Si-a inceput cariera in domeniul hotelier in 1990, cand era doar un pusti. In 1995 a introdus in hotelurile turcesti conceptul all-inclusive, intr-un hotel din Kemer cu doar 245 de camere. „Observam cum familiile aflate in vacanta aveau urmatoarea problema: cei mici voiau inghetata, tatii preferau mai multa bere, iar femeile, mai pretentioase, isi doreau sortimente suplimentare de mancare. Asa am introdus conceptul de all-inclusive, iar hotelul a ajuns la un grad maxim de ocupare din mai pana in octombrie. Apoi, turistii au vrut mai mult. Asa au aparut conceptele all-inclusive imperial, all-inclusive extra. Clientii vor sa manance direct de pe plaja, asa ca acum ei pot comanda.”

„Principala problema a fost urmatoarea: cum sa umplem fiecare hotel cu turisti. Am avut probleme pentru ca in fiecare an erau deshise alte hoteluri moderne, competitia devenea tot mai puternica de la an la an. La inceput nu am stiut cum sa gestionam costurile, ne era greu sa previzionam cat de multa bere vor bea turistii, de exemplu. Am observat, in cele din urma, spre exemplu, un cost mediu de 25 de euro/turist cu mancarea si bauturile. In cazul nostru, la Calista Luxury, acest cost ajunge la 35-38 de euro/turist in fiecare zi.”

All-inclusive in alte tari

„Am fost in Tunisia si in Egipt, insa acolo nu am vazut un sistem all-inclusive comparabil cu cel de aici. Ei nu au experienta noastra. Vin hotelierii din Grecia si Spania si ne intreaba cum reusim sa facem un all-inclusive atat de bun. Le spun, de fiecare data, ca spre deosebire de noi, ei fac parte din Uniunea Europeana unde sunt tot felul de reglementari. Noi cumparam toate produsele cu un an inainte sa ajunga aici si ne asiguram ca mancarea sa fie mereu proaspata. In fiecare an turistii consuma in complexul nostru 600.000 de sticle de vin. Costurile de achizitie cu mancarea si bautura s-au dublat in ultmii ani. De asemenea, taxele sunt tot mai mari.”

All-inclusive-ul se dezvolta si pe litoralul romanesc, insa doar pentru nemti. Thomas Cook Neckermann revine dupa sase ani in Romania si incheie contracte cu mai multe hoteluri de pe litoral in sistemul all inclusive, solicitat de turistii germani, printre acestea numarandu-se unitati detinute de oamenii de afaceri Josef Goschy si George Copos. Mustafa Gençay este direct: „Sezonul estival este foarte scurt in Romania. Trebuie sa investiti in hotelurile de pe litoralul romanesc.”

Extra la all-inclusive

„Serviciile extra care nu fac parte din all-inclusive genereaza venituri de aproximativ 500.000 de euro anual, adica in jur 1% din totalul incasarilor. De aici rezulta venituri anuale de 50 milioane de euro, dintre care 45% sunt generate de turistii rusi, urmati de nemti. Romanii platesc in total 1 milion de euro pe an pentru a veni la Calista.” Potrivit estimarilor lui Gençay, anul acesta numarul romanilor care se vor caza in complexul de lux Calista va creste de patru ori comparativ cu 2011 in contextul tour-operatorul Prestige Tours, partener Neva Travel din Turcia, a fost preluat de agentia Happy Tour.

Citeste si:

De la rusi si nemti vine criza. „Am simtit criza financiara abia anul trecut, cand am inregistrat prima scadere a veniturilor, de 30%. Ma astept ca criza sa se incheie in 2014. Incep sa se simta efectele crizei din Germania, resimtim faptul ca peste 2 milioane de nemti au ramas fara locuri de munca. Pe zona corporate vedem o scadere a interesului din partea turistilor rusi.”

Cifrele Calista Luxury Resort. „Investitia initiala a fost de 125 milioane de euro, fara teren, care a costat 27 de milioane de euro. In primul rand, ne diferentiem din punct de vedere arhitectonic intrucat complexul nu arata precum un hotel clasic. Complexul, care se intinde pe 120.000 de metri patrati, a fost proiectat de firma de arhitectura GMP, iar constructia a durat 2 ani si jumatate sub coordonarea arhitectului-sef Frank Solanas.”

Punctul critic in turism

„Sistemul all-inclusive este suficient de matur in prezent si nu va evolua foarte mult in urmatorii 20 de ani. Nu mai poti inova foarte mult. Trebuie sa punem punct constructiei de hoteluri noi in Turcia. Se construieste prea mult, hotelurile lansate in urma cu 5 ani sunt inlocuite cu altele noi, ceea ce face ca investitiile sa fie amortizate greu.”