L-am intalnit pe Radu Tanase, co-proprietarul restaurantelor Calif, intr-o dupa-amiaza de vineri, dupa ce petrecuse mare parte din noaptea anterioara intr-una din locatiile pe care le detine, analizand activitatea si refacand proceduri. Am reusit cu greu sa il scot din discutia despre business si sa il duc intr-o nota mai relaxata, despre hobby-uri si timp liber. Pentru ca, de fapt, zona lui de confort este atunci cand vorbeste despre businessul sau, despre planuri de extindere si de crestere, cu un entuziasm si o pasiune care sunt si ingredientele dezvoltarii brandului Calif.

Discutia cu Radu Tanase a trecut aproape neobservat de la off-the-record la cea cu reportofonul pornit. Vizibil implicat in activitatea cotidiana a afacerii pe care o controleaza, impreuna cu partenerul sau, proprietarul Calif mi-a povestit despre una dintre cele mai mari provocari din prezent: retentia personalului.

“Vin tineri absolventi de liceu sau studenti sa se angajeze, fac formele legale, investesc timp si bani in trainingurile lor si dupa cateva saptamani vin sa imi spuna ca au primit o oferta de la o cunostinta sau un prieten care ii plateste pe zi si putin mai mult decat mine. Si pleaca imediat, fara preaviz, pentru ca eu nu pot sa platesc la zi (nu este legal) si nici nu imi pot asuma mariri rapide de salariu, mai ales ca eu platesc si taxe. Aleg sa mearga acolo, chiar daca este riscant si majoritatea raman fara acel job in scurt timp. Astazi, forta de munca este imatura, tinerii nu gandesc pe termen lung si nu au respect fata de munca”, spune Radu Tanase.

Aceasta tendinta l-a determinat sa dezvolte si sa creasca un departament de HR, cu care sa gaseasca parghii de retentie si posibilitati de motivare. A inteles repede ca, in HoReCa, angajatii sunt motivati in principal de bani, dar pentru ca nu crede in bonusarea normalitatii, a gasit un sistem de motivare financiara pentru cei care se implica si arata ca pot mai mult.

In plus, considera ca este foarte importanta si relationarea cu toti angajatii, asa ca in cadrul companiei se pune mult accent pe comunicare, teambuildinguri, petreceri sau iesiri.

Citeste si:
Cinci sfaturi de la antreprenori, pentru antreprenori
Cinci sfaturi de la...

“Muncim de 6 ani sa le transmitem toate aceste lucruri, sa ii facem sa inteleaga cat de important este ca totul este transparent, ca au tot salariul pe cartea de munca si pot oricand sa faca un credit, de exemplu. In ultimii ani, am vazut o diferenta iar anul acesta am vazut rezultatul categoric. A fost primul an in care nu a plecat niciun angajat vara, pe litoral, desi de obicei plecau 10-15, atrasi de salariile mari ale patronilor de acolo care au nevoie de personal”, mai spune Tanase.

2016, un an greu. 2017, anul extinderii

Inchiderea locatiei din Centrul Vechi, al doilea punct dupa ritmul de vanzare, s-a resimtit in afacerea Calif, pentru care 2016 a fost un an greu. Insa, proprietarii au demarat un amplu proces de extindere, care inseamna inca 3 sau 4 locatii noi la final de 2017 si o potentiala redeschidere a celei inchise. Investitia se ridica la aproximativ 1,2 – 1,3 milioane de euro si implica inclusiv remodelarea centrului de productie, unde vor merge in jur de 250 de mii de euro, pentru a putea sustine cresterea numarului de unitati.

“Extinderea este un obiectiv extrem de important pentru noi. Mai avem si alte planuri, dar momentan sunt doar pe hartie. Cat de curand o sa fie demarata si extinderea in tara, poate nu anul viitor, ci in 2018”, explica co-proprietarul Calif.

Citeste si:
Prima franciza Condimental de Calif, in 4 saptamani
Proprietarul Calif incepe...

Inca nu se pune problema francizarii, desi s-a mai gandit la aceasta varianta. Radu spune ca businessul nu are inca maturitatea necesara pentru realizarea unor proceduri clare si ferme, astfel incat un francizat sa nu poata lua decizii proprii. “Stiu cat muncim la acest proiect si nu imi permit un fail, mai ales sa nu fie din vina mea. Daca un eventual francizat nu respecta standardele impuse si mentinute de noi, brandul Calif este distrus”.

Lansata in urma cu 6 ani, afacerea a crescut organic si “cu bani de acasa”. Singurele credite au fost de valori mici, luate in doua momente punctuale, pentru sustinerea renovarii locatiei din Centrul Vechi si pentru achizitionarea unei masini.

Vazand entuziasmul si pasiunea din discutie, inevitabil am intrebat daca va vinde vreodata aceasta afacere, daca s-a gandit la acest scenariu. Radu este la fel de pragmatic, pe cat este de implicat. Da, vanzarea este cu siguranta o varianta, chiar daca nu acum.

“Este evident ca, acum, Calif este copilul nostru si vrem sa creasca foarte mult. Vom investi in continuare mult, vom lansa si alte proiecte si ne vom dezvolta in acest segment: avem Shoteria si urmeaza si alte businessuri. Dar este normal sa ne gandim la vanzare, trebuie sa cresti un brand si il dai mai departe. E drept ca nu voi putea niciodata sa ies complet, voi ramane probabil chiar si cu 1 procent din business, dar voi fi acolo".

Citeste si:
Tehnologie in ADN de manager: viata dupa business a sefului Mastercard
Fascinatia pentru tehnologie...

Radu a ajuns in industrie dupa o cariera in vanzari de lux si exact cand primise propunerea de a fi managerul unui magazin deschis de un brand luxury celebru la nivel international. A ales, insa, provocarea de a deschide un restaurant impreuna cu prietenul sau cel mai bun si nu pare sa se opreasca. Are multe planuri, proiecte si idei pe care stie ca le va duce la bun sfarsit, fiecare la momentul potrivit.

Cum arata echilibrul si timpul liber al unui antreprenor all in

Este evident ca Radu Tanase este genul de antreprenor all in in businessul tau. Si spune ca nu se poate altfel in acest domeniu in care conteaza sa fii conectat.

Asa ca tot timpul gaseste lucruri de facut. De exemplu, chiar in ziua interviului nostru era in prima saptamana in care isi petrecea noptile in locatii, unde observa greseli si rescrie proceduri. Iar joia este intotdeauna zi de discutat cu angajatii.

Exista echilibru intre viata si business? “Exista, daca stii cum sa le combini si cum sa distribui timpul. Astazi, de exemplu, am petrecut si cateva ore cu familia”.

Cea mai mare pasiune a sa ramane afacerea in care este implicat. De fapt, ideile, provocarile - acestea sunt hobbyurile sale.

Este pasionat si de ceasuri, desi a ales sa nu mai investeasca in aceste obiecte, ci prefera sa puna toti banii pe o idee.

“Lucrurile simple sunt cele mai bune”. Ii plac, de asemenea, barcile, fiind crescut langa Dunare dar, in contrast cu majoritatea tinerilor de varsta lui, nu are niciun fel de pasiune pentru masini. Conduce un Smart branduit cu Calif, despre care spune ca il adora.

De cele mai multe ori, vacantele lui Radu Tanase sunt departe de tara, intr-o zona noua, la soare si fara telefon. Destinatia preferata este Bali, locul in care s-ar intoarce oricand.

“Este senzationala, Bali are un zen aparte si locuri foarte frumoase. Imi place foarte mult si Capul Verde, mergem intr-o insula stearpa, cu un peisaj lunar senzational. Sunt atras de experiente noi si interesante, am facut diving, am sarit cu parasuta, am testat mancaruri locale. In Thailanda, de exemplu, am fost foarte aproape sa mananc un scorpion care arata delicios”, isi aminteste Radu, razand.

In fiecare marti joaca badminton cu partenerul sau si singurul sau regret este ca nu a invatat pana acum sa cante la tobe. In schimb, insa, si-a propus sa invete sa mixeze muzica si este hotarat sa o faca.

Inevitabil, spre finalul discutiei ne intoarcem la business. Privind in urma, Radu spune ca nu isi reproseaza nimic. Chiar daca stie ca, daca ar putea sa o ia de la capat astazi, ar face lucrurile diferit, e convins ca brandul Calif a avut evolutia potrivita, cu pasi mici, dar siguri. Si insista sa spulbere mitul ca in Romania nu se pot face afaceri cinstite, fiind hotarat ca diplomatia, corectitudinea si asumarea fiind calitati esentiale pentru orice antreprenor.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Citește și
Anastasiu: Antreprenorii români sunt permanent pregătiţi de crize
Setari Cookie-uri