Fustos Imre si Dezso Tibor, doi prieteni si antreprenori din Sfantu Gheorghe, Covasna, au reusit sa faca Romania faimoasa peste hotare cu un produs la care poate nu ne-am fi gandit: palinca din fructe, facuta in timpul liber, ca hobby. Doar ca acest hobby le-a adus medalii de aur, argint si bronz pentru alcool, o premiera in tara noastra.

"Suntem doi asociati. Eu ma ocup de constructii, tamplarie, PVC, lucram prin Germania, prin toata tara cu produsele nostre. Colegul are niste magazine de pantofi. Ceea ce facem este o activitate mai multe de hobby, de timpul liber, de dupa amiaza sau in weekenduri cand avem timp", ne-a povestit Fustos Imre, proprietarul firmei de tamplarie Aluco.

Fustos Imre si colegul sau, Dezso Tibor, proprietarul unei firme de pantofi, au fondat in 2012 o distilerie care produce palinca sub brandul Potio Nobilis. Ei au investit 200.000 euro in utilaje si in cunostinte pentru ca, inainte de a produce primul pahar de palinca, a fost nevoie sa faca vizite de documentare la distilerii si producatori de utilaje in Austria, Ungaria, Serbia si Slovenia.

Palinca nu este considerata la noi o bautura premium.

"Ce ne-am propus noi sa facem este sa facem un lucru cat se poate de premium din palinca. Palinca nu este considerata la noi o bautura premium. Este ceva asa... taiem porcul, ne ametim, ne simtim bine, a fost gasca buna, a fost si produsul bun, dar nu este neaparat de concurs sau ceva facut ca la carte. Nu fololsim niciun fel de aditiv, nu adaugam zahar, nu adaugam arome, doar ce iese din fruct. Randamentele sunt mici. De multe ori se face pentru ca asa faceau bunicul si strabunicul. Dar daca ei faceau gresit, se mosteneste traditia gresit. Daca nu am putut sa vand fructele la piata si nu au fost bune nici de dulceata, las ca mai facem o palinca", a explicat Imre.

Fondatorii Potio Nobilis produc 2.200 de litri de palinca pe an in 20 de sortimente, de la fructe de livada, la struguri si fructe de padure, fara adaugare de zahar.

Preturile en gros sunt de la 70 lei la 200 lei, pe 0,5 litri. Palinca din zmeura este cel mai scump produs si se vinde cel mai repede. In afara de fructe de padure, toate celelalte costa 70-90 lei. Mare parte din productie este vanduta local, in restaurante si magazine din judetul Covasna. Palinca Potio Nobilis se gaseste si pe Aeroportul Otopeni si in zahanaua Zexe din Bucuresti si poate fi comandata si pe Internet. Pe site-ul distileriei, produsele costa de la 84 lei (spre exemplu, palinca de struguri si de prune) la 108 lei (visine) si 240 lei (zmeura), toate la cantitatea de 0,5 litri. Preturile sunt un pic mai mici pentru sticlele la 0,35 litri si la jumatate pentru sticlele la 0,2 litri.

Cei doi parteneri de afaceri au imbuteliat primele sticle de palinca in 2013 si tot atunci au primit primele recunostinte la concursuri internationale, au concurat cu sute de participanti si peste 1.500 de produse.

  • Cea mai buna palinca a concursului (palinca de zmeura) (Ungaria)
  • 2 titluri de "champion" (zmeura, prune) (Ungaria)
  • 2 medalii de aur, 4 medalii de argint, 6 medalii de bronz (Ungaria)
  • 5 medalii de aur, 5 medalii de argint, 1 medalie de bronz (Serbia)
  • 3 medalii de aur si 1 medalie de argint (Slovacia)

Premiile au continuat sa vina si in 2014 (Ungaria, 1.030 produse, 316 participanti, 130 distilarii)

  • 2 titluri de "champion" (caise, visine)
  • 4 medalii de aur
  • 3 medalii de argint
  • 5 medalii de bronz

"In tara nu am gasit un concurs cu multi participanti. In general, ca sa aflam pe bune unde ne situam, trebuie sa mergem la un concurs unde sunt cateva sute sau peste 1.000 de participanti. Concursurile serioase sunt in orb, deci un pahar cu numar pe el si afli rezultatul la final. Distilate din fructe se fac peste tot, dar daca vrei sa stii pe unde este topul european participi la concursuri. Fiecare produs are o medalie, erau 19 medalii de aur cand am actualizat ultima data. Ce poti sa-ti propui este ca in fiecare an fiecare produs sa atinga medalia de bronz", a explicat Fustos Imre. Noua produse de-ale sale au fost premiate anul acesta la Viena, insa fara medalie de aur.

"Vindem tot ce producem, nu ramane de pe un an pe altul. De anul acesta marim putin productia, dar nu vrem sa devenim industrie, nu vrem un produs de supermarket pentru ca nu mai poti controla riguros calitatea", a continuat sa spuna producatorul din Sfantu Gheorghe. El a explicat ca accizele sunt calculate la 100 grade alcool pur, iar produsele sale sunt imbuteliate la 42 grade. "Daca ai pana in 1.000 de litri productie, costa 475 euro pe 100 de litri, daca ai peste 1.000 litri, costa 1.000 euro pe fiecare suta de litri", a spus Imre.

Palinca Potio Nobilis le aduce lor doi producatori o cifra de afaceri de 100.000 euro pe an si "deocamdata nu se pune problema de amortizare".

Producatori aduc fructe din Constanta, Braila, Targu Jiu, Valenii de Munte, iar in zona lor gasesc fructe de padure. Fructele costa de la 1,5 sau 1, 7 lei kg (struguri sau prune) si 10-11-12 lei kg de fructe de padure. Randamentul cel mai mare il au prunele si strugurii, iar fructele de padure au randamentele cele mai mici. Alcoolul se obtine din zaharul care este in fruct, insa fructele de padure nu sunt prea dulci, au un continut de zahar mult mai scazut decat strugurii. Legea interzice adaugarea de zahar pentru producerea de palinca sau rachiu de fructe.

Descopera mai multe idei de business pe Raftul cu Afaceri.

Sursa foto: Marinela Oprea/Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri