4 August 2022

Avalanșă de amenzi ANPC în prima parte a anului. Cum arată lista neagră a protecției consumatorilor



Amenzile ANPC acordate diverselor entități comerciale s-au ținut lanț în prima parte a anului 2022, mergând de la simple localuri aflate pe litoral și până la operatori economici de calibru mare, cum ar fi compania aeriană Blue Air.

2 milioane de euro amend? pentru Blue Air

De departe "vedeta" amenzilor ANPC acordate anul acesta a fost sancțiunea în valoare de 2 milioane de euro acordată operatorului economic Blue Air Aviation S.A.

Motivul acestei amenzi a fost faptul că, în perioada 30 aprilie 2021-30 aprilie 2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăți în valoare totală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene.

În urma acesteia, compania a reacționat vehement, publicând numeroase drepturi la replică și precizând că se va adresa instanței de judecată competente cu solicitarea de anulare a Procesului Verbal de Constatare a Contravenției nr.935562 din data de 14 Iunie 2022 (PVCC nr.935562/14.06.2022) emis de ANPC, cel care instituia, de altfel, obligativitatea plății amenzii de 2 milioane de euro.

Sursă foto: Facebook / Blue Air


Produse expirate ?(TM)i etichetare deficitar? la Lidl ?(TM)i Mega Image

Și marii retaileri s-au văzut de asemenea vizați de controalele ANPC, un astfel de exemplu fiind două magazine care aparțin lanțurilor Lidl și Mega Image, situate în sectorul 1 al Capitalei.

Pentru prima dată în istoria Autorității însă, verificările au fost urmate de întocmirea unor acte de control cu impact la nivelul magazinelor din același lanț, la nivel național.

În urma acțiunilor realizate, comisarii bucureșteni au aplicat amenzi contravenționale în valoare de 90.000 lei și 2 avertismente.

Cele mai importante dintre neregulile constatate de ANPC au fost:

  • comercializarea unor produse cu data durabilității minimale depășită
  • comercializarea de legume-fructe cu evidente modificări organoleptice, cu caracteristici calitative neconforme și fără informarea asupra denumirii distribuitorului și adresa completă
  • neconcordanțe între ingredientele declarate pe etichete și denumirea produsului
  • comercializarea de diferite sortimente de produse alimentare ambalate, expuse în vitrine frigorifice verticale neigienizate, cu zone cu rugină, fire de păr și praf și grăsime, în cantități masive, sub grătarele de expunere
  • prezența unor grilaje încărcate masiv cu praf și grăsime, a unor containere cu vopsea exfoliată, a pavimentului neigienizat în agregatele de frig din camerele de depozitare
  • comercializarea unor produse alimentare cu informare deficitară pe etichete (ex. fără traducerea în limba română a elementelor de identificare) etc.

Sursă foto: ANPC


Recomandare de ?(R)nchidere pentru Hala Obor

Una dintre acțiunile ANPC care au ieșit în evidență în ultima perioadă, a fost cea de la Hala Obor, în cazul căreia s-a recomandat închiderea și au fost aplicate amenzi contravenționale în valoare de 171.000 lei.

"În situația de față, ieftin se dovedește a fi un pericol pentru sănătatea consumatorilor. Lipsa flagrantă de curățenie și siguranță trebuie oprită aici. Modul de desfășurare a activităților comerciale este desprins din anii ’70. Indiferent cât se vor supăra de tare unii consumatori pe acțiunea noastră am făcut-o și pentru siguranța acestora”, declara cu ocazia acestui control Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Sursă foto: ANPC


Amenzi de peste 100.000 de lei la Gara de Nord

De asemenea, o altă intervenție ANPC a vizat Gara de Nord, unde au fost acordate amenzi de peste 100.000 de lei, iar 12 operatori au fost închiși temporar.

"Se spală vagoane pe hârtie și se sting țigări pe scaune. Punctual trebuie sancționate lucrurile: disciplinar sau poate chiar penal!”, a declarat cu acea ocazie Horia Constantinescu, președintele ANPC.

  • Printre cele mai importante nereguli constatate de comisarii ANPC, la locațiile CFR Călători SA, au fost:
  • Pavimentul din tren neigienizat, tapițeria scaunelor ruptă sau murdară
  • Existența unor coșuri de gunoi murdare
  • Ferestrele vagoanelor aveau geamuri murdare cu depuneri grosiere de praf
  • Existența unor guri de aerisire ruginite, precum și a unor prize lipite cu bandă de hârtie
  • Prezența în compartimente a unor resturi alimentare sau a gumei de mestecat lipită pe paviment și scaune
  • Igienă necorespunzătoare în zona toaletelor
  • Existența unor resturi menajere îndesate în grilajul sistemului de ventilație
  • Folosirea unor produse de curățat fără elemente de identificare.

Sursa foto ANPC


Amenzi de aproape 300.000 de lei ?(R)n Maramure?(TM)

O altă acțiune ANPC a fost așa-numita "vacanță" în Maramureș, în cadrul căreia au fost controlați 45 de operatori economici care activează în zonele Săpânța, Sighetu Marmației și Valea Izei.

Cu această ocazie au fost aplicate 35 amenzi contravenționale, în cuantum de 279.000 lei si 29 de avertismente.

Printre neregulile găsite de inspectori, s-au numărat următoarele:

  • Schimbarea stării termice a unor produse și preparate
  • Depozitarea/comercializare unor produse alimentare și preparate fară elemente de identificare-caracterizare, fără prețuri pe unitatea de măsură
  • Folosirea unor spații de depozitare și a unor spații frigorifice insalubre (cu rugină în cantitate foarte mare, cu chederele prezentând pete de mucegai), aferente produselor din carne refrigerată și preparatelor calde/reci și care nu funcționau la parametrii prevăzuți, fiind improprii depozitării produselor
  • Legume-fructe, prezentate la comercializare, ca fiind calitatea 1, în realitate acestea prezentând pete de mucegai, putregai
  • Comercializarea unor ouă fără a avea precizată data limită de consum
  • Utilizarea la bucătărie a unor vase emailate, ciobite, cu pete de rugină sau a bureților din sârmă
  • Lipsa afișării prețurilor/unitate de măsură/monedă
  • Comercializarea unor produse fără documente de proveniență
  • Existența unor produse depozitate direct pe paviment
  • Prezenta muștelor, lipsa plaselor contra insectelor la blocurile alimentare etc.

Sursă foto: ANPC


Condi?>ii insalubre ?(R)n hotelurile vizate de ANPC

Nici hotelurile nu au lipsit dintre "țintele" vizate de ANPC, la începutul lunii iulie autoritatea luând la control hotelurile Caro și Minerva, din București, Galliard Lake din Snagov și Monopoly și Vienna House din Otopeni.

În urma controlului, au fost aplicate amenzi contravenționale în valoare totală de 85.000 lei.

Dintre neregulile găsite cu ocazia acestui control, amintim următoarele:

  • folosirea unor bucătării care pot pune în pericol sănătatea consumatorilor
  • schimbarea stării termice a produselor
  • utilizarea unor produse alimentare cu data limită de consum depașită
  • utilizarea unor agregate frigorifice neigienizate corespunzător, cu grătare cu vopsea exfoliată, urme de rugină, chedere depreciate, cu ventilatoare care prezentau depuneri de praf și impurități
  • folosirea unor lăzi frigorifice cu depuneri masive de gheață pe pereții agregatelor
  • utilizarea unor grătare și cuptoare neigienizate corespunzător, cu urme grosiere de grăsime arsă, praf și resturi alimentare
  • utilizarea unor ustensile de bucătărie neprofesionale, cu grad ridicat de uzură
  • nerespectarea condițiilor de temperatură pentru păstrarea unor preparate
  • depozitare în condiții necorespunzătoare a unor produse alimentare etc.

Sursă foto: ANPC


Nereguli majore la Mall B?neasa

De asemenea, nici Mall Băneasa nu a scapăt de acțiunile inspectorilor ANPC, nu mai puțin de 36 de controale având loc la această locație.

Ca urmare a descinderii, au fost aplicate amenzi contravenționale în cuantum de 187.000 lei și dispunându-se oprirea temporară a prestării serviciilor pentru 10 operatori economici.

Printre neregulile constatate de comisarii ANPC au fost:

  • Comercializarea unor produse cu data limită de consum depașită
  • Utilizarea unor vitrine și agregate frigorifice, de expunere a mărfii și de depozitare, neigienizate, sub tăvile metalice aflându-se acumulari masive de praf, grăsime, zone de vopsea exfoliată și rugină
  • Prezența insectelor (gândaci și muște), la raionul de comercializare a produselor de cofetarie și pâine sau în spații de gătire
  • Deficiențe de etichetare la unele produse cosmetice
  • Emiterea unor certificate de garanție completate eronat
  • Utilizarea unor materii prime sau semipreparate fără eticheta cu elementele de identificare și caracterizare și cu data limită de consum etc.

Sursă foto: ANPC


Pre?>uri ?(R)n euro la o agen?>ie de turism rom??neasc?

Nu în ultimul rând, și o agenție de turism s-a aflat printre operatorii economici vizați de ANPC în 2022.

Este vorba despre agenția Christian Tour, în urma controalelor realizate comisarii CPCMB aplicându-i amenzi în valoare de 90.000 lei, trei avertismente, precum și șapte propuneri de încetare a practicilor incorecte.

Neregulile constatate de echipele de control au fost:

  • Indicarea unor reduceri de prețuri, la cele practicate fără a se putea demonstra această diminuare în istoricul prețului
  • Menționarea prețurilor folosind sintagma „de la...” fără a preciza un preț maxim
  • Indicarea taxei incluse, nefiind specificat clar la ce tip de taxe se referă mențiunea, în condiția în care în contract apăreau și taxe neincluse
  • Afișarea prețului în euro la pachete de servicii turistice din România
  • Lipsa afișării cursului de schimb valutar în agenții
  • Existența a 2 puncte de lucru cu sediu expirat.

Sursă foto: Christian Tour / Facebook




Citeste si