Procentul antreprenorilor care sustin ideea ca educatia precara este principalul obstacol pentru inceperea si dezvoltarea unei afaceri se afla in crestere cu 7% fata de editia precedenta a barometrului. Situatia indica o constientizare a importantei educatiei antreprenoriale si a lipsei acesteia, fie ca este vorba de cea de business, de obtinerea unei finantari, de marketing, leadership, vanzari sau alte zone care tine de dezvoltarea unei afaceri de la zero, se arata in raportul EY.

Veniturile antreprenorilor de startup au crescut fata de editia trecuta a barometrului

Conform editiei din acest an a barometrului, 73% dintre respondenti au declarat un castig lunar de peste 500 de euro, numarul celor care obtineau venituri sub acest prag ajungand la 27% in 2017, fata de 38% in 2016. In acelasi timp, a crescut numarul antreprenorilor care obtine intre 1.000 si 2.000 euro lunar ( 25% in 2017 fata de 18% in 2016) si a celor cu castiguri de peste 2.000 euro (16% in prezent fata de 11% in 2016).

44% dintre respondenti considera ca mentoratul si discutiile cu alti antreprenori sunt principala lor sursa de invatare

Antreprenorii intervievati au declarat in procent de 44% ca mentoratul si discutiile cu alti antreprenori reprezinta principala lor sursa de invatare. Totusi, activitatea de mentorat a scazut in importanta pe agenda antreprenorilor maturi, in ciuda faptului ca este considerata ca esentiala de tot mai multi antreprennori de startup. Aceasta scadere ar putea fi justificata de contextul generat de o cerere in crestere pentru acest tip de invatare, care nu mai poate fi sustinuta de antreprenorii maturi, in mod special intr-o economie in plina expansiune care lasa mai putin timp la dispozitie acestora pentru a se dedica mentoratului.

Solutiile de finantare pentru startup-uri - cea mai eficienta masura a guvernului in sustinerea celor care vor sa demareze o afacere

Antreprenorii indica patru masuri care tin de regimul de fiscalitate si reglementare, dar si de functionarea institutiilor statului, drept cei mai importanti pasi ai statului in directia stimularii si sutinerii celor care isi doresc sa demareze o afacere. Astfel, 27% considera ca solutiile de finantare pentru startup-uri ar avea cel mai mare impact, in crestere cu 22 de procente fata de anul trecut. Un procent de 24% dintre respondenti considera ca scutirea sau scaderea taxelor i-ar ajuta cel mai mult, 20% mentioneaza relaxarea si simplificarea fiscala, iar 4% - predictibilitatea fiscala.

36% dintre antreprenori vor investi cele mai multe resurse in promovare

Aproape 4 din 10 antreprenori vor aloca in urmatorul an cele mai multe resurse promovarii produselor si serviciilor companiei. Promovarea este urmata de vanzare si distributie, respectiv de definirea produsului/serviciului. Operationalul si HR-ul sunt ultimele zone de investitii planificate, la fel ca si definirea si optimizarea modelului de business.

67% dintre respondenti sunt ingrijorati de obtinerea fondurilor pentru cresterea numarului de angajati

Cele mai mari provocari pentru antreprenorii aflati la inceput de drum sunt asigurarea fondurilor necesare pentru cresterea numarului de angajati (67% considera foarte dificil sau dificil acest aspect) si pentru implementarea ideilor de crestere in cadrul startup-ului (62% considera foarte dificil sau dificil acest aspect). In acelasi timp, antreprenorii se confrunta cu necesitatea cresterii numarului de angajati si cu o piata a muncii din ce in ce mai provocatoare pentru angajatori (mai ales ca 27% dintre startup-urile respondente activeaza in IT si tehnologie). Conform unui studiu Manpower, piata muncii din Romania este pe locul trei in lume, dupa Japonia si Taiwan, din punctul de vedere al dificultatii de a atrage noi talente.

Zece ore pe zi dedicate afacerii

Cei mai multi antreprenori aflati la inceput de drum dedica zece ore afacerii lor in fiecare zi, la fel ca la prima editie a studiului, ceea ce inseamna ca lucreaza cu 16% mai mult decat angajatii cu norma intreaga din Romania. Conform Eurostat, angajatii romani lucreaza in medie 39,8 ore pe saptamana.
Desi cei mai multi dedica 10 ore afacerii, 7% dintre antreprenori depasesc limita de treisprezece ore, unii dintre acestia ajungand chiar la 20 ore de munca in fiecare zi, conform raspunsurilor inregistrate la aceasta intrebare.

44% spun ca mediul fiscal s-a deteriorat in ultimul an

Mediul fiscal si de reglementare s-a deteriorat in ultimul an in Romania pentru antreprenorii de startup, conform a 44% dintre respondenti. Procentul celor care percep o inrautatire este cu aproape 50% mai mare, in crestere de la 30% la 44%, in conditiile in care si procentul celor nehotarati a scazut vizibil (de la 19% la 12%). Acest lucru marcheaza faptul ca schimbarile legislative din zona fiscala din ultimul an au fost percepute de cei mai multi dintre antreprenorii la inceput de drum ca avand un impact negativ asupra mediului in care companiile isi desfasoara activitatea.

Elon Musk – cel mai inspirational antreprenor strain. Radu Georgescu – cel mai apreciat antreprenor roman

Cel mai inspirational antreprenor strain pentru antreprenorii de startup este Elon Musk – antreprenor in serie, CEO Tesla Motors si fondator SpaceX si PayPal. Pe locul al doilea s-a clasat Steve Jobs, urmat de Richard Branson, Jeff Bezos si Bill Gates, in timp ce Mark Zuckerberg, fondatorul si CEO-ul Facebook, nu apare in top.

Dintre antreprenorii romani, in top 5 se afla trei antreprenori care activeaza sau au activat in sectorul IT: Radu Georgescu, Florin Talpes si Iulian Stanciu. Se observa o schimbare majora in optiunile antreprenorilor fata de acum doi ani, cei mai multi (51%) indicand ca modele antreprenori mai putin cunoscuti sau antreprenori care le sunt mentori si cu care au o relatie mai apropiata.

Aflat la cea de a doua editie, Barometrul startup-urilor din Romania, realizat de EY Romania, Impact Hub si Startarium analizeaza raspunsurile a 357 antreprenori de startup (fondatori ai unor companii cu vechime mai mica de trei ani calendaristici). 63% dintre respondenti au varsta cuprinsa intre 21 si 35 de ani, 33% intre 35 si 50 de ani, 3% au peste 50 de ani, iar 1% au sub 21 de ani. Majoritatea antreprenorilor chestionati provin din mediul urban (93%) si activeaza in diverse sectoare, de la IT& tech (27%), la media si publicitate (11%), servicii pentru afaceri (10%), comert cu amanuntul (10%). Cei mai multi respondenti (69%) se afla la prima companie fondata, in timp ce 12% au creat deja cel putin doua startup-uri pana la firma actuala.
Chestionarul a fost aplicat in perioada 3 august - 31 octombrie 2017.

Sursa foto: By fizkes / Shutterstock.com