Încasarea garanției de 50 de bani per ambalaj nereutilizabil în magazine este doar vârful airbergului denumit Sistemul de Garanție-Returnare, care are ca dată de intrare în vigoare 30 noiembrie 2023. Partea pe care publicul larg nu o vede este cea mai complexă și presupune ca agenții economici care gestioneaza bauturi in ambalajele vizate de acest sistem să îndeplinească o multitudine de obligații.

Deși intrarea în vigoare a Sistemului de Garanție-Returnare în România a fost amânată cu un an – până la data de 30 noiembrie 2023 în loc de 1 octombrie 2022 – perioada de înscriere în platformă a expirat pe 28 februarie fără ca unii dintre producătorii, importatorii și comercianții care gestioneaza în activitatea lor bauturi in ambalaje primare nereutilizabile să reușească să bifeze această procedură. Conform datelor publicate pe site-ul Returo, peste 55.000 e agenti economici s-au inregistrat insa numai 23.145 au finalizat procesul de inregistrare. Platforma este in continuare deschisa atat pentru finalizarea procesului cat si pentru inscriere.

Conform declaratiilor facute de reprezentantii Garzii de Mediu in cadrul unor conferinte la care am participat, momentan, controalele efectuate de Garda de Mediu se soldează doar cu un avertisment în cazul societăților care nu au realizat încă înscrierea în platforma SGR, cu obligativitatea efectuării acestei operațiuni în termen de 30 de zile de la luarea la cunoștință. Dacă înscrierea tot nu este făcută până la noul termen dat de autorități, societatea este pasibilă de plata unei amenzi cuprinse între 20 000 și 40 000 de lei”, atrage atenția Daniela Dobre, CEO Green Environment Support, companie specializată pe servicii de consultanță în mediu.

Odată cu intrarea în vigoare a SGR la sfârșitul lunii noiembrie, producătorii, importatorii și comercianții de produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, vin, bere, cidru, băuturi spirtoase în ambalaje de unică folosință, fabricate din sticlă, plastic sau aluminiu, cu capacitatea cuprinsa între 0,1 și 3 litri vor avea de respectat o serie de obligații, după cum urmează:

• Sa efectueze raportarile corespunzatoare catre Administratorul SGR conform procedurilor ce urmaza a fi publicate
• Sa aplice taxa de 0.5 lei pe bucata pe lant pana la consumatorul final fiecarui ambalaj care intra sub incienta SGR exceptand bauturile consumate in sistemul horeca ce nu vor mai avea aplicata garantia catre consumatorul final care serveste bautura la masa
• Producatorii să plătească o taxă de 17 bani/bucata catre Administratorl SGR pentru gestionarea ambalajelor SGR. Prin urmare, de când sunt introduse pe piață, aceste ambalaje sunt considerate proprietatea administratorului SGR, indiferent dacă se află pe rafturile unităților de vânzare ale comercianților.
• Comerciantii să organizeze puncte de colectare a ambalajelor SGR si sa returneze consumatorilor valoarea garantiei atunci cand aduc un ambalaj SGR indiferent de unde a fost facuta achizitia
• Să-și modifice sistemul de facturare astfel: o poziție pentru valoarea produsului și TVA, respectiv o poziție cu valoarea garanției, pentru care nu se percepe TVA.

Comerciantii care gestioneaza ambalaje SGR vor primi un tarif de gestionare de 11 bani/bucata de ambalaj returnat in sistemul SGR.

Toate costurile de colectare sunt acoperite de producător, iar acest proces se va desfășura la nivel regional, nu pe unități administrativ-teritoriale. Responsabilitatea colectării revine exclusiv administratorului SGR, compania RetuRO care cel mai probabil va stabili rutele de colectare si va desemna colectorii autorizati.

Până la data de 31 decembrie 2024, în magazine se vor găsi atât ambalaje obișnuite, existente în stoc, cât și ambalajele nou-introduse pe piață, purtând marca SGR. Garanția va fi percepută și returnată de magazine doar pentru ambalajele SGR. Daca nu sunt returnate corespunzător și ajung în deșeurile municipale, vor fi considerate ambalaje contaminate și nu vor mai putea fi introduse in sistemul SGR.

Sursa foto: Daniela Dobre- CEO Green Environment Support/ www.solutiidemediu.ro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri