Cand la televizor Grecia pare egala cu apocalipsa, cand printre cei din jurul meu aud ca grecii sunt brusc "niste lenesi" si cand prietenii ma intreaba "E saracie sau nu?", insulele elene par de pe alt pamant. Unul in care Grexit-ul e doar pe ecranele televizoarelor, pe care grecii si turistii le-au stins ca sa traiasca realitatea de pe plaja.

Am aterizat in insula Creta joi, dupa un zbor charter cu familii de romani pregatite de vacanta, spre deosebire de mine care eram pregatita cu aparatul foto pentru cozile la bancomat. Pe aeroport, nu am apucat sa deschid pasaportul si sa-l arat pentru ca cei de la securitate mi-au facut semn sa trec. Mi-am spus in gand ca vor sa ne relaxeze pentru ce urma sa vedem: cozile de care ziceam, refuzarea cardurilor si alte probleme pe care credeam ca o sa le identific acolo. In multimea de turisti ma tot ridicam pe varfuri sa ochesc un bancomat. Era doar unul la care stateau doua persoane, cel mai probabil turisti.

Turist jumatate grec, jumatate german: Grecia este ca un copil cu dintii stricati de la prea multa ciocolata primita de la nemti

Cum ma aflam in aeroport, m-am gandit ca totusi cozile la bancomat le voi vedea in oras. In oras, pustiu. Chania (pronuntat Hania) parea evacuata. Nu doar ca nu erau oameni la niciun ATM, dar la terase batea vantul si la propriu, si la figurat. Aveam sa descopar mai tarziu ca toata lumea era la plaja. Cum cazarea se face in general in regim all-inclusive, turistii nu au niciun motiv sa iasa din hotelurile aflate langa plaja.

Sursa foto: Plaja in Chania, Creta/Wall-Street.ro

Cand am ajung pe plaja cu alti colegi din presa, am intrat direct in atmosfera de vacanta. Unii turistii stateau relaxati intinsi la soare, altii loveau mingea de tenis la malul marii si cativa se aventurau pe mare. Singurii stresati de acolo eram noi, ca doar venisem sa muncim. Cautam turisti romani cu care sa vorbim despre vacanta lor in Grecia si eventuale probleme aici, dar ne-a iesit in cale Alexander. Este jumatate grec-jumatate neamt, o combinatie care nu putea fi mai buna. Ne spune ca ne-a oprit pentru ca ne-a vazut cu aparate foto si camere de filmat, mai ales ca si el este fotograf, si incepe sa spuna cum Grecia este ca un copil caruia Germania i-a dat ciocolata.

"Germanilor le pare foarte rau de situatia din Grecia. Am prieteni, care sunt profesori sau politisti, si care castiga 600 de euro pe luna. Nu vreau ca fiii mei sa fie educati de profesori platiti cu un salariu de 600 de euro. Trebuie sa primeasca mai mult. Multi greci ma intreaba ce crede Germania despre situatia din Grecia, iar eu le spun asa: daca eu ii dau ciocolata fiului meu care are 8 ani si il intreb “mai vrei?”, el va spune “da, mai vreau”, iar eu ii dau din ce in ce mai mult, el isi strica dintii. Si atunci cine este de vina?! Evident, eu. Asa am facut si noi (n.r.: Germania) cu Grecia. Cred ca banii sunt mai nocivi decat heroina. “Hranesti” oamenii cu ceva si ei vor si mai mult", ne explica grecul crescut in Germania, dar care vara sta in Grecia pentru ca este mai ieftin.

Sursa video: Wall-Street.ro

Continua, apoi, sa vorbeasca cand ca grec, cand ca german. "Grecia are foarte putine produse proprii. Sa luam ca exemplu uleiul de masline. Mare parte din profitul facut din vanzarea uleiului de masline vine din alte tari. Stiti cat de mult costa un litru de ulei de masline in Germania? 20 de euro. Este scump, dar este cel mai bun ulei de masline. Daca revenim la drahma, va fi foarte greu. Multe dintre produsele de pe piata mondiala nu sunt facute in Grecia. Tricoul pe care il port, masina pe care o conduc nu sunt grecesti. Nu avem multe produse pe care sa le putem vinde, asa ca va fi un dezastru masiv", spune Alexander.

Solutia? Alexander nu are o solutie, insa crede ca grecii ar trebui sa plateasca "atat cat au" si apoi sa fie lasati in pace.

Tot pe plaja din Chania am gasit doua turiste din Anglia si mai multi turisti din Olanda, care ne-au spus ca nu au intampinat nicio problema in Grecia si ca au preferat sa vina cu bani cash, nu cu carduri bancare.

In multimea de turisti relaxati, am dat in sfarsit peste o familie de romani. Tocmai ajunsesera in Creta si nu s-au gandit niciun moment sa anuleze vacanta. "Nu ne-a fost teama sa venim, mai ales ca suntem intr-o insula in care activitatea de baza este turismul si nu avea cum sa fie afectata. Daca am fi programat o excursie in Atena, unde lucrurile se petrec mult mai acut, poate am fi avut o retinere. Ne-am luat bani lichizi pentru ca ni s-a spus sa nu folosim cardurile pe niciunde, nici daca inchiriem o masina", ne-a spus familia Malaxa.

Sursa foto: Statiunea Oia, Santorini/Wall-Street.ro

Dupa doua zile in Creta, insula cu 20 de milioane de maslini, am ajuns in Santorini. Iar daca in Creta turistii pareau cat de cat miscati de "problema" cu bancomatele, in Santorini a disparut complet. Aici parca ti se sterge din minte ideea de "Grexit", Troica si Alexis Tsipras. In loc de cozi la bancomate, au fost cozi la pozat apusul de soare. Cine nu stie, apusul din statiunea Oia este in sine o destinatie in Grecia.

Sursa foto: Apus in Oia, Santorini/Wall-Street.ro

Daca v-ati programat o vacanta in Grecia, singura grija pe care trebuie sa va o faceti este sa nu cheltuiti prea mult. Asta pentru ca turistii straini pot extrage nelimitat bani din bancomant si pot plati cu cardul in hoteluri si supermarketuri. Gluma e gluma, dar este indicat, totusi, sa aveti bancnote cu valori mici pentru plata la magazine sau terase pentru ca s-ar putea sa gasiti locuri in care sa nu aiba sa va dea rest. Atentie, insa, daca vreti sa inchiriati o masina, pentru ca unii greci cer o garantie pe care nu ar trebui sa o dati. La inceput de luna, un turist roman a lasat garantie 800 de euro, bani pe care nu i-a recuperat si pentru care a apelat la un avocat, ne-a spus ghidul nostru din Creta. Iar daca mergeti la magazin, sa nu ramaneti ca mine cu mana intinsa dupa bon. Grecii fac evaziune cu nonsalanta, am vazut asta si anul trecut, cand la un restaurant ne-au adus nota de plata scrisa cu pixul pe o bucata de hartie.

In patru zile de luat pulsul "situatiei" din cele doua insule elene, nu mi-am dat seama daca grecii nu sunt afectati de tot ce se intampla in tara lor sau daca se prefac foarte bine. Par prea nepasatori, dar intr-un fel sunt de inteles. Cu peisajele si atmosfera relaxante in care traiesc, timpul pare ca sta in loc si sfideaza orice problema.

Sursa foto: Oia, Santorini/Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Turism »