20 August 2007

Zong Qinghou, chinezul care a sfidat Danone



Daca in urma cu doar cu cateva luni Zong Qinghou era cel mai important aliat al grupului agroalimentar Danone, in prezent chinezul de la Wahaha se judeca cu francezii si continua sa sfideze puterea acestora.

In varsta de 62 de ani, Zong Qinghou este fondatorul si presedintele „Hangzhou Wahaha Group”, prima companie de bauturi din China. Clasat de revista americana Forbes ca cel de-al douazeci si treilea, cel mai bogat om din China si pe locul opt sute patruzeci in lume, Zong Qinghou a ramas, in ciuda averii sale, o persoana simpla, apreciata foarte mult de cei 20.000 de angajati ai grupului Wahaha.

Zong Qinghou s-a nascut in anul 1945, odata cu sfarsitul ocupatiei japoneze si celui de al doilea Razboi Mondial. Razboiul civil aduce inca patru ani de teroare pentru China. In 1949, odata cu sosirea la putere a comunistilor, familia Zong figureaza pe lista neagra, datorita relatiilor pe care aceasta le-a avut cu vechiul regim.

Perioada adolescentei lui Zong Qinghou este marcata de ironiile si rautatile celor din jurul sau. In ciuda greutatilor intampinate, tanarul chinez nu se plange si recunoaste ca provine dintr-o familie foarte saraca. In anul 1966, odata cu izbucnirea Revolutiei Culturale, Zong Qinghou simte inca o data povara de a se trage dintr-o familie considerata suspecta de catre regim, fiindu-i interzisa inrolarea in garda rosie.

Timp de 17 ani, Zong Qinghou a fost silit sa traiasca pe o plantatie de ceai in apropiere de Shaoxing, pentru reeducare. Asa cum marturiseste el insusi, de-a lungul acestor ani a invatat doua lucruri esentiale: sa mearga pana la capat atunci cand isi stabileste un obiectiv si sa vegheze mereu asupra sanatatii.

Aceasta experienta de paria al societatii explica si dorinta sa de a fi recunoscut atat pe plan social cat si politic. Zong Qinghou paraseste plantatia de ceai, la inceputul anilor `80, perioada in care apar si primii atreprenori particulari.

Nivelul de educatie foarte scazut nu ii permite sa isi gaseasca o slujba bine platita. La inceputul anilor `80, Zong Qinghou are deja 40 de ani dar acest lucru nu il impiedica sa isi cumpere o caruta si sa se lanseze in comertul cu inghetata. Banii castigati, aproape patruzeci de eurocenti pentru fiecare inghetata, nu i-au adus nici un profit dar au fost suficienti pentru a achizitiona o a doua caruta, urmata de o a treia, dar si sa isi indemne prietenii sa i se alature in aceasta aventura.

In 1987 devine responsabil de vanzari in cadrul unei scoli din districtul Shangcheng din Hangzhou. Zong reuseste sa isi extinda activitatea si impreuna cu doi parteneri imprumuta suma de 140.000 de yeni, care i-a permis sa isi deschida propria linie de productie in domeniul lactatelor.

In 1994, Wahaha avea deja un cuvant de spus in domeniul bauturilor si al lactatelor. Astfel, in urma discutiilor cu Peregrine Investments Holdings, in vederea unei colaborari cu grupul agroalimentar Danone, Zong Qinghou ramane cu 39% din actiunile Wahaha, in timp ce grupul francez detin 51 de procente si dreptul de a se folosi de marca Wahaha. Datorita stilului sau autocrat si devotamentului pentru munca depusa, Zong Qinghou reuseste sa extinda Wahaha, devenind prima companie de bauturi din Republica Populara Chineza.

In urma conflictului izbucnit intre Wahaha si Danone, Zong Qinghou demisioneaza din functia de presedinte, dar isi pastreaza pozitia de actionar majoritar al grupului.

Wahaha si Danone se afla in conflict deschis inca din luna aprilie. Danone acuza grupul chinez ca a incalcat prevederile contractului de parteneriat utilizand marca Wahaha, desi drepturile apartin in exclusivitate grupului francez.

Din 1996 Danone detine 51% din actiunile Wahaha, primul fabricant de bauturi in China, alaturi de care a creat mai multe co-intreprinderi, detinand drepturi exclusive de productie, distributie si vanzare a produselor marcii Wahaha.

In 2006, co-intreprinderile grupului francez au realizat vanzari de peste 1 miliard de euro, China fiind astfel a treia piata de desfacere pentru Danone



Citeste si