Investiții de 1 miliard de euro în aeroporturile și bazele aeriene din România - ce aeroporturi au primit cei mai mulți bani
Aeroporturile și bazele aeriene militare din România vor primi investiții de aproape 1 miliard de euro până în 2024, pentru a permite creșterea fluxului de pasageri care tranzitează România pe rutele aeriene, dar și pentru a moderniza bazele NATO de la noi din țară, se arată într-o arată o analiză a datelor publice realizată de ONV LAW.
Potrivit sursei citate, finanțările provin din fonduri locale sau de la bugetul de stat, dar și fondurile europene accesate de autorități au o pondere semnificativă în dezvoltarea insfrastructurii aeriene locale. Unele proiecte de modernizare au fost începute anul trecut, iar altele vor fi demarate în 2023.
Astfel, printre cei mai mari beneficiari ai investițiilor anunțate pentru aeroporturile din România se numără Aeroportul Internațional Henri Coandă, Aeroportul Brașov, aeroporturile din Craiova, Iași, Cluj - Napoca sau Constanța. Potrivit datelor analizate de ONV LAW, topul investițiilor este dominat de aeroportul Henri Coandă.
Care sunt cele mai mari investiții:Mai amintim și că, la finele anului trecut, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Bihor, Ilie Bolojan, a anunţat proiectul pentru extinderea terminalului de pasageri al Aeroportului Oradea, în valoare totală de peste 212 milioane de lei (circa 30 milioane de euro).
Investiții de peste 400 de milioane de euro în bazele aeriene NATOȘi în infrastructura aeriană critică vor fi realizate curând investiții majore de peste 400 mil. euro, în bazele NATO de la Câmpia Turzii și Mihail Kogălniceanu, având în vedere cele mai recente evoluții geo-politice.
Doar în 2022, casa de avocatura ONV LAW a asistat astfel de proiecte majore de infrastructură, cu un volum de investiții care însumează peste 50 de mil euro. Principalele provocări ale proiectelor de acest tip constau în termenele de execuție mai scurte decât cele recomandate în studiile de fezabilitate din cauza lansării licitațiilor cu întârziere, potrivit specialiștilor ONV LAW.
Fondată în anul 2000, ONV LAW este una dintre cele mai dinamice companii independente de pe piața locală.
Contractele de finanțare au termene precise (cele care sunt încheiate pe POIM au termen: decembrie 2023), iar autoritățile contractante prevăd în documentații ca termenul de execuție să se finalizeze până la sfârșitul lui decembrie 2023 pentru a nu ieși din prevederile finanțatorului. Aceste situații fac dificilă decizia operatorilor economici de a participa la licitație din cauza termenelor de execuție impuse, care sunt prea scurte pentru astfel de lucrări de anvergură.
“România este un hub important atât pentru călătoriile de business, dar și pentru turismul medical și chiar cel general, sezonier. În contextul regional recent și al deciziilor strategice geo – politice, ne așteptăm la un volum din ce în ce mai ridicat de investiții în infrastructura aeriană critică”, a declarat, într-un comuniocat remis redacției, Alina Bilan, Partener ONV LAW și specialist în achiziții publice.
Fluxul de pasageri pe aeroporturile din țară a revenit aproape de valorile înregistrate înainte de pandemie. Dacă în 2019 numărul pasagerilor depășea 23 de milioane, în 2020 fluxul anual a fost de doar puțin peste 7 milioane, cu o ușoară creștere înregistrată în 2021 (11 milioane). În 2022, s-a înregistrat o creștere de 87% față de anul precedent, cu un volum de peste 21 de milioane de călători pe aeroporturile din România. Pentru 2023, estimările arată că anul acesta se va înregistra un număr record de pasageri, de 24 de milioane. Până în 2040, numărul pasagerilor care vor alege transportul pe calea aeriană ar putea atinge pragul de 50 de milioane de călători.