Parafrazez cunoscutul film „Stejar, extrema urgenta”, de mare succes in vremea comunismului si de unde ne-a ramas vestita sintagma. Daca ne gandim la turism ca solutie economica de dezvoltare a Romaniei, am putea spune: „Turism, extrema urgenta”. Insa, paradoxal, nu urgenta este... prioritatea. Ci un alt aspect care ne lipseste din plin. Asa ca as spune: „Turism, extrema coerenta”. Altfel, degeaba avem urgenta, daca nu e coerenta.

Pornesc de la o situatie recenta. Un alt mare touroperator international a hotarat sa scoata Romania din cataloagele tiparite: Dertour. Acesta urmeaza „initiativa” altor touroperatori precum TUI si Thomas Cook – Neckermann, care au facut acest pas inapoi mai demult. Motivele de baza sunt, aparent, infrastructura proasta si hotelurile putine si scumpe. Motive plauzibile, clar.

Dar nu cred ca acestea sunt unicele argumente reale ale firmelor amintite. Nici Bulgaria nu sta excelent cu infrastructura, desi e drept, e mai competitiva la numarul de hoteluri si la capitolul tarife. Ungaria nu are mare sau munte, hotelurile nu sunt mai ieftine decat la noi dar are o imagine buna si coerenta si ramane destinatie de top.

Cred ca mai grave sunt indolenta, delasarea, lipsa de coerenta si de comunicare. Romania nu e activa pe multe piete internationale. Nu numai ca nu e agresiva in promovare si comunicare, dar in afara de participarea la cateva targuri de turism, nu e mai deloc prezenta! In plus, anul trecut, Ministerul Turismului a luat si decizia inchiderii birourilor de promovare turistica a Romaniei in strainatate, acelea pe care le mai aveam. Ok, decizia a fost luata la „sugestia” Curtii de Conturi, dar, ca de obicei, noi, romanii, ne autosabotam singuri. Inca nu avem nimic in locul lor. Touroperatorii germani s-au suparat pe buna dreptate atunci cand biroul de promovare turistica al Romaniei la Berlin a fost inchis, anul trecut, alaturi de toate celalalte. Iar ei au ramas fara interlocutor. Doreau sa ne ajute, erau deschisi sa promoveze in continuare Romania, iar noi, fireste, am refuzat sprijinul, pentru ca nu avem nevoie de turisti straini, nu?

Ne-au mai ramas, momentan, targurile internationale de turism, la care Romania participa, prin Ministerul Turismului, cu stand. Dar si aici intampinam probleme. De exemplu, deunazi m-a sunat, revoltata, pe buna dreptate, proprietara unei agentii de turism. Dorea sa participe la targul international de turism de la Beijing, unde Romania anuntase ca are stand. Isi rezervase din timp, ca omul de turism, bilete, cazare etc. Ca sa afle recent ca Ministerul Turismului a anulat participarea cu stand la acest targ. De ce? Pentru ca organizatorii cer plata in avans, iar la noi nu exista, in acest sens... proceduri! La noi, plata se face dupa, eventual, cel putin o luna. Oare chiar nu putem schimba aceste proceduri? Nu e prima data cand se intampla asta, iar statul roman, se stie, nu e mereu cel mai bun platnic. De luat stie sa ia, dar cand e sa dea... Exista proceduri, asta e!

Fireste, ce sa mai vorbim de evenimente organizate special de catre Ministerul Turismului, de ambasade etc. privind promovarea turistica a Romaniei in acele tari, unde am putea invita touroperatori, jurnalisti, bloggeri... Daca nu vin ei la noi, sa mergem noi intai la ei. Pentru ca si jucatorii mari de pe pietele internationale te mai tolereaza, te mai baga in seama, te mai tin in cataloage daca tii aproape de ei, daca te imprietenesti cu ei. Dar daca nu... Cred ca cer prea multe de la statul roman, nu?

O lipsa de coerenta am observat si in cazul voucherelor de vacanta. Este bine ca le avem, pana la 30 noiembrie. Sa vedem ce se va intampla apoi. In mai multe tari europene, voucherele sau tichetele de vacanta sunt deja traditie, sunt netransmisibile si se pot folosi doar pentru turismul intern. Ca si la noi. Insa, inca de anul trecut, din directia Ministerului Muncii aparuse ideea unei prime de vacanta pentru bugetari, incasata cash. In acel caz, cine va mai garanta destinatia banilor? Oare ideea de vouchere nu este suficient de buna pentru a fi pastrata permanent?

Ca in orice business, statul roman (caci statul se ocupa de promovarea turistica a Romaniei, prin Ministerul de resort) trebuie sa arate continuitate, sa comunice cu mediul de afaceri si cu partenerii, sa dea dovada de coerenta in tot ce face. Pana la urma, trebuie sa respecte regulile mixului de marketing. Sa tina legatura permanent si coerent cu pietele tinta, ceea ce nu face. Sa promoveze mult si agresiv, ceea ce nu face. Produsul il avem deja, este Romania turistica, unde statul mai trebuie sa investeasca in infrastructura, despre care spune mereu ca va face dar nu se vede. De pret si de plasament se ocupa mediul privat in cea mai mare parte si o face asa cum poate el mai bine. Degeaba o sa avem o Lege a turismului, daca turismul nu va face legea!

In editorialul urmator o sa incerc sa vin si cu solutii si idei. Desi, din ce vad, in Romania, cainii latra... Ma gandesc ca daca statul ar tine cont mai mult de ideile venite din mediul privat, ar fi mult mai bine. Si nu ma refer doar la turism. Doar ca, din pacate, se pare ca ori nu exista interes, ori interesele nu converg.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri