“Dau iubiri cu fugitii”, “Fulgi cat te tin picioarele” , “Love your dex appeal”, “Exces de zeu”, “Dama de-ti pica” sunt cateva dintre jocurile de cuvinte ale celor doua prietene. “Duma acasa” a fost prima, de aici si numele afacerii, desi la momentul respectiv au gandit-o doar ca pe o pagina de promovare in social media.

Pe numele lor real Ioana Zvac si Laura Ionescu, tinerele sunt absolvente de SNSPA si respectiv Facultatea de Istorie si lucreaza in digital ca head of social media si head of copy in agentii diferite.

“Nu as putea sa arat exact momentul in care a venit ideea dumelor. In faza lor embrionara, au fost un cadou pe care mi l-a facut Zvac de ziua mea. A cules dumele de pe profilele mele de social media si s-a gandit sa le dea o forma concreta – genul acela de cadou dragut, cu inima. Practic, de ziua mea, in 2014, am primit stickere cu dumele mele. Colegii s-au entuziasmat, ne-am entuziasmat si noi si am creat pagina de Facebook. Nu stiam ce avea sa urmeze. Si nici nu am fi crezut-o, daca ne-ar fi zis-o cineva”, povesteste Laura.

Dume de Mestecat

Reteta mesterilor Manole...
Citeste si: Reteta pentru o afacere cu ciocolata: munca, cunoastere si ingrediente

Jocurile de cuvinte postate pe pagina de Facebook au captat imediat atentia internautilor si la recomandarea unei prietene, cele doua antreprenoare s-au inscris la un concurs de design de obiect organizat de The Plot. “Ne-au chemat si ne-au zis ca am castigat mai mult decat ce voiam: mesajele le placeau atat de mult incat ne-au propus sa le facem si tricouri. Nu stiam daca oamenii le-ar purta, dar am zis da. Si oamenii au zis si ei da. Ulterior au inceput sa vina si comenzile”, spune Laura.

Dume de mestecat a strans o comunitate de 44.000 de oameni si a ajuns sa inregistreze pana la 50 de comenzi pe luna, cu o valoare a bonului mediu de 90 lei. “Pe masura ce s-au strans oamenii, au crescut si comenzile, dar nu am fost niciodata pe hard sell, nu a fost niciodata acesta obiectivul nostru”.

Cele doua prietene isi imprima glumele pe tricouri, genti, stickere si coastere. Pentru procesul de productie si de imprimare recurg la externalizare, avand “colaboratori de nadejde care se ocupa de noi de la inceputuri”. Ele vin doar cu conceptul creativ: jocul de cuvinte si designul specific.

Anul trecut, fondatoarele Dume de Mestecat au vandut accesorii personalizate in valoare de aproximativ 50.000 de lei, iar pentru anul in curs si-au propus sa-si dubleze afacerea si sa vanda in jur de 90 de tricouri in fiecare luna. “Nu e o cifra de afaceri foarte mare, adica nu am putea trai din vanzarea de tricouri – suntem ambele angajate fulltime in alta parte. O facem din pasiune. Comenzile au crescut, dar nu a fost o ascensiune fulminanta. Exista luni si luni”, spune Ioana.

Dume de Mestecat

Doua miliarde de tineri risca...
Citeste si: Doua miliarde de tineri risca sa devina inadaptati la piata muncii

Inspiratie in... dume

De la “Duma acasa” la “TEDeX de nu te vezi”, cum si unde isi gasesc cele doua prietene inspiratie pentru fiecare joc de cuvinte? In orice, spune Laura. “Ne dezordonam mintile pe o tema data, in functie de context. Dumele sunt foarte umane. Tin cont de oameni. De ceea ce fac ei, de momentele din zi, de ocazii, sarbatori, stres. Multe dintre ele mobilizeaza: am avut dume de protest, spre exemplu. Altele sunt legate de weekend, pe care il asteptam si noi de numa-numa, de durerile de inima, de serile in care ne strangem la bere”.

Dar nu inspiratia pare sa le ridice probleme celor doua antreprenoare: “E un business foarte creativ, tinut de doi oameni creativi. Uneori ti se face teama ca poate se termina dumele, dar pana acum nu s-a intamplat. Pare ca ne gasesc ele pe noi. Cel mai greu e cu retururile. Nu atat procedura in sine, care implica un efort extra, ci gandul ca iti intra pe stoc un tricou care poate nu-si va gasi perechea – fiecare duma vorbeste, dar vorbeste unu la unu, rezoneaza cumva cu cel care o comanda. Si poate nu o sa imprietenim tricoul comandat niciodata cu un alt om. Ni s-a mai intamplat”, spune Ioana.

Dume de Mestecat

“E greu sa gasim uneori energie sa facem toate lucrurile. Oamenii nu stiu ca facem asta in timpul nostru liber, fiecare comanda trebuie livrata perfect. Nu conteaza ca ai avut o zi proasta sau lunga, la final oferi un serviciu si esti platit pentru asta”, completeaza Laura.

Tinerii din Romania,...
Citeste si: Tinerii NEET din Romania, sprijiniti pentru integrarea in piata muncii

O alta provocare pentru o astfel de afacere creativa ar fi lipsa imediatetii. Internetul ne-a invatat sa comandam ceva azi si sa-l primim maine. In cazul Dume de Mestecat, livrarea comenzii depinde timpul de print. “In cel mai bun caz, o comanda pe care o dam azi se printeaza maine si ajunge la noi poimaine. Cand o trimitem. Nu putem sa o facem sa se intample peste noapte. Ne-ar placea. Poate candva”, spune Ioana.

Laura si Ioana livreaza tricouri, genti si coastere personalizate. Preturile acestora pornesc de la 80 lei pentru un tricou, 70 lei costa geanta, iar un set de 6 coastere ajunge la 60 lei. Stickerele sunt un extra goodie la fiecare comanda.

Cele mai achizitionate produse raman tricourile, urmate de genti si de coastere. “Avem si dume commissioned, dar ne rezumam doar la colaborari cu branduri. Am lucrat pana acum proiecte foarte faine cu branduri foarte faine, de la employer branding la campanii per se, precum: Grolsch, Avon CEZ Group, Google, Renault, OMV, Sector Gurmand, Pizza Hut, BRD, Lidl, Nestle, Smart”, spune Ioana.

Dume de mestecat se vinde momentan doar pe Facebook, pe baza de comanda, urmand ca magazinul online sa se lanseze incepand cu luna viitoare. In ceea ce priveste lansarea unui magazin fizic, momentan nu figureaza in planurile antreprenoarelor: “ Avem sute de dume si prelucram fiecare comanda manual – un magazin ar limita publicul la cateva modele. Dar nu zicem nu, poate vom face si asta la un moment dat. Moment dat care poate fi chiar anul viitor, cine stie?”, spune Laura.

Dume de Mestecat

Cum vad cele doua antreprenoare apetenta romanilor pentru tricouri personalizate cu jocuri de cuvinte? De altfel, care este publicul tinta al Dume de Mestecat si cum incearca sa ajunga la cat mai multi clienti?

In primul rand, nu si-au setat un public tinta, nu dupa criterii de varsta, sex sau studii. Foarte multi dintre clientii Dume de Mestecat fac cadou tricourile si stickerele, sunt prieteni care nu ar cumpara niciodata un cadou sau o agenda, ci fac tot posibilul sa gaseasca un cadou cat mai personalizat. “Vor sa demonstreze prin alegerea dumei ca il stiu bine pe prietenul caruia i-o cumpara. Poate ca asta e cea mai frumoasa parte a businessului nostru: sa ne imaginam reactia celui care primeste un tricou despre el”.

“Cred ca targetul nostru are umor. Un umor care te ia pe sus si te surprinde, care se manifesta si prin jocuri de cuvinte. Asta e nisa noastra. Oamenii cu umor. Nu cred ca vrem sa iesim din ea, cred ca vrem sa facem din ce in ce mai multi oameni sa spuna ‚ahaaaa’ sau sa zambeasca atunci cand dau de noi. Vrem sa ii facem pe oameni sa simta mai mult decat de obicei. Cat despre romani, iubesc dumele. Stim cu hazul de necaz, iar dumele au de multe ori exact aceasta personalitate dulce-amaruie. Ce am facut noi nu a fost sa reinventam roata. Dumele existau. Am vrut sa le reactivam si sa le dam o fata”, incheie antreprenoarele.

Sursa foto: Dume de Mestecat