31 Octombrie 2012

Avem de doua ori mai putine IMM-uri la 1.000 de locuitori decat media UE



In Romania, densitatea medie este de 24 de IMM-uri la 1.000 de locuitori in timp ce media UE este de 42 de IMM-uri la 1.000 de locuitori, conform studiului “Promovarea antreprenoriatului ca factor cheie pentru dezvoltarea economica”, realizat de Fundatia Post-Privatizare. Vezi mai multe date despre profilul antreprenorului roman in slide-urile urmatoare.

Romanii, printre ultimii in lume in privinta lansarii de afaceri

Doar 17,5% dintre romani se gandesc sa lanseze o afacere in urmatoarele sase luni, procentul plasand tara noastra pe locul 56 din 59 de tari evaluate si pe ultimul loc in randul tarilor cu economie orientata pe eficienta.

„Cifrele nu sunt surprinzatoare daca este sa luam in calcul faptul ca romanii sunt unii dintre cei mai tematori intreprinzatori mondiali. Un procent de aproape jumatate (45,99%) din populatia adulta a Romaniei evita sa-si infiinteze o firma noua de teama unui esec financiar. Aceasta atitudine antreprenoriala pozitioneaza Romania pe locul cinci in topul tarilor pesimiste in participarea la mediul de afaceri, dupa state precum Grecia sau Ungaria. Reticienta se datoreaza lipsei unor reglementari legale care sa stimuleze atitudini antreprenoriale, dar si lipsei de educatie in domeniul afacerilor pe cont propriu, educatie pentru care europenii investesc anual. De altfel, tara noastra este printre putinele state europene care nu au pana astazi o strategie de abordare a educatiei antreprenoriale”, a declarat Péter Barta, directorul general al Fundatiei Post-Privatizare.Stam bine la exporturiDe asemenea, doua treimi (67,3%) dintre romanii care se gandesc sa demareze in curand o afacere vor sa o faca pentru ca au identificat oportunitati in piata si pentru ca vor sa castige mai mult.

Exista si o categorie de romani care intentioneaza sa intre in mediul de afaceri pentru ca nu au gasit un alt mod de a-si castiga existenta.

Pe de alta parte, tara noastra se afla pe pozitii superioare (locul 4 in clasamentul global si locul 3 intre economiile bazate pe eficienta) in privinta procentajului intreprinzatorilor romani care in faza initiala demararii unei afaceri pe cont propriu au clienti in alte tari (exportatori).


Bucurestenii sunt cei mai activi intreprinzatori romani

Densitatea IMM-urilor din Romania este extrem de redusa, situandu-se la aproape jumatate din media europeana.

Daca in UE, in prezent, sunt evaluate circa 42 de IMM-uri la 1000 de locuitori, in Romania media densitatii intreprinderilor este de 24 de IMM-uri pe 1000 de locuitori.

Pe de alta parte, criza economica a dus la radierea in mai putin de doi ani a aproximativ 250.000 de IMM-uri din tara noastra.Cei mai putini antreprenori sunt in nord-estul RomanieiRomania inregistreaza decalaje importante privind densitatea IMM-urilor intre cele opt regiuni ale tarii.

Bucurestiul se detaseaza fata de restul Romaniei inregistrand o cifra de 44,4 IMM-uri la 1000 de locuitori, fiind principalul pol de dezvoltare antreprenoriala din Romania.

De cealalta parte, cei mai inactivi intreprinzatori sunt identificati in regiunea de nord-est a tarii (13,1 IMM-uri/1000 de locuitori) si in zona de sud-vest (14,7 IMM-uri/1000 de locuitori).

Romancele prefera sa fie angajate

Antreprenoriat feminin din Romania a inregistrat o scadere dramatica in ultimii ani: daca in 2009, aproximativ 42,9% dintre romance se gandeau sa isi lanseze o afacere, in 2010 doar 11% dintre acestea si-au mentinut aceasta aspiratie.

In prezent, in Romania, procentul femeilor care se gandesc sa demareze o afacere pe cont propriu este net inferior procentului barbatilor.

Cele mai multe intreprinzatoare au motivat lipsa finantarii initiativelor antreprenoriale si a lipsei profitabilitatii propriilor afaceri. Femeile din Europa de Est prefera sa fie angajate De altfel, aceasta este o caracteristica generala a tarilor din Europa de Est, care prezinta cele mai scazute nivele ale gradului de participare al femeilor la activitati antreprenoriale.

„Cu fiecare firma nou infiintata in Romania distributia de gen a initiativelor antreprenoriale se adanceste. Fara doar si poate, statul trebuie sa intervina prin masuri care sa stimuleze participarea femeilor in afaceri, precum drepturi si facilitati pentru cresterea copiilor adresate femeilor antreprenor, dar si programe de leadership personalizate, prin care, femeile din Romania sa depaseasca mentalitati si comportamente personale”, explica Péter Barta, CEO FPP.


Cele mai frecvente afaceri lansate: magazinele alimentare

Atat in anul 2010, cat si in 2011, cei mai multi agenti economici au fost inmatriculati cu activitatea principala in comert (30,2% in 2010 si respectiv 28,4% in 2011), fiind urmati de cei cu activitate in alte servicii (23,3% si respectiv 23,9%) si agricultura (17,5% si respectiv 15,6%).

Totodata, cele mai multe firme inregistrate la ONRC cu activitate in comert sunt in domeniul „comertului cu amanuntul al produselor alimentare”.

Pe de alta parte in ultimii doi ani s-au inregistrat tot mai multe firme in agricultura, spre deosebire de perioada anterioara. FPP: Constatam o lipsa de idei in spatiul de business romanescIn 2011 se constata o crestere a numarului de firme inregistrate in industrie (6,3% in 2010, repectiv 6,7% in 2011) si in constructii (7,1% in 2010 si 9,2% in 2011), in timp ce numarul celor din comert a avut o usoara scadere, comparativ cu anul de criza 2010.

„Constatam o lipsa de idei in spatiul de business romanesc. Cele mai multe initiative de afaceri sunt in domeniul comertului si in mod special al comertului cu amanuntul. Oportunitatea intrevazuta de antreprenorii romani consta intr-un spatiu bine plasat care poate genera vad. Putine dintre aceste initiative ajung insa sa creasca si sa depaseasca limita de butic. De altfel, evaluarile referitoare la inovare releva variatii foarte mari chiar in randul economiilor orientate catre eficienta. Per total, initiativele inovative in cazul antreprenorilor in faza initiala au scazut de la 7,3% in 2009 la 4,8% in 2010”, a mai precizat Péter Barta, managerul Fundatiei Post-Privatizare.


Afaceristii romani cu studii superioare, nu au abilitati de manager

Pentru intreprinderile nou-infiintate (start-up), in topul intreprinzatorilor romani conduc barbatii (63,4%), cu varsta de pana la 40 de ani (61%), absolventi de studii liceale si universitare (53,9%), arata datele INS.

In ultima perioada, profilul antreprenorului roman s-a imbunatatit in ceea ce priveste nivelul de educatie, calificare tehnica si experienta antreprenoriala.

„Din punct de vedere al calitatii managementului - si aici ma refer in principal la planificarea afacerii, cu tot ceea ce implica aceasta - nu sunt diferente calitative semnificative intre absolventii de studii superioare si cei care nu au trecut prin facultati. Acest lucru arata ca desi sistemul national de educatie a inceput sa introduca elemente de cultura antreprenoriala, acestea nu sunt suficiente pentru a conferi intreprinzatorilor o cunoastere a modului in care sa isi conduca investitia in sensul diminuarii riscurilor. In aceste conditii, cultura antreprenoriala, desi esentiala, ramane, din pacate, la nivel de optiune pentru intreprinzatori”, mai spune Péter Barta, directorul general al Fundatiei Post-Privatizare.



Citeste si