”România trebuie să deschidă un așa-zis «tourism board», o structură care face exclusiv marketing turistic pentru România în rândul străinilor. Știu că există deja Ministerul Turismului, dar este nevoie de o entitate al cărui singur scop să fie promovarea țării. Nu trebuie să reinventăm roata. Este ceva ce se întâmplă deja în Germania și în majoritatea statelor UE. Germania cheltuiește circa 42 mil. euro anual cu aceasă instituție care se ocupă de marketingul turistic”, a declarat Cristian Sallai.

Dacă ne prezentăm în fața turiștilor străini cu același litoral românesc trebuie să înțelegem că vom concura cu Turcia, Spania, Croația sau Grecia. România ar trebui să promoveze ceea ce are unic: turismul de nișă.

Cristian Sallai, GNTB

Din bugetul menționat de Sallai, 80% este furnizat de Guvernul Germaniei și restul de 20% provine din mediul privat, de la agenții, hotelieri, organizații de turism, dar și entități al căror business nu se bazează exclusiv pe turism, precum VISA.

”Cred că finanțarea mixtă este sănătoasă, dar realist vorbind privații nu vor putea susține o finanțare atât de mare… sau cel puțin nu finanțarea necesară promovării unei întregi țări”, adaugă Cristian Sallai.

România nu a avut până acum un buget anual clar de promovare a turismului. În 2023, un secretar de stat din Ministerul Investițiilor vorbea despre suma de 10 mil. euro care urma să fie folosită pentru promovarea culturală a României cu ajutorul influencerior străini.

”Lucrând în străinătate am auzit foarte puțin vorbindu-se de turism în România. Privind lucrurile din afara țării, turismul din România s-a concentrat foarte mult pe ideea că Bucureștiul este party city iar Timișoara a fost capitală culturală europeană. Da, sunt niște lucruri pozitive, dar cred că România are niște și alte produse turistice care merită cu adevărat promovate în străinătate”, consideră Sallai.

Râdem că în România vezi vaci pe stradă, dar pentru un turist străin, care e 100% urbanizat, va fi fascinant să vadă o vacă pe stradă. Parcă am vrea să ascundem această parte, acest tip de turism natural și sustenabil

Cristian Sallai, GNTB

Potrivit acestuia, România ar trebui să se concentreze pe produse turistice de nișă, pe care la avem doar noi. El face referire la zone precum Transilvania sau Bucovina, dar și la turismul sustenabil, o nișă tot mai căutată în rândul străinilor.

”Suntem nedescoperiți – se știe de noi, dar turistic nu există o notorietate a României în Occident. Avem turism «verde» și sustenabil, pe asta ar trbui să ne concentrăm. Modul în care se trăiește în anumite zone din România nu mai există în Europa. Râdem că în România vezi vaci pe stradă, dar pentru un turist străin, care e 100% urbanizat, va fi fascinant să vadă o vacă pe stradă. Parcă am vrea să ascundem această parte, acest tip de turism natural și sustenabil. Germania își promovează turismul sustenabil și se concentrează pe asta. Noi avem turism sustenabil în mod absolut natural, nu controlat”, spune Cristian Sallai.

El subliniază că acest lucru nu înseamnă că România ar trebui să aducă turiști străini în sate fără canalizare sau curent electric, însă tocmai aici devine evident rolul unui viitor guvern, care trebuie să dezvolte infrastructura din zonele rurale cu potențial turistic, prin amenajarea drumurilor, a infrastructurii de utilități și încurajând dezvoltarea unităților de cazare.

Este un cer vicios: dacă nu investești, nu ai turiști și dacă nu ai turiști, nu investești. Eu înțeleg problema Guvernului, dar cercul vicios trebuie rupt cumva.

Cristian Sallai, GNTB

Delta Dunării este o altă zonă cu potențial turistic neexploatat suficient. Nu sunt de acord cu promovarea turismului de masă în Deltă, nu trebuie să avem milioane de turiști acolo, însă zona are potențial pentru un turism de nișă high quality și high price”, consideră specialistul.

Cristian Sallai conduce de 11 ani biroul responsabil de regiunea Balcanilor al German National Tourist Board. Luând în calcul doar zona Balcanilor, piața românească este cea mai importantă pentru turismul german, 1,28 milioane de înnoptări în Germania fiind generate de români anul trecut, de peste 4 ori mai mult decât cifra înregistrată cu 10 ani în urmă.

Sursa foto: GNTB