13 Februarie 2012

Profilul antreprenorului roman. Cum s-a schimbat in criza



In general, antreprenorul roman este barbat, cu varsta intre 25 si 34 de ani si a terminat facultatea, arata un studiu realizat de Global Entrepreneurship Monitor intre anii 2007 si 2010.

Intre 2007, cel mai bun an pentru economia Romaniei, si 2010, al treilea an de criza, a crescut cu aproape cinci procente numarul de antreprenori intre 18 si 24 de ani, iar, in acelasi timp, a scazut cu aproape acelasi procentaj numarul de intreprinzatori intre 25 si 44 de ani.

De altfel, Europa de Est este zona cu cele mai mari procente de tineri antreprenori si cele mai mici procente de antreprenori de peste 54 de ani.

O alta schimbare semnificativa este in ceea ce priveste studiile antreprenorilor.

Daca in 2007, peste 90% dintre cei care isi deschideau o afacere urmasera o facultate sau aveau studii de masterat ori doctorat, in 2010 majoritatea antreprenorilor sunt cei cu studii de liceu.

De ce devin romanii antreprenori

In 2007, circa 67,7% dintre cei care isi deschideau afaceri faceau acest lucru datorita oportunitatilor, procentul ramanand stabil pana in 2010, cand a fost de 67,3%.

Pe de alta parte, se observa o foarte mare crestere a numarului celor care si-au infiintat o afacere din necesitate, acest procent crescand de la 13,8% in 2007 la 31,1% in urma cu doi ani.

In acelasi timp, s-a inregistrat o scadere impresionanta in privinta antreprenorilor care isi deschid un business din alte motive decat oportunitatea si necesitatea, procentul erodandu-se de la 19,5% in 2007, la 1,6% in 2010.

Practic, datele arata ca mare parte dintre cei care infiintau un business in urma cu cinci ani din alte motive decat cele legate de nevoie sau oportunitati, in 2010 au infiintat businessuri din cauza nevoii.

Care sunt oportunitatile pe care le vad antreprenorii romani

Majoritatea celor care devin antreprenori isi doresc sa isi mareasca veniturile. Astfel, trei sferturi dintre antreprenorii care lansau o companie in 2010 faceau acest lucru pentru a avea mai multi bani. In 2007, procentul era de doar 51,7%.

Pe de alta parte, daca in 2007, procentul celor care infiintau un business pentru mai multa independenta era de 48,1%, in 2010 proportia a scazut la 22%. Practic, in anii de criza romanii si-au deshis afaceri in special pentru a avea bani in plus si mai putin pentru a avea libertate.

Totodata, a fost inregistrata o crestere usoara in privinta celor care isi deschid o afacere pentru a-si mentine veniturile. Daca in 2007 procentul era de 0,1, in 2010 acesta a crescut la 2,6%.

De ce isi vand afacerile

In urma cu cinci ani principalul motiv pentru care romanii isi vindeau afacerile era faptul ca businessul nu era profitabil, urmat de motive personale si problemele de finantare.

Trei ani mai tarziu, motivul principal de a iesi din afacere era acelasi, insa pe locul al doilea, cu o crestere semnificativa se aflau problemele de finantare, iar pe locul trei problemele personale.
Vrei sa afli mai mult despre antreprenoriat? Start-Up Wall-Street, emisiune difuzata in direct in fiecare miercuri, de la 12 la 13. Urmareste LIVE intalnirea de miercuri: Cum sa devii antreprenor in imobiliare. Franciza, o solutie?



Citeste si