Travel Planner, touroperator specializat pe vacante in Bulgaria si Grecia, a fost infiintat in 2008. Doi ani mai tarziu avea o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro, ajungand in prezent la 3,5 milioane de euro. Care este cea mai mare provocarea a agentiei? Scaderea marjei de profit si a fortei de munca.

Bulgaria a fost prima destinatie promovata de Travel Planner, iar in 2012, touroperatorul a introdus si Grecia. "Am incercat sa introducem inca din 2010 Grecia, insa, in urma modulului de reviews din partea clientilor pe care l-am implementat pe site am primit un feedback extrem de bun privind ofertele pe care le aveam la acea ora. Asta ne-a responsabilizat si am ales sa dezvoltam mai bine Bulgaria, sa ne pregatim mai bine, sa putem oferi servicii mai bune. Abia in 2012 ne-am simtit pregatiti sa mergem pe Grecia, care s-a bucurat, la randul ei, de un mare succes. De doi ani lucram la un nou proiect de diversificare, ce implica alte destinatii si alte produse. Speram sa-l implementam in acest an aniversar”, a declarat proprietarul Travel Planner, Sebastian Constantinescu.

Acesta spune ca ia in calcul o fuziune cu o companie din Romania sau chiar internationala, pentru a dezvolta afacerea si mai mult.

Travel Planner inregistreaza cresteri uriase ale rezervarilor tip early booking (EB) si scaderi mari ale rezervarilor tip last minute. Daca acum 10 ani, ponderea early booking era de maxim 20% iar rezervarile incepeau la finele lui ianuarie, in prezent, rezervarile incep in octombrie-noiembrie, odata cu promovarea primelor oferte EB, iar ponderea celor care rezerva din timp este de 40-50%. Pana in prezent, Travel Planner a deservit circa 120.000 de clienti, iar gradul de revenire este de 35-40%.

Romanii prefera Bulgaria in ciuda cresterii tarifelor

Bulgaria ramane o destinatie extrem de solicitata de catre turistii romani, desi tarifele au crescut, in medie, cu 35-45% fata de acum 10 ani, fiind in continuare o alternativa la litoralul romanesc. Principalele piete pentru litoralul bulgaresc sunt Germania si Rusia, insa si Romania le urmeaza imediat. Bulgarii inregistreaza o cerere mare dinspre tarile Europei occidentale si de aceea anumite hoteluri au crescut tarifele si au stopat deja ofertele tip early booking. La unele hoteluri de pe litoralul vecin apar „stop sales” inca din decembrie-ianuarie.

Citeste si:
Turismul in luna iunie 2019: Numarul strainilor, in crestere
Turismul in luna iunie 2019:...

Turistii romani prefera in continuare nordul litoralului bulgaresc, tendinta inregistrata in ultimii 2-3 ani. Topul este condus de statiunile Nisipurile de Aur si Albena (care a avut o evolutie mare). Sunny Beach, desi se afla pe locul 3, inregistreaza o scadere, sudul litoralului devenind mai ales optiunea turistilor din Europa occidentala. Pe litoralul bulgaresc au continuat sa fie inaugurate hoteluri noi sau sa fie renovate altele mai vechi.

Ca statiuni de ski, cele mai solicitate raman Bansko, Borovets si Pamporovo, ultima fiind dedicata mai ales incepatorilor si aflandu-se cel mai aproape de Romania. Oferta pe munte a crescut in ultimii ani cu 30-40%, fiind inaugurate multe hoteluri noi.

Cerere mare pe Grecia

Grecia, de asemenea, inregistreaza o crestere mare, in special pentru insule. Pe de alta parte, Halkidiki, ca regiune, si Thassos, ca insula extrem de accesibila romanilor, se bucura de un mare succes. Si in cazul Greciei, cererea dinspre Europa occidentala este crescuta in acest an, multe hoteluri fiind deja in „stop sales”.

„Bulgaria si Grecia, asemeni Romaniei, se dovedesc tari sigure. Ca atare, sunt din ce in ce mai cautate pe pietele internationale. Tocmai de aceea recomand turistilor romani sa isi faca rezervarile cat mai din timp, in sistem early booking, pentru a gasi hotelul dorit la un tarif avantajos. Last minute-ul este din ce in ce mai riscant astazi”, a spus Sebastian Constantinescu.

Citeste si:
Strainii, atrasi de Romania. Din ce tari provin si ce destinatii aleg
Unul din cinci turisti care...

Cum va arata turismul peste 10 ani

Proprietarul Travel Planner provine din domeniul IT si consultanta online. Sfaturile sale pentru cei care doresc sa infiinteze agentii de turism este "sa aduca ceva interesant, nou, distinct, altfel se vor pierde. Iar profitul este mic. Fara o echipa consolidata si fara multa implicare in proiecte, sansele de supravietuire in urmatorii 2-3 ani sunt foarte mici. Plus ca este foarte greu sa gasesti agenti de turism calificati. Daca acum 10 ani, cererea de angajare era foarte mare, in prezent, multi oameni de turism s-au reorientat, iar absolventii facultatilor de turism prefera, de multe ori, sa lucreze in alte domenii, precum multinationalele. In trecut se punea mult mai mult accent pe consultanta, care, in prezent, a devenit automatism. Turistii cauta si primesc, acum, multe informatii pe internet. Cred ca este important sa revenim la imaginea binemeritata de consultant a agentului de turism”.

Sebastian Constantinescu crede ca "peste inca 10 ani, foarte multe din agentiile clasice vor disparea iar consultanta, interactiunea se va face tot mai mult prin intermediul tehnologiilor bazate pe inteligenta artificiala. O provocare va fi cu siguranta adaptarea la noile device-uri. Daca acum 10 ani smartphone-urile abia apareau, astazi nu concepem ca un site sa nu fie optimizat pentru mobil. Deja sunt tot mai multe companii care fac optimizari pentru smart watch”.

Sursa foto: Shutterstock / Morar Traian Ioan

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Turism »



Citeste si
Preturile mici si vremea buna umplu charterele si in septembrie