27 Octombrie 2016

Cum sa iti lansezi cu succes brandul la nivel global. Top sapte sfaturi



Depasirea granitelor Romaniei este un obiectiv la care tanjesc majoritatea antreprenorilor romani, insa sunt o serie de lucruri de care trebuie sa tina cont daca vor sa atinga succesul pe scara internationala. Antreprenorii romani, prezenti la conferinta retail Arena, organizata de Wall-Street.ro, arata care sunt aspectele de top la care trebuie sa se uite cu atentie oamenii de afaceri aflati la inceput de drum pe piata globala.

Alegeti cu atentie piata de export!

"La intrarea pe o piata noua, trebuie sa fie atent la alegerea pietei, la alegerea partenerului, la pozitionarea pe piata vizata. Trebuie sa cunosti macromediul, prevederile legislative, precum si nivelul de predictibilitate al tarii respective", a declarat Ioana Borza, director de marketing al producatorului de cosmetice Farmec.

Sunt tari foarte predictive, insa sunt si tari in care legile se schimba odata cu alegerile, iar pe un investitor acest lucru il determina sa fie nesigur si, poate, sa se orieteze catre alte state

Ea a adaugat ca un element la fel de important este promovarea pe care o face o companie pe o piata nou atinsa, care trebuie sa tina cont de obiceiurile de consum al cetatenilor.

"De exemplu, in industria cosmeticelor, femeile din Japonia si Coreea apreciaza cu totul alte produse decat femeile din Europa. Ele folosesc cate cinci produse demachiante si, poate, renunta la alte creme sau folosesc multe produse de albire, tenul alb fiind apreciat in tarile lor. Noi, ca oameni de business, trebuie sa avem in centrul tuturor preocuparilor noastre consumatorul", a explicat Borza.


Obiceiurile de consum dicteaza business-urile!

"Trebuie sa cunosti tara in care vrei sa intri cu produsele, iar pentru aceasta trebuie sa o vizitezi inainte, pentru ca este important sa cunosti oamenii de acolo, sa stii potentialii distribuitori si clientul final. De asemenea, foarte important este sa iti cunosti concurenta", a precizat Marius Bicu, managing partner De la Ferma.

Foarte important este sa stii obiceiurile de consum din acea tara. In Italia, de exemplu, sambata un anumit magazin cu specific romanesc vinde de 10 ori mai mult decat in restul saptamanii, iar pentru acel proprietar este important sa primeasca marfa joi, nu luni

Tot el a mentionat ca un antreprenor trebuie sa fie atent si la modul in care fixeaza preturile la exterior, pentru ca o politica de pret eronata poate sa il scoata din piata respectiva.


Autoritatile, deschise colaborarilor cu mediul privat

Claudiu Vrinceanu, secretar de stat in Ministerul Economiei, ii sfatuieste pe antreprenorii romani care vor sa isi internationalizeze business-urile sa apeleze la sustinerea institutiilor de stat, respectiv la sprijinul specialistilor din ministerul pe care il reprezinta, la atasatii comerciali sau chiar la ambasadorii romani din tarile pe care le vizeaza in procesul de extindere.

"Doar 20.000 de IMM-uri se internationalizeaza prin exporturi, 5% din totalul celor active si doar 10% cunosc date despre cum statul sustine internationalizarea. Scrieti Ministerului Economiei, atasatului comercial din tara respectiva, pentru ca veti primi feedback. De asemenea, veniti cu idei, cu input catre specialistii din Ministerul Economiei si veti fi sprijiniti", a precizat Vrinceanu.


Toti ochii pe tarile unde poti vinde la preturi care sa aduca profit

“E foarte important sa te adaptezi la specificul pietei si sa cauti acele piete care pot genera vanzari. De exemplu, desi Bulgaria este foarte aproape, acolo vindem maxim cinci paleti pe saptamana – este o piata foarte ieftina. Insa, in tari precum Germania, unde o punga de pufuleti costa 1,5 euro, sau in Suedia, unde acelasi produs se vinde cu 3 euro, trimitem zeci de milioane de pungi anual. Chiar daca sunt costuri logistice si de transport mai mari, ele sunt acoperite de pretul de vanzare. Este o gandire orientata catre produs", considera Eliodor Apostoloscu, producatorul pufuletilor Gusto.


Trimiteti la export doar produse de calitate superioara!

Marii retaileri internationali sustin demersurile producatorilor romani prin diferite oferte pe care le trimit acestora si incercand sa le dea posibilitatea sa le vanda in retele de magazine internationale, sustine Florin Capatana, director dezvoltare durabila si relatii institutionale in cadrul Carrefour Romania.

Este intr-adevar dificil pentru ca produsele romanesti trebuie sa fie pozitionate la un nivel calitate-pret care sa fie competitiv, nu numai pentru dispora, ci si pentru clientii lanturilor internationale

In momentul in care vrei sa ofertezi un anumit tip de branza, intr-o tara unde branza este la un alt nivel de cultura decat in Romania, trebuie sa vii cu o calitate care sa cucereasca publicul. Sunt bucuros sa vad antreprenori romani care au reusit sa faca business fara ajutorul statului si sa penetreze piete care altadata erau niste fete morgana care le promiteau doar sperante deserte”, a mai spus acesta.


Alege bine echipa, timpul de iesire si trateaza fiecare piata individual!

"Multi antreprenori nu isi seteaza bine timpul de iesire pe plan international. Ideal este sa iesi afara in momentul in care ai dezvoltat procesele interne, dar nu ai ajuns inca la maximul business-ului”, considera Dan Isai, fondatorul Salad Box.

Important este, de asemenea, sa gasesti, din timp, cativa oameni cheie pentru extindere. “Am cam 25 de oameni in plus fata de cat am nevoie acum. Si am angajat, pentru ca sunt oameni competenti si este bine sa ii am la dispozitie pentru momentele in care am nevoie de ei. Este greu sa gasesti oameni competenti. Nu va fie teama sa angajati oameni destepti, mai destepti decat tine!”, indeamna Dan Isai.

Totodata, fiecare piata trebuie abordata separat si individual, nu poti aplica aceeasi strategie de penetrare in orice tara. “In Scandinavia si vest, e greu sa obtii licente pentru food si a gasi locatia. Sunt insa tari in care mergi si le poti face tu, de la A la Z, atunci s-ar putea sa merite sa le faci tu, fara ajutor extern”, continua antreprenorul.

Sfaturi – vedeti potentialul pietei. Bulgaria, de exemplu, este aproape, insa si potentialul este redus, considera Dan. “Trebuie, de asemenea, sa studiezi legislatia, competitia, puterea de cumparare, preturile de achizitie, transporturile”.

“E important sa fii realist cand intri pe o piata noua, sa nu te astepti la miracole in primul an. Pe langa investitia initiala, mai aloca ceva bani, de backup. E bine sa iesi in afara inainte sa fii la capacitate maxima intern – daca ai capacitate maxima, deja intri pe mentenanta si nu pe dezvoltare”, mai sfatuieste el.


Alegeti factorul diferentiator!

“Este important, atunci cand intri pe o piata, sa ai mai multi factori diferentiatori. Principalul nostru factor a fost ca ne-am pozitionat ca o companie organica”, puncteaza Ciprian Stancu, fondator Republica BIO.

Cand folosesti tehnologia, care este universala, poti sa te dezvolti foarte repede si sa recuperezi orice diferente ar exista intre tine si concurenta

Chiar si o banca poate sa dezvolte diferentiatori care sa ii permita atat atragerea si retentia de clienti in piata locala, cat si sa livreze la export produse dezvoltate in Romania.

Robert Anghel, Head of Digital Channels in cadrul ING Bank, a declarat in premiera la Retail Arena ca diferentiatorul bancii pe zona de shopping, ING Bazar, va merge la export in 3 piete din UE - subsidiarele ING din Spania, Polonia si Belgia - proiectul fiind dezvoltat si testat in Romania.




Citeste si