, care obliga la o o servila replica a arhitecturii sovietice, total tributara unicei metode de creatie admise, cea a realismului socialist, care nu era nici realist si nici socialist, iar din punctul de vedere al expresiei artistice, de un neo-clasicism anacronic si retrograd”, explica arhitectul Sorin Vasilescu, doctor in arhitectura, profesor la Universitatea de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu” din Bucuresti.

Arhitectura moderna romaneasca a fost nevoita sa renunte la idealurile moderniste si in deceniul cinci al secolului al XX-lea sa se orienteze spre arhitectura „de stat”, inspirata de cea sovietica.

Citeste si:
Proiect: 10 milioane de lei pentru Catedrala Mantuirii Neamului
Primaria Sectorului 1 vrea sa...

„Lumea sovietica a incercat in perioada stalinista sa se exprime printr-o arhitectura ce se dorea „socialista in continut si nationala in forma”, care copia pana la parodie valorile antichitatii greco-romane, realizand o arhitectura clasicizanta, care adeseori friza kitschul. Aceasta a fost lectia pe care arhitectii romani a trebuit, dupa razboi, sa o invete si sa o practice pentru un deceniu. In acest spirit, arhitecti valorosi, cu o pregatire exceptionala au trebuit, pentru a supravietui, sa participe volens nolens la constructia unei noi lumi, cu idealuri morale si estetice straine, impuse de ocupantul sovietic”, explica profesorul Sorin Vasilescu.

Constructia Teatrului de Vara din Parcul Bazilescu este inspirata de antichitatea greco-romana si de cea renascentista, dar a fost realizata, in general, cu materiale de proasta calitate.

„Inspirat de opere similare ale antichitatii, Teatrul din parcul Bazilescu, desi conceput ca opera arhitecturala in sine, pare mai degraba o realizare de scenografie urbana, de expresie anacronica, proiectat bine, dar realizat cu materiale de modesta calitate care nu au avut perenitatea celor din vechime care au invins timpul. Ca dovada, acum, aproape toate teatrele de vara realizate in anii ’50 sunt intr-o stare jalnica, degradate si neintretinute corespunzator, desi ele sunt monumente ale unei perioade care, desi sinistra, este o parte din istoria arhitecturii noastre. Cand se realizeaza un edificiu din caramida de proasta calitate, iar coloanele si capitelurile, in loc sa fie facute din piatra perena, sunt din caramida tencuita, rezultatul in timp este cel pe care il vedem astazi”, spune arhitectul Vasilescu.

Citeste si:
Au fost anuntati candidatii pentru Primaria sectorului 1 si 2
Clotilde Armand, candidata...

Ultima forma de functiune a teatrului a fost cea de cinematograf. Opera arhitectului Miclescu a disparut asemenea cinematografelor stradale sau a celor in aer liber.

„Se spune ca marea arhitectura trebuie sa lase ruine frumoase. Teatrul din parcul Bazilescu este o ruina, dar nu una frumoasa, deoarece, cu toate ca a fost conceput dupa toate regulile artei stapanite desavarsit de autor, a fost realizata prost, cu materiale proaste, intr-o perioada in care prostia domnea”, spune Vasilescu.

De la Ministerul Culturii la Primaria Sectorului 1

Cladirea simbolica pentru epoca stalinista a fost transferata anul acesta de la Ministerul Culturii la Primaria Sectorului 1, care administreaza si parcul Bazilescu. Initial, Guvernul a adoptat o hotarare privind trecerea teatrului de vara din domeniul public al statului si din administrarea Institutului National al Patrimoniului in domeniul public al Municipiului Bucuresti. Apoi, la finalul lunii mai, Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a aprobat transmiterea Teatrului de Vara "Nicolae Balcescu", din administrarea CGMB in cea a Consiliului Local sector 1, in vederea reabilitarii si desfasurarii de activitati culturale.

Citeste si:
Primaria Sectorului 1 vrea sa ii lase pe cetateni sa decida proiectele
Primaria Sectorului 1 vrea sa...

In luna mai a acestui an, Ministerul Culturii raspundea la solicitarea wall-street.ro si anunta ca transferul monumentului din domeniul public al statului in cel al Municipiului Bucuresti s-a facut in scopul desfasurarii de activitati culturale.

“Precizam ca, potrivit solicitarilor, municipiul Bucuresti se confrunta cu lipsa spatiilor pentru desfasurarea activitatii institutiilor publice de cultura aflate sub coordonarea Directiei Cultura Sport si Turism (Teatrul “Nottara”, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul “Ion Creanga”) din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti, imobilul situat in parcul Bazilescu, respectiv Teatrul de Vara “Nicolae Balcescu”, precum si terenul adiacent acestuia, fiind necesare desfasurarii activitatii institutiilor anterior mentionate”, transmitea Ministerul Culturii.

Amintiri din epoca de aur

Oamenii care au crescut in zona Bucurestii Noi si au copilarit in parcul Bazilescu isi amintesc Teatrul de Vara ca pe o ruina: „Arata ca acum 40 de ani, in paragina, plin de caini vagabonzi. Mi-l amintesc de cand eram mica si ma jucam in parc. Bunica imi spunea sa nu intru in cladire”, spune o mama tanara care se plimba prin parc cu copilul ei.

Doar generatiile mai in varsta, active in perioada anilor 1950-1970, isi amintesc vremurile cand spatiul era activ si umplea parcul de muzica fanfarei. „Erau spectacole, iar amfiteatrul era plin de oameni care stateau pe scaune”, rememoreaza o batrana care sta pe banca in fata teatrului aflat acum, in proces de curatenie.

Teatrul a intrat in curatenia de toamna

De trei saptamani, teatrul a intrat in curatenia de toamna. Mai multi muncitori lucreaza la punerea in siguranta a cladirii, ceea ce implica defrisarea tuturor spatiilor de vegetatie crescute, daramarea bucatilor de beton care prezinta pericol si acoperirea tiglelor cu un strat de carton bituminos pentru a proteja cladirea pana in momentul interventiei finale, de consolidare.

In acest timp, o alta echipa lucreaza la expertiza spatiului, pentru a obtine date cu privire la structura cladirii. Urmeaza sa fie realizata documentatia de avizare a lucrarilor de interventie, necesara pentru reparatii, apoi va fi lansata licitatia de proiectare si executie pana la finalul anului. Daca lucrurile merg conform planului, lucrarile ar putea demara la inceputul lui 2020, iar teatrul ar putea functiona chiar din vara aceluiasi an, sustine Cosmin Fodoroiu, director Directiei Investitii din cadrul Primariei Sectorului 1.

„Sunt anumite zone care pot fi usor consolidate si sunt anumite zone unde trebuie interventii majore. Cu o organizare buna, anumite zone pot fi terminate foarte repede. As putea spune ca pana undeva in vara, sa il putem folosi, chiar daca nu se definitiveaza absolut tot”, a explicat Cosmin Fodoroiu, pentru wall-street.ro.

Planul este de a aduce cladirea la standardele actuale, atat cele impuse de Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta (ISU), cat si normele pentru proiectia de filme. Urmeaza sa fie construite scari si toalete, pentru ca teatrul nu este prevazut cu toalete.

Astfel, spatiul va fi transformat intr-un centru cultural care va functiona din primavara pana in toamna. Inauntru vor ramane scenotehnica si depozitele, existand posibilitatea de a se amenaja birouri pentru Centrul Cultural al Sectorului 1.

Mai bine un hub al comunitatii

Teatrul din Parcul Bazilescu ar putea fi un centru cultural, asa cum doreste Primaria Sectorului 1, dar ar putea mai bine sa se transforme intr-un hub al comunitatii, in care cetatenii sa faca schimb de idei, sa spuna cum gandesc si cum traiesc.

“Teatrul de Vara din Parcul Bazilescu suporta functiunea de centru cultural, precum Primaria Sectorului 1 vrea sa il refaca. Sunt alte probleme insa, cu alte nuante, ce se ridica in ideea unui centru cultural, aceasta functiune fiind depasita de vreo 25 de ani. Centrul Cultural este o functiune top-down, in care statul, primaria sau o autoritate publica organizeaza pentru cetate actiuni culturale. Problema se pune astfel: ”De ce un centru cultural si nu un hub al comunitatii, in care cultura sa vina de la public catre centru si nu invers?”. Centrul cultural educa omul cum ar trebui sa se gandeasca, hub-ul comunitatii ofera sansa individului de a arata acesta cum gandeste si cum traieste. (…) Prin aceasta lucrare cu specific cultural, vom vedea daca in gandire am iesit sau nu din comunism, la nivel de autoritate publica”, considera arhitectul Horia Visan.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Social »



Citeste si
Cat costa facilitatile de "lux" din proiectele rezidentiale noi