Alpinistul Alex Gavan (32 ani), intors recent de pe varful Broad Peak (8.047 m) din Pakistan, pe care a ajuns pe 23 iulie, sustine ca cine foloseste oxigen suplimentar in timpul ascensiunii inseamna ca, de fapt, triseaza si ca micsoreaza dificultatea si riscurile care ar putea aparea.

"Sa urci un munte cu oxigen suplimentar inseamna de fapt sa reduci muntele la 7.000 de metri, sub "zona mortii". "Am invins muntele, am cucerit muntele" sunt cuvinte care reprezinta atitudinea de macho. Din acest motiv, nu scriu in comunicate de presa ca eu cuceresc varfuri. Cat de arogant sa fii sa spui ca ai cucerit muntele, cand stai 15 minute pe varf?!", a declarat Alex Gavan, care a urcat pe Broad Peak, al saselea varf de peste 8.000 de metri din cariera sa, fara oxigen suplimentar si fara serpasi.

Daca folosesti butelia de oxigen in caz de urgenta, nu te mai intorci in Romania si spui ca ai urcat pe varf.

"Am o butelie de oxigen pe care o tin si o folosesc pentru urgente. Este o butelie care te ajuta doar in Tabara de Baza, altfel pe munte, spre varf, o ai degeaba. Daca o folosesti in caz de urgenta, nu te mai intorci in Romania si spui ca ai urcat pe varf", a completat alpinistul, care s-a intors dintr-o expeditie despre care spune ca a costat "cateva zeci de mii de euro, dar mai putin de 50.000 euro", bani proveniti integral din sponsorizari. El a fost sustinut financiar de companiile TotalSoft, Certinvest si Intercapital, care ii acorda sponsorizari din 2006.

"Dupa doua luni de stat in zapezi, faptul ca sunt din nou aici il simt ca un cadou personal. Sa ajung doar in Tabara de Baza este o expeditie in sine. Se pot intampla foarte multe lucruri pentru a nu ajunge acolo. Logistica este destul de complicata. In Makalu, de exemplu, echipamentul a cantarit peste o tona si 200 de kg", a mai spus Alex Gavan.

Neaclimatizati am putea sa supravietuim doar cinci minute.

O expeditie dureaza doua luni de zile pentru in cea mai mare parte din timp, peste o luna de zile, alpinistii trebuie sa se adapteze mediul in care se afla pentru a putea ulterior sa urce la 8.000 m. Aceasta este aclimatizarea, procesul prin care corpul se adapteaza la conditiile extreme.

"Numai aclimatizarea dureaza o luna si cateva zile. Neaclimatizati am putea sa supravietuim doar cinci minute. Corpul uman se aclimatizeaza la 6.000 m. la peste 7.000 sau 7.500 m, in functie de caz, corpul uman nu se mai poate aclimatiza si incet-incet moare. Toata luna aceea de aclimatizare este o sursa pentru a rezista in «zona mortii», de peste 7.500 de metri", a explicat Alex Gavan de ce este importanta aclimatizarea.

99% din timp esti epuizat de energie, esti terminat.

Gavan recunoaste ca ascensiunea pe Broad Peak a fost mult mai dificila decat a anticipat. "In momentul in care am ajuns in saua Broad Peak, am ales sa mergem cu putin echipament si unul dintre gandurile mele a fost «Cum ne dam noi jos de pe varf?». 99% din timp esti epuizat de energie, esti terminat", sustine alpinistul roman.

Alex Gavan a mai spus ca performanta nu este un scop in sine, insa recunoaste ca fara aceasta probabil nu ar fi avut in continuare sponsorizari. "Ceea ce te tine in viata, nu ceea ce te face sa urci varful, este intensitatea trairii tale in acel moment. Acolo, lucrurile sunt atat de intinse la maxim incat gandurile nu mai au loc. Varful este o consecinta a faptului ca esti acolo. Mi-am dat seama ca voi atinge varful cu 30 de minute inainte. De acolo si pana am atins varful a fost un moment de euforie. Dar in momentul in care am atins varful s-a dus emotia", descrie alpinistul momentele in care inainta spre Broad Peak.
alpinisti, alex gavan, broad peak
El mai spune ca faptul ca a urcat cinci optmiari inainte de Broad Peak nu era o siguranta ca va reusi pe Broad Peak, pentru ca, in opinia sa, fiecare munte are personalitatea lui si, desi exista o strategie de aclimatizare, fiecare ascensiune trebuie personalizata. "Daca te implici in proiect cu intrebarea «Dar ce o sa fac daca nu ajung pe varf?», deja ai aruncat o parte din energia ta pe apa sambetei, a subliniat tanarul.

Expeditia lui Alex Gavan a durat aproape doua luni, din care cea mai mare parte, o luna si cateva zile, a inseamnat perioada de aclimatizare cu conditiile meteorologice dintre 6.000 si 7.000 de metri. Intreaga expeditie a fost sustinuta financiar de companiile TotalSoft, Certinvest si Intercapital si s-a ridicat la cateva zeci de mii de euro. Alex Gavan este sprijinit de cei trei sponsori din 2006, cand a avut prima lui expeditie pe un optmiar.

Mi se pare o sansa extraordinara sa sprijin niste proiecte pe care noi, care mergem in vacanta in Croatia, le vedem pe Discovery si par ireale.

"L-am cunoscut pe Alex in 2005. A venit la mine prin intermediul unui prieten si am ramas impresionat de capacitatea lui de a ma atrage in pasiunea lui. Nu am cunoscut multi oameni cu aceasta capacitate de a se entuziasma fata de ceva atat de riscant. El mi-a spus ca sansa de supravietuire este sub 50% in ascensiunea spre 8.000 de metri. Sunt convins ca va urca toti cei 14 optmiari si ii promit ca ma voi implica in proiectul pe care il va avea dupa atingerea lor", a declarat Liviu Dragan, directorul general al TotalSoft, la conferinta de presa in care alpinistul a povestit despre ultima aventura spre un varf de peste 8.000 de metri.

Totodata, Eugen Voicu, actionar majoritar la Certinvest, a spus ca l-a cunoscut pe Alex Gavan dupa prima lui ascensiune si ca este greu sa refuzi "oferta" de a sponsoriza o expeditie spre unul dintre cele mai inalte locuri din lume.

"Mi se pare o sansa extraordinara sa sprijin niste proiecte pe care noi, care mergem in vacanta in Croatia, le vedem pe Discovery si par ireale", a spus, la randul sau, Razvan Pasol, directorul general al Intercapital.

Sponsorii au sustinut in cadrul conferintei ca vor continua sa sponsorizeze expeditiile alpinistului Alex Gavan. Tanarul are in plan sa atinga toate cele 14 varfuri din lume care depasesc 8.000 de metri. Pe 23 iulie 2014, el a bifat cel de-al saselea dintre ele, de 8.047 m.

alpinisti, alex gavan, broad peak

"Ma sprijina din 2006 pentru toate varfurile pe care le-am urcat si nu le-am urcat. Doua sau trei ascensiuni au fost nereusite. Niciodata nu mi-am dorit sponsori. Mi-am dorit parteneri care sa inteleaga riscurile. Nu este de ajuns ca toata lumea sa-si doreasca varful", a declarat alpinistul despre companiile care ii sustin financiar expeditiile.

Citeste si:

    Cu fiecare ascensiune, ai mai urcat un varf din interiorul tau.

    El a adaugat ca este "extrem de nerezonabil" cu proiectele in care se implica si ca varful este "doar ce se vede, doar un moment de glorie". "Cu fiecare ascensiune, ai mai urcat un varf din interiorul tau. Daca nu faceam performanta, probabil ca nu aveam alti performeri care sunt langa mine astazi", a sustinut Alex Gavan facand referire la companiile care au decis sa-l sponsorizeze din 2006 pana in prezent.

    Gavan spune despre sine ca este un cautator, si nu un sportiv. "Muntele este o forma de explorare si de cautare personala. In tarile cu traditie in alpinism, Germania, Italia, Franta, alpinistii sunt trecuti la categoria sport in presa. In Romania, sunt la social", s-a aratat el nemultumit.

    Alpinistul Alex Gavan considera ca antrenamentul trebuie sa fie continuu si consecvent. Astfel, urmatoarea sa iesire pentru a se antrena va fi in Muntii Tatra, unde o va face escalada pentru a fi pregatit sa atinga si al saptelea varf de peste 8.000 de metri.

    Citeste si:
      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Turism »



      Setari Cookie-uri