1 Iulie 2008

Nicolae Demetriade, Happy Tour - De la afacere de familie la business corporate

Anul trecut, spaniolii de la GED Eastern Fund II cumparau integral cea mai mare agentie de turism din Romania, Happy Tour, intr-o tranzactie evaluata la cateva zeci de milioane de euro. Dupa sase luni de la preluare, Nicolae Demetriade, directorul general al agentiei, urmareste consolidarea managementului si trecerea fireasca de la o agentie de familie la un business corporate puternic sub protectia unui fond de investitii la fel de solid.

Pasi spre businessul corporate

“Nu stiu daca cineva se astepta la schimbari majore pentru ca noi nu aveam multe de modificat. Prin tranzactie am urmarit sa asiguram o continuitate si o stabilitate si mai mare companiei. Anul trecut am intregistrat cele mai bune rezultate din ultimii opt ani, vanzari de 47 milioane de euro si profit brut de 2 milioane de euro”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Nicolae Demetriade, presedinte Happy Tour.

Rezultatele, pe care Demetriade le numeste “deosebit de spectaculoase”, confirma interesul investitorilor spanioli. Ce s-a schimbat insa dupa aceasta mutare care a surprins piata locala de mergers&acquisitions (M&A)? “As putea spune ca inca nu am ajuns sa beneficiam de rezultatele acestei tranzactii. Acum ne propunem sa intarim conducerea. Am selectat din piata o persoana care sa ne ajute la conducere. Categoric ne vom imparti raspunderile. Nu e o activitate pe care o poti conduce singur. Pana la tranzactie, am fost doi, eu impreuna cu sotia, fiecare se ocupa de problemele lui. Acum trecem de la stadiul de afacere de familie la stadiul de afacere corporate”, a continuat Demetriade.

Presedintele Happy Tour este de parere ca nu o tranzactie in sine majoreaza valoarea companiei, ci “rezultatele care ne apartin noua, cei care am condus agentia pana la sfarsitul anului trecut”. Deciziile zilnice raman in mainile sotilor Demetriade si a echipei deja formate, in timp ce marile proiecte strategice sunt discutate in Consiliul de Administratie de catre cei sase membri “pe care trebuie sa ii convingi”, afirma acesta.

“Categoric, acum ii intereseaza foarte mult ce se intampla, dar nu se interpun in procesul deciziei, incearca sa controleze ceea ce se intampla, dar ne lasa raspunderea noua. Exista o limita, dupa care exista partenerul care isi da acordul asupra proiectelor importante de dezvoltare strategica”, confirma seful Happy Tour, precizand ca GED va investi in continuare in turism.

Mai putin ticketing si mai multe evenimente

Happy Tour si-a bugetat, pentru acest an, depasirea pragului de 50 milioane de euro, la o crestere de aproximativ 15% fata de anul trecut. “Speram sa ajungem la 54 milioane de euro”, spune Demetriade, adaugand ca cea mai mare parte a veniturilor va proveni din ticketing, aproximativ 57%. “ Tendinta este insa sa diminuam aceasta parte de activitate in favoarea organizarii de evenimente pentru corporatii”, enunta acesta. In prezent, segmentul MICE (Meetings,Incentives, Conventions, Exhibitions) reprezinta cam 25% din veniturile agentiei.

Agentia se axeaza foarte putin pe turismul intern, asigurand servicii de cazare in Romania la cerere clientilor care solicita in special acest lucru, dar ponderea acestora in cifra de afaceri nu reprezinta mai mult de 3%- 4%.

“Asteptam destul de putin sezonul estival, nu suntem specialisti in chartere, organizam pentru clientii nostri vacante “tailor-made” chiar si pentru doua persoane, nu putem spune ca lansam programe”, rezuma Demetriade activitatea agentiei.

Compania opereaza si zborurile de masa, cele mai importante destinatii pentru chartere fiind in continuare Grecia, Turcia, Italia si Spania, “unde se poate ajunge foarte usor”, dar prefera sa raspunda in primul rand exigentelor clientilor care isi doresc mereu altceva, in “locatii pe care nici macar nu le banuim, altele pe care le sugeram noi. Sa nu uitam ca romanii devin din ce in ce mai sofisticati, dupa ce au facut doua concedii in zone apropiate gasesc si alte locuri mult mai atractive”, spune Demetriade.

Anual, in special in perioada estivala, aproximativ 100.000 de romani aleg zborurile charter. “Raportat la populatie e destul de putin, dar fata de anul trecut numarul e in crestere. Faptul ca a crescut numarul de chartere si fiecare agentie incearca sa isi creeze charter-ul propriu, inseamna o activitate semnificativa pe piata. Ca numar de chartere, estimez o crestere de 30%”, a afirmat presedintele Happy Tour.

Aceeasi capacitate este prognozata si pentru litoralul romanesc, la un numar de 120.000 de turisti, iar procentul de crestere va fi redus, penrru ca “nu au aparut noi spatii de cazare”, deci se opereaza la capacitate standard.

Turismul romanesc, crestere peste media europeana

In ultimii ani, aparitia companiilor aeriene low-cost si aderarea la Uniunea Europeana a insemnat un aflux important de turisti in afara granitelor tarii si cresteri semnificative pentru agentiile de turism.

“In Romania inca merge bine activitatea de turism, e un procent semnificativ de crestere fata de piata europeana. Datele statistice ale IATA previzioneaza o crestere destul de nesemnificativa de 2-5%, insa in Romania procentul depaseste 10-12%, ceea ce e un lucru imbucurator. Faptul ca sunt atatea avioane low-cost care au preluat din cursele care se desfasurau pe autobuze impune o concurenta deosebita companiilor aeriene traditionale”, considera Demetriade.

Chiar si asa, incepand cu 2008, preturile in crestere vor determina usoare scaderi in traficul aerian si al agentiilor, puse pe seama scumpirii barilului de petrol din pietele internationale. “Probabil ca multe low-cost-uri nu vor putea tine pasul cu companiile ariene traditionale care fac hedging la petrol (contracte in avans in care isi pastreaza pretul petrolului, desi la o suma mai mare), ceea ce companiile low-cost nu isi pot permite. Sa speram ca in continuare va fi o crestere, dar sa nu uitam nici de faptul ca turismul si aviatia au o dezvoltare ciclica si dupa multi ani de crestere este oricand posibil sa apara si un revers al medaliei”, dezvolta seful Happy Tour, declarandu-se pregatit si pentru un declin al acestor servicii.

Acesta este constient de faptul ca preturile vor creste in functie de nivelul pretului petrolului pentru transportul de avion si pentru multe alte servicii care se ofera la destinatie. “In ultimele luni probabil ca taxa de petrol a crescut cu pana la 120 de euro pentru 4 cupoane de zbor. In medie, a crescut in jur de 60 de euro pentru un bilet in Europa. Daca se va pastra in acceeasi tendinta de crestere, probabil ca va deveni neatractiv pentru o perioada scurta transportul cu avionul”, inclina Demetriade.

Alternativa: crozierele, plus de 50% pentru Happy Tour

Daca zborul cu avionul trece printr-o perioada mai “nefasta”, agentia are si alte propuneri la fel de rentabile: croazierele in Mediterana, in Asia (circuit de 14 zile Singapore-Vietnam), Alaska, Caraibe, America de Sud (Uruguay-Chile).

“Cea mai spectaculoasa crestere am inregistrat-o la croaziere, unde reprezentam Princess Cruises, cea mai mare companie de croaziere de lume. Avem o crestere spectaculoasa de mai mult de 50% fata de anul trecut”, spune Demetriade.

Croazierele sunt, pentru presedintele Happy Tour, un produs turistic complet si accesibil ca pret. “Se asigura in pretul cabinei automat toate mesele 24 ore din 24 de ore, 3 mese pe zi, modalitatile de petrecere ale timpului pe vas sunt infinite. In plus, o croaziera este mai ieftina decat un hotel de cinci stele, depinde cu cat timp inainte se face rezervarea”, detaliaza acesta.

O croaziera se vinde cu un an si jumatate inainte, existand posibilitatea de a beneficia de o croaziera in Caraibe de la 600-700 de euro pe persoana. “Ca preturi, se pleaca de la 600-700 de euro, ajungand la 4.000-5.000 de euro”, raspunde Demetriade, vizibil incantat de ofertele agentiei, afacere in care a investit mult suflet si multa pasiune.

Intrebat daca si-ar mai dori si alte afaceri, Demetriade nu arata ca va parasi vreodata turismul, domeniu pe care il cunoaste cel mai bine. “Am facut o investitie buna in turism. Marea problema a romanilor este ca vor sa faca mai multe afaceri in acelasi timp. Nu cred ca exista oameni care sa le faca bine pe toate sau poate noi nu am stiut sa facem altceva. Daca vrei sa fii in business, sa nu treaca pe langa tine nimic, sa iti doresti sa fii mereu in frunte, trebuie sa te ocupi 24 de ore din 24 de afacerea ta. Nu facem alte afaceri, ne vom ocupa de agentie insa din alt punct de vedere, nu ne vom mai asuma noi toate responsabilitatile”, incheie seful Happy Tour, atribuind noul punct de vedere fondului de investitii GED, care promite sa investeasca si mai mult in turismul romanesc in urmatorii ani.







Citeste si