28 imagini
În cadrul Comandamentului de Iarnă 2024, structură special creată a ANPC pentru monitorizarea activității comerciale din domeniul turistic, în sezonul rece, inspecctorii au trecut pragul a 880 de unități hoteliere, pensiuni și restaurante din cele mai populare stațiuni în care românii își petrec sărbătorile de iarnă. Rezultatul? S-au împărțit peste 380 de amenzi cu o valoare totală de 1,7 milioane de lei, se arată într-un comunicat.
Ce amenzi a dat ANPC
Acțiunea de control a ANPC s-a desfășurat în perioada 16 decembrie 2024 - 7 ianuarie 2025 și au fost verificate 888 unități economice, iar pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiiuni:
- 382 amenzi contravenționale, în valoare totală de 1,7 milioane lei
- 607 avertismente
- oprirea definitivă a comercializării produselor neconforme în valoare de circa 800.000 lei
- oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficiențelor constatate, pentru 49 operatori economici.
Care au fost cele mai grave nereguli descoperite de inspectori
„Respectarea consumatorilor nu este doar o obligație legală, ci și o datorie morală. A fi parte a economiei înseamnă mai mult decât profit - înseamnă etică, responsabilitate și respect față de cei care trec pragul operatorilor economici, de cei care practic susțin afacerile acestora.
Rezultatele Comandamentului de Iarnă demonstrează, din păcate, că unii operatori economici continua, încă, să sfideze legea și încrederea publicului.
Avertizez ferm: ANPC va aplica toate măsurile necesare pentru a proteja drepturile consumatorilor și pentru a elimina practicile care periclitează siguranța și demnitatea acestora! Este timpul ca acești operatori economici să-si asume responsabilitatea și să pună calitatea și respectul în centrul activității lor”, a transmis Sebastian Hotca, președinte interimar al ANPC.
Cele mai importante abateri de la legislație întâlnite au fost:
- comercializarea unor produse alimentare cu data limită de consum depășită sau fără informații corespunzătoare
- lipsa informațiilor esențiale de pe etichetele produselor și preparatelor comercializate
- nerespectarea condițiilor igienice în unitățile de cazare
- neafișarea tarifelor și a serviciilor incluse în pachetul de cazare
- nereguli legate de echipamentele de schi închiriate, inclusiv lipsa igienizării și a bonurilor de comandă conforme
- comercializarea unor produse textile fără elemente de identificare,
- comercializarea unor produse periculoase sau jucării contrafăcute,
- condiții de igienă necorespunzătoare în spațiul de lucru
- utilizarea unor vitrine frigorifice murdare și a unor produse alimentare depozitate necorespunzător,
- lipsa autorizațiilor necesare funcționării sau a certificatelor de conformitate,
- neigienizarea spațiilor de cazare, inclusiv băi
- folosirea unor saltele necorespunzătoare.