Reciclarea și colectarea selectivă sunt cele două elemente care merg mână în mână când vine vorba despre protejarea mediului înconjurător. Ionuț Georgescu, fondatorul Fepra, o societate destinată preluării responsabilității producătorilor și importatorilor care pun pe piața din România ambalaje și deșeuri de ambalaj, în vederea realizării reciclării, a declarat că România așteaptă un antreprenor care să inventeze un Uber al deșeurilor.

”Așteptăm un antreprenor care să inventeze Uberul deșeurilor. Până acum am reușit să mutăm o persoană din punctul A în punctul B cu un alt sistem decât cel al taxiului. Trebuie să găsim modalitatea prin care putem muta un ambalaj, echipament electric sau baterie din punctul A în punctul B fără salubritate”, a declarat Georgescu, în cadrul evenimentului CSR Growing Responsible, organizat de wall-street.ro.

În același timp, Georgescu a precizat că nu există încă un astfel de model nici în străinătate, pentru că l-am fi copiat și noi și l-am fi implementat în România, într-o formă mai bună sau nu.

Fondatorul Fepra, susținător al economiei circulare, mai spune și că România are foarte mult potențial în ceea ce privește dezvoltarea ideii de sustenabilitate și dă exemplul Covasnei, care, în 2011, nu avea o imagine foarte bună din acest punct de vedere.

”Covasna era foarte întârziată în implementarea fondurilor europene, până când autoritățile au transferat responsabilitatea unor specialiști. Lucrurile nu au mers bine de la prima încercare, însă a fost câștigată încrederea oamenilor. iar acum Covasna este pe primele locuri la colectare separată”, a explicat Georgescu.

Digitalizarea și colectarea selectivă

”Fără colectare separată nu există un viitor”, insistă Georgescu, care speră ca din ce în ce mai mulți antreprenori tineri să se implice în zona digitală a managementului deșeurilor și în ceea ce se numește economie circulară.

”Nu va exista economie circulară fără digitalizare, iar digitalizarea intervine și în relația dintre colector și generator de deșeuri, fie el persoană fizică sau juridică. Trebuie să creăm niște fluxuri pe ambalaje care să fie corelate între ele. Dacă amestecăm, în continuare, totul și mai adăugăm și risipa alimentară, nu ne așteaptă un viitor promițător”, a mai spus Georgescu.

Fondatorul Fepra menționează și că rolul colectorului este unul la fel de important, deoarece reprezintă primul reprezentant al reciclării cu care au contact oamenii.

”Unii români spală recipientele de iaurt sau ketchup și vor să colecteze separat, dar când văd că vine operatorul de salubritate și ia toate deșeurile împreună, e normal ca oamenii să își piardă încrederea”, a completat Georgescu.

Educație pentru reciclare

Încă un aspect punctat de Georgescu a fost necesitatea introducerii unor cursuri despre reciclare încă din clasele primare.

”Avem nevoie de trasabilitate pentru a câștiga încrederea oamenilor. Oamenii trebuie să știe ce este o mașină pentru hârtie, o mașină separată pentru fracția umedă biodegradabilă, care implică risipa de mâncare, ce trebuie să ajungă la compost. Pentru toate acestea, sunt necesare cursuri, curricule educaționale despre ceea ce înseamnă colectarea separată”, a explicat Georgescu.

Totodată, fondatorul Fepra insistă că cei mici trebuie să învețe ce trebuie să ceară primarului, ce obligații are primarul, cum trebuie platite taxele, iar de aici poate porni o relație echilibrată cu autoritățile.

În acest sens, Georgescu a menționat că a fost lansată o mișcare pentru reciclare în social media, care are circa 80.000 de membri activi, unde sunt transmise informații despre ce se întâmplă cu deșeurile după ce sunt colectate sau ridicate.

Ionuț Georgescu a participat la Conferința CSR Growing Responsible, intitulată Green Future, organizată de wall-street.ro, în parteneriat cu Electrolux, Raiffeisen Bank și Fepra.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri