18 August 2014

Vanzarile in regim duty-free au scazut la nivel global; turistii rusi si chinezi au inclinat balanta



Cumparaturile in regim "duty-free" au scazut pentru prima data din 2009, in al doilea trimestru al anului, tendinta generata de cheltuielile mai mici facute de turistii rusi si chinezi, ale caror tari au probleme economice, potrivit datelor companiei elvetiene de duty free Global Blue.

Vanzarile in magazinele duty-free din Franta Italia, Marea Britanie, Germania si Singapore, care inregistreaza 75% din totalul cheltuielilor facute de turistii straini din lume, au scazut cu 3% in al doilea trimestru din 2014, din aprilie pana in iunie, arata CNBC.

"Aceste scaderi nu se datoreaza unei diminuari a numarului de turisti, ci a sumei medii per tranzactie", a anuntat Global Blue.

Scaderea cheltuielilor facute de turistii straini la nivel global a fost determinata in primul rand de sumele mai mici cheltuite de cumparatorii rusi si chinezi. Numarul turistilor rusi care fac cumparaturi in regim duty-free in strainatate a scazut cu 18% in al doilea trimestru, in contextul in care acestia reprezinta 20% din aceasta piata. Apetitul rusilor pentru cumparaturi in alte tari a scazut pe fondul unei deprecieri a monedei locale, rubla, pe fondul tensiunilor cu Ucraina. Ca urmare a crizei generate de anexarea Crimeii de catre Rusia si a racirii relatiei cu Occidentul, rubla s-a depreciat cu 10% fata de dolar.

Vanzarile duty-free catre turistii rusi a scazut cu 24% in aprilie, cu 22% in mai si cu 19% in iunie. Retailerii duty-free din Italia, cea mai populara destinatie de shopping pentru turistii rusi, a fost afectata puternic de scaderea cumparaturilor facute de acestia. In Milano, de exemplu, vanzarile au scazut cu 12% in aprilie, cu 10% in mai si cu 14% in iunie.

Principiul dominoului in vanzarile duty-free

O alta piata afectata de cheltuielile mai mici facute de rusi a fost cea din Londra, unde vanzarile duty-free au scazut cu 40% in mai, in timp ce in Paris, vanzarile catre rusi au scazut cu 26% in mai, iar in iunie au revenit la -6%.

In acelasi timp, cheltuielile facute de turistii chinezi, care au generat anul trecut 27% din vanzarile duty-free la nivel global, au crescut cu 9% in al doilea trimestru, comparativ cu alte cresteri trimestriale de 30% sau 50%, inregistrate in ultimii ani. Turistii chinezi sunt pe locul doi intr-un top al cheltuielilor facute in alte tari, urmati de rusi.

Economia Chinei, care a crescut cu procente de doua cifre inainte de criza financiara globala, a incetinit in ultimii ani. Cresterea economica a scazut cu 7,7% in 2013, cel mai scazut nivel al cresterii din 1999. In al doilea trimestru al acestui an cresterea a fost de 7,5%, mai mare decat rata de crestere din primul trimestru.

Cei mai afectati de acest declin al vanzarilor duty-free au fost retailerii francezi si germani, care au inregistrat o scadere a vanzarilor catre turistii straini de 5,2, respectiv 4,5%.



Citeste si