Wagener: Soluțiile pe care ni le dă AI-ul sunt de c%*$#

Tot mai mult, specialiștii din domeniul auto își ușurează munca folosindu-se de beneficiile pe care le aduce digitalizarea, iar funcțiile bazate pe inteligență artificială sunt populare nu doar în management-ul datelor, dar și în creație. Totuși, se pare că acestea nu pot, la această oră, să înlocuiască ochiul și simțurile unui proiectant uman. Asta crede, cel puțin Gorden Wagener, Chief Design Officer la Mercedes-Benz.
Acesta a vorbit, în timpul IAA Mobility 2025, despre aportul pe care AI-ul îl are în proiectarea modelelor Mercedes-Benz de mâine, explicând că majoritatea ideilor propuse de inteligența artificială nu sunt bune de nimic și nu aduc nicio plus valoare.
Germanul a folosit un limbaj mult mai colorat într-o întrevedere cu presa, conform AutoBlog. Acesta susține că 99% dintre propunerile formulate pe baza prompt-urilor introduse în programe cu AI sunt nefolositoare, din diverse motive. Aceste concepte fie nu respectă reperele de design ale mărcii, fie au elemente urâte sau dubioase, iar doar 1% dintre aceste idei sunt constructive și luate în seamă de echipa de design.
Wagener spune că, cel mai adesea, designerii folosesc AI-ul pentru a crea fundaluri în care va fi încadrat un concept gândit de echipa de proiectanți umani. În schimb, în opinia acestuia, prototipurile făcute cu „mintea” calculatorului sunt repetitive și „prea perfecte”.
Acesta spune că internetul este inundat cu astfel de concepte, care umplu rețele de socializare și îi fac pe oameni să nu mai fie la fel de receptivi sau, pur și simplu, să nu mai fie impresionați de un concept car real creat de niște oameni specializați în asta.
„Intru pe Instagram și… le văd peste tot. Unul după altul, apar peste tot [aceste randări făcute cu AI]. Începi să te plictisești, iar toată această chestie cu AI-ul devine enervantă”, a spus acesta. De asemenea, CDO-ul Mercedes-Benz a spus că AI-ul nu poate genera idei care să se alinieze cu direcțiile de design ale mărcii, pentru că nu funcționează astfel.
AI-ul caută pe tot internetul pentru surse de inspirație atunci când îi ceri să-ți genereze un concept Mercedes-Benz, deci nu „gândește” de unul singur care sunt valorile estetice ale mărcii sau care sunt potențialele direcții viitoare de design pe care le-ar putea aborda compania germană. AI-ul doar copiază și îmbină diverse elemente pe care le descoperă, fără să vină cu ceva propriu, pentru că nu este conceput astfel.
Șeful de design al Mercedes-Benz declara mai demult că va fi înlocuit de AI

Spusele lui Wagener cu ocazia Salonului Auto de la Munchen sunt interesante și pentru că designerul se contrazice pe sine însuși. În martie anul acesta, CDO-ul Mercedes-Benz ieșea public și declara că, în doar 10 ani, designerii ar putea să fie înlocuiți de AI.
„AI-ul va schimba drastic modul în care desenăm mașini. Cred că în circa 10 ani majoritatea muncii unui designer va fi făcută de inteligența artificială, iar asta va însemna că nu va mai fi nevoie de noi”, a explicat Wagener. „Urmașul meu va fi o mașinărie și va fi mai ieftină decât salariul meu,” a spus, în glumă, cel care desenează cele mai noi modele Mercedes-Benz. Acesta a punctat încă de atunci că 99% dintre rezultatele generate în prezent de AI nu sunt bune de nimic.
„Dacă te uiți la grila din față, este destul de evident că ea a fost proiectată cu ajutorul AI-ului. Folosim această tehnologie pentru a demara procesul, pentru a obține un model de bază, iar detaliile sunt adăugate manual”, a spus Matthew Weaver, reprezentant al Nissan.
„Există multe moduri în care poți proiecta o mașină. Fie desenezi totul manual, fie construiești machete, dar acum, cu AI-ul, poți genera multe idei și multe concepte, pe baza unor idei generale, iar dintre acestea noi putem alege și putem continua să rafinăm proiectul,” a adăugat acesta. „Scanăm niște elemente, pentru a-i da AI-ului niște baze de la care să plece, niște tipare de care trebuie să se țină, iar apoi noi intervenim la final, după ce AI-ul a generat o componentă, cum este partea frontală, pentru a finaliza aspectul”.