Zbor intarziat sau anulat? Pasi pentru obtinerea despagubirilor
Popularitatea companiilor aeriene low cost inregistreaza o crestere constanta. Ponderea globala pe piata este de 30%, dubla fata de acum 15 ani, conform IATA (International Air Transport Association), organizatia internationala a companiilor aeriene. Datorita preturilor scazute si a unei retele de rute atractive, companiile de linie low cost se dezvolta aproape dublu fata de companiile traditionale.
Conform Autoritatii Aviatice Civile poloneze, compania cea mai cunoscuta din Polonia este Ryanair, transportand 28,4% din toti pasagerii in prima jumatate a anului 2019 (51,4% din toti pasagerii low cost), intrecand compania nationala poloneza LOT, iar Wizz Air fiind pe a treia pozitie.
In ciuda popularitatii de care se bucura, Ryanair este plasata mult in spatele celor mai mari companii aeriene din lume ca buget, influentata fiind, printre altele, de numarul mare de plangeri ale pasagerilor.
Ce trebuie sa faca pasagerul pentru a primi despagubireaPasagerii pot solicita despagubiri pentru un zbor intrerupt (un zbor cu o intarziere mai mare de trei ore la aterizare sau un zbor anulat cu mai putin de 14 zile inainte de data plecarii), precum si pentru refuzul imbarcarii din cauza suprarezervarii.
Pentru a depune o cerere, pasagerii au nevoie de urmatoarele: data si numarul zborului, documentul de calatorie (pasaportul), numele companiei aeriene, detalii privind partenerul de calatorie, aeroportul de plecare, aeroportul de sosire.
In conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 261/2004 suma maxima a despagubirii pentru un zbor intarziat sau anulat este de 600 de euro, dar aceasta este in functie de distanta si destinatia zborului, dupa cum urmeaza:
Distanta si destinatia zborului | Zbor intarziat sau Anulat | Refuzul Imbarcarii |
---|---|---|
Zboruri de pana in 1.500 de km. | 250 de euro | 250 de euro |
Toate zborurile de pana in 1.500 de km. in UE | 400 de euro | 400 de euro |
Toate zborurile intre 1.500 si 3.500 de km. | 400 de euro | 400 de euro |
Toate zborurile peste 3.500 de km | 600 de euro | 600 de euro |
Daca un zbor este anulat sau exista o intarziere semnificativa sunt necesare cateva recomandari importante:
- Pastrarea confirmarii rezervarii, biletului si tichetului de imbarcare.
- Identificarea motivului intreruperii zborului.
- Daca zborul este anulat, se cere transportatorului masa, bauturi si cazare la hotel.
- Refuzul de a semna orice document prin care este solicitata renuntarea la dreptul la despagubire (spre exemplu, in schimbul reducerilor la zboruri sau cupoanelor valorice).
- Daca zborul are o intarziere de cinci ore, se solicita rambursarea biletului.
- In cazul refuzului la imbarcare, se solicita un zbor alternativ si despagubiri in bani.
- Pastrarea tuturor chitantelor pentru achizitiile de necesitati, precum mancare sau bauturi.
In prezent, doar 5% dintre romanii aflati in situatia unui zbor cu probleme cer compensatiile in valoare de 250, 400 sau 600 de euro, in functie de conjunctura anularii sau amanarii zborului.
In plus, o companie olandeza specializata in asistarea pasagerilor cu zboruri intarziate, anulari sau overbooking, a obtinut recent in instanta in Romania, Spania si Germania decizii definitive in procese intentate companiilor aeriene care nu au platit compensatiile legale intre 250-600 de euro pentru pasagerii zborurilor anulate sau intarziate. Cele mai recente situatii de acest tip includ companiile Blue Air si Wizz Air, impotriva carora s-au initiat in total trei proceduri de executare in luna ianuarie a acestui an.
De altfel, in anul 2018, transportatorii de tip low-cost Wizz Air şi Ryanair au fost reclamaţi la Consiliul Concurenţei, în urma modificărilor aduse politicii de bagaje. Sesizarea a fost făcută de Asociaţia pentru Protecţia Drepturilor pasagerilor din România care a acuzat cele două companii că au încercat astfel să disimuleze majorarea preţurilor.