Veniturile totale ale firmelor din industria hoteliera au fost de peste 5,5 miliarde lei in anul 2018, in crestere cu 10% fata de anul anterior si cu 18% in raport cu 2016, cand companiile de profil au raportat venituri de 4,66 miliarde lei. In acelasi timp, marja de profit a companiilor din domeniul hotelier a inregistrat o crestere spectaculoasa, de la 6,3% in anul 2016, la peste 15% in 2018, arata un studiu realizat de Termene.ro.

"Investitiile, planurile de business sanatoase din ultimii ani si riscurile asumate de mediul privat incep sa se vada in rezultatele companiilor din industria hoteliera. Este al optulea an consecutiv de crestere pentru afacerile cu hoteluri, iar tendinta este vizibila si prin interesul managerilor din industria ospitalitatii pentru informatii in timp real despre firmele din Romania. Avansul pietei hoteliere are la baza cresterea constanta a capacitatii de cazare a hotelurilor din marile orase, introducerea voucherelor de vacanta, cresterea tarifelor si a gradului de ocupare pentru hotelurile din tara", a declarat Adrian Dragomir, CEO Termene.ro, platforma care ofera informatii actualizate in timp real despre firmele din Romania.

Evolutia numarului de companii care pot intra in insolventa a aratat o ameliorare a situatiei in intervalul 2016 – 2018, iar in ultimul an numarul potentialilor rau platnici a scazut cu 6 puncte procentuale (peste 20%) - de la 39% companii in anul 2016, la mai putin de 32% in anul 2018.

"Aproape patru din zece clienti din domeniul hotelier isi intarziau sau chiar nu-si plateau colaboratorii in anul 2016, iar acum numarul acestora a scazut spre nivelul de trei firme din zece. Trendul este spectaculos, dar pericolul pandeste la colt: in medie, o treime din companiile din domeniu pot fi in situatia nedorita de a nu-si mai putea plati colaboratorii", a mai spus Adrian Dragomir.

Companii cu 24 de ani vechime detin jumatate din cota de piata a industriei hoteliere

Analiza Termene.ro scoate in evidenta si o serie de lucruri inedite, precum faptul ca aproape jumatate din cota de piata a industriei hoteliere din Romania este detinuta de companiile infiintate in urma cu mai bine de 24 de ani. Companiile infiintate in intervalul 1996 – 2001 detin aproximativ un sfert din cifra de afaceri a intregului domeniu hotelier, iar cele infiintate dupa anul 2006 ultimul sfert. Si in cazul valorii medii a cifrei de afaceri, situatia este similara, astfel incat o companie hoteliera infiintata in urma cu peste 24 de ani are in medie o cifra de afaceri de peste 3,8 milioane lei, pe cand una infiintata in ultimii opt ani de doar 1,16 milioane lei.

Citeste si:
Ungaria, turism in crestere, peste media UE
Ungaria, turism in crestere,...

Discrepantele intre companii in functie de anul infiintarii se mentin si in cazul riscului de a intra in insolventa, indicator care a crescut odata cu scaderea vechimii pe care companiile din domeniul hotelier o au pe piata.

Daca in cazul companiilor hoteliere infiintate in intervalul 1991 - 1995, doar una din cinci are risc ridicat de intrare in insolventa, pentru cele create dupa anul 2001 riscul este de 1 din 3. Situatia este si mai grava in cazul firmelor infiintate dupa anul 2006, unde mai mult de una din trei companii raporteaza un risc ridicat de a intra in insolventa, cu un varf de 1 din 2,5 companii in cazul celor lansate in intervalul 2006 – 2010, releva analiza Termene.ro. Riscul nu poate fi calculat pentru companiile infiintate dupa anul 2015, fiind nevoie de trei ani de activitate pentru ca valorile obtinute sa fie relevante din acest punct de vedere.

In ce regiuni turistice se afla cele mai profitabile hoteluri

Firmele care detin hoteluri in judetul Constanta au cea mai mare marja de profit (o medie de aproximativ 22%), pe locul doi clasandu-se companiile din judetele Valcea si Prahova, cu 19%. La polul opus, dintre judetele de top, companiile din judetul Bihor au cea mai mica profitabilitate, 9%, pe cand cele din Municipiul Bucuresti au o marja de profit de 14%.

Companiile din judetul Valcea au in medie cel mai mic risc de a intra in insolventa, astfel incat doar 17% (mai putin de o companie din 5) dintre acestea pot ajunge in situatia de nu-si mai putea plati furnizorii, pe cand in judetul Constanta riscul este de 24% (o companie din 4). La polul opus, 40% din companiile din Municipiul Bucuresti au acest risc, iar companiile din judetul Bihor pot fi considerate cele mai riscante, cu 44% risc ridicat de a intra in insolventa.

Citeste si:
Esecuri in turism: De la hoteluri fara clienti, la insule abandonate
Top 5 cele mai mari esecuri...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Turism »



Citeste si
Romanii, prea putin preocupati de explorarea destinatiei in care ajung