Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat o serie de acțiuni de verificare a modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniu, în ceea ce privește comercializarea, denumirea, marcarea și etichetarea produselor textile, ca parte a unei tematici naționale de contol, la 1.130 de operatori economici, din toată țara.
Pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:
- 947 amenzi contravenționale în valoare totală de circa 3,4 milioane lei
- 329 avertismente
- oprirea temporară de la comercializare a produselor textile cu deficiențe de etichetare
- oprirea definitivă de la comercializare a produselor textile neconforme, notificate ca fiind periculoase pe sistemul european de alertă pentru produse nealimentare, RAPEX, în valoare de aproximativ 2.700 lei
- prelevarea unor probe pentru verificarea compoziției fibroase a produselor.
Au fost verificate peste jumătate de milion de produse textile, la circa 60% dintre acestea fiind identificate diferite abateri de etichetare.
„Protecția consumatorilor este, înainte de toate, un act de responsabilitate față de fiecare cetățean. În contextul controalelor desfășurate recent, am constatat abateri grave în ceea ce privește etichetarea și calitatea produselor textile. Acțiunile noastre ferme nu au doar scopul de a sancționa, ci și de a asigura un nivel ridicat de siguranță și corectitudine în piață, astfel încât fiecare consumator să poată face achiziții informate, fără riscuri”, a declarat Sebastian Hotca, președinte interimar ANPC.
Dintre cele mai importante nereguli constatate, reprezentanții ANPC menționează:
- comercializarea unor produse textile fără a avea inscripționată denumirea fibrelor textile și compoziția fibroasă, pe etichetă
- comercializarea unor produse textile fără a fi etichetate, marcate sau însoțite de documente comerciale sau a căror etichetare și marcare nu erau durabile, lizibile cu ușurință, vizibile și accesibile
- comercializarea unor produse textile fără a avea tradusă eticheta în limba română
- nerespectarea regimului promoțiilor (lipsa afișării perioadei promoției și a preșului redus, lipsa menționării prețului nou și a procentului de redusere etc.)
- neconcordanțe între procentul de reducere a prețului afișat la raft și cel calculat la casa de marcat
- comercializarea unor produse textile fără a avea afișat prețul de vânzare, sau fără a avea afișat prețul de vânzare în lei
- comercializarea unor produse textile care aveau eticheta cu denumirea produsului și măsura diferită față de cel din realitate
- comercializarea unor produse textile notificate ca fiind periculoase pe sistemul european de alertă pentru produse nealimentare, RAPEX
- comercializarea unor produse textile cu ambalaje deteriorate
- lipsa autorizației de funcționare.