23 Februarie 2012

Dincolo de nume si sigla: 10 sfaturi pentru strategia de branding [VIDEO]



A devenit antreprenor in 1999, atunci cand impreuna cu Marius Ursache si Laurian Gridinoc a infiintat agentia de branding si digital Grapefruit, intr-un apartament din Iasi. De-a lungul anilor, Stefan Liute, director de strategie al agentiei, a lucrat pentru mari clienti din Romania precum Connex (Vodafone), Renault sau ING. Cat de important este brandingul pentru un start-up?

„Boom-ul dot-com era atunci (in 1999 - n.r.) la apogeu si am avut ideea sa facem branding digital si nondigital pentru clientii din Occident. Lucram pe Internet, prin telefon si fax, dupa fusul lor orar”, a povestit Stefan Liute in cadrul emisiunii Start-Up Wall-Street, difuzata in direct la Radio Lynx si pe Wall-Street.ro.

Absolventi de Medicina, cei trei fondatori Grapefruit si-au facut propria afacere pentru ca isi doreau sa paraseasca sistemul sanitar si sa fie pe propriile picioare. Ursache lucrase in SUA si sesizase oportunitatea dezvoltarii unei afaceri in domeniul consultantei de branding.

6. Brandingul inseamna comportament si atitudine dincolo de „luciul" din exterior.
7. Strategiile sunt scurte, clare si lasa loc de adaptare. Formuleaza foarte clar care este punctul tau tare si cum il folosesti astfel incat sa ajungi acolo unde iti doresti. Strategia de branding nu inseamna stabilirea de obiective; ea nu se limiteaza la identificarea tintelor, ci presupune si identificarea mijloacelor pentru a ajunge acolo.
8. Un consultant de branding nu detine viziunea unei afaceri, nu impune directia ei, clientul trebuie sa stie singur unde vrea sa ajunga.
9. Pentru o marca noua trebuie sa existe elemente de brand deja stabilite inainte de construirea unui site. Apoi, trebuie sa aduci site-ul in contact cu cei carora te adresezi. Mai departe urmeaza publicitatea conventionala, evenimentele etc. Nu uita ca pentru a construi un brand puternic trebuie sa ai in vedere: diferentierea (cu ce esti diferit fata de altii), pozitionarea si promisiunea facuta.
10. SFAT DE AUR: Trebuie sa privesti partea de constructie de branding ca pe o activitate de management al afacerii.

Idei pentru biblioteca antreprenorului

Stefan Liute a realizat prima traducere in limba romana a unei carti despre identitatea corporatista si de brand (2004, Noul ghid de identitate Wolff Olins), iar in 2006 a tradus ultima carte a lui Wally Olins - Despre Brand.



Citeste si