Wall-Street.ro: “Antreprenoriatul este o activitate creativa. “ In opinia ta, este acesta un truism? De ce?

Vlad Tausance, Creative Fitness Studio: Nu i-as spune chiar truism, traim totusi in tara afacerilor trase la indigo, asa cum ne putem da seama printr-o simpla vizita in Centrul Istoric sau printr-un search in Pagini Aurii. Un antreprenor care, dincolo de profit, cauta si materializarea unei viziuni personale, care vrea sa schimbe ceva in lumea din jur prin afacerea lui, trebuie sa fie creativ.

Philip Kotler, un autor greu de evitat, vorbea despre managerii prezentului ca despre niste piloti intr-o “era a turbulentelor” economice. E o metafora cum nu se poate mai potrivita, mai ales in perioada post-criza. Nu intamplator, primele teste de creativitate au fost aplicate in timpul unei crize globale, Cel De-Al Doilea Razboi Mondial, in selectarea pilotilor de bombardiere. Creativitatea ii deosebeste, atunci si acum, pe cei care urmeaza manualul si sunt doborati de inamic, de cei care, dupa ce l-au invatat pe de rost, il completeaza si-si ating destinatia.

Pentru un antreprenor care se concentreaza pe o destinatie specifica – fie ca vorbim despre un restaurant vegetarian sau o companie de asigurari pentru animale de companie – creativitatea este o abilitate obligatorie. Nu si suficienta, insa.

Wall-Street.ro: Le este mai greu ori mai usor antreprenorilor sa genereze creativitate in cadrul propriei organizatii decat celor care conduc multinationale sau firme ale altor actionari? Ce crezi?

Vlad Tausance
: Din experienta mea cu multinationalele, chiar daca exista un potential creativ enorm si incurajat formal, lucrurile se opresc cand managerii, top sau middle, nu vor sa-si asume responsabilitati. Sunt multe idei bune care se opresc in implementare, la biroul juridic sau financiar sau chiar in stadiul de PowerPoint. Sunt la fel de multe directive creative venite “din centrala”, de la agentia de advertising din State sau consultantii de business globali, care nu au treaba cu realitatea din teren. Din fericire, la Fundatia Friends For Friends am avut si avem ocazia sa implementam programe creative alaturi de multinationale care gandesc global si inoveaza local, fie ele din zona de distributie sau telecom.

Pe de alta parte, cand lucrezi pentru tine, cu capitalul tau, esti, instinctiv, mult mai precaut. Pana ce business-ul ajunge la maturitate, nu-ti vine sa-ti asumi riscuri de dragul creativitatii, ai sentimente aproape paterne pentru “copilul tau”. Este esential sa gandesti creativ dupa ce ai atins un prag critic de crestere in zona financiara, a resurselor umane sau a portofoliului de clienti. Atunci incepi sa te gandesti la pariuri aparent neortodoxe: crowd sourcing, marketing viral, munca de acasa, spatii de birouri atipice, motivatii colaterale pentru angajati etc.
Mai exista si varianta, experimentata pana de curand ca actionar, in care esti fortat sa gandesti creativ de la inceput pentru a suplini resursele concurentei sau pentru a-ti face loc pe o piata suprasaturata. Aici esti obligat sa inovezi, de cele mai multe ori reducand afacerea la esential si marsand pe punctele tale forte. Dar, chiar si in cazul start-up-urilor, creativitatea nu poate inlocui seriozitatea sau calitatea.

Ca sa concluzionez: inovatia trebuie sa fie rezultatul unui proces organic: trebuie sa raspunda unei nevoi clare, sa fie legitima adica sa aiba un lider si un trib care sa si-o asume si, in timp, sa fie validata de cei implicati – angajati, clienti si furnizori deopotriva. Altfel creativitatea exista doar pe hartie si intr-o strategie abstracta, pompoasa, dar stramba.

Wall-Street.ro: Cum poate diferentia mai usor un antreprenor ideile creative bune de cele rele? E dificil acest proces de selectie, in opinia ta?

Vlad Tausance: Este un proces simplu, dar laborios, care dauneaza grav orgoliilor. Eu imi testez “A-ha”-urile pe prieteni. Le vand ideea in stare pura, testez reactii si entuziasm, rafinez prin conversatie. Recomand solutia asta tuturor celor care nu au bani si timp pentru focus group-uri. In 80% din cazuri nu am aflat din focus group-uri nimic nou fata de ce aflasem deja de la prieteni sau lansand nade in retele sociale, mi-am confirmat doar intuitii. Un manager sociabil, care cere sfatul prietenilor, are acces la o intuitie colectiva. Nu recomand procesul acesta indecisilor, celor care cauta, de fapt, motive sa abandoneze ideile sau sa tergiverseze schimbarea. Pentru ei exista o metoda statistica: A/B testingul dezvoltat de cei de la Google. In loc sa rafinezi un produs la nesfarsit, lansezi pe piata doua versiuni diferite. Cea care e validata de public, supravietuieste si este despicata in doua din nou pana atinge aprobarea generala. Sistemul functioneaza excelent pentru proiecte online, pentru advertising si marketing, dar cred ca poate fi aplicat cu succes si in vanzari, daca ai la dispozitie o baza de date relevanta.

Wall-Street.ro: Antreprenorii se confrunta zilnic cu situatii neprevazute. Crezi ca e suficient acest lucru pentru ei ca sa-si antreneze creativitatea?