Ecuador, Kenya, Etiopia, pana in Columbia si, apropiindu-ne de noi, Olanda. Sunt doar cateva dintre tarile de unde sunt aduse flori in Romania, pe diferite canale, in timp record. Business-ul Magnolia, unul dintre cei mai mari retaileri de flori din tara, cu afaceri de 4,7 milioane euro anul acesta, este disecat de wall-street.ro intr-un material care scoate in evidenta provocarile acestui tip de afacere.

Magnolia este unul dintre cele mai vechi business-uri de flori din tara, magazinul online deschizandu-se inca din 2001. In prezent, o treime din afacerile companiei vin din canalul online – site construit “de la zero” si care, spune Gabriel Molnar, cofondator al companiei, “mananca multi bani”.

Din exterior, pare ca business-ul de flori este unul relativ usor de construit si destul de lucrativ. In realitate, desi inconjurati de flori aproape tot timpul, nu totul este roz(e).

Parcursul florilor – din Ecuador pana la tine in glastra

Romania nu mai produce flori, decat in cantitati foarte mici. La noi este mai scump, in primul rand datorita climei, decat daca le-ai aduce chiar si de pe alte continente – si Magnolia are circa 350 de modele de flori si apar din ce in ce mai multe, datorita imperecherilor intre soiuri. De la plante carnivore pana la orhidee, plante spefice zonei de munte sau de jungla, pana si flori de colt, pe o planeta din ce in ce mai mica, nimic nu este imposibil. Compania a ales distribuitorii “ca la masini – in functie de brandul si reputatia lor, dar si prin interactiune directa, la targuri de specialitate, sau chiar prin deplasari in tarile de origine, pentru a vedea campurile de flori si serele”.

Citeste si:
Floraria Magnolia urmareste afaceri de 4,7 milioane euro in 2016
Floraria Magnolia urmareste...

Florile sunt, insa, marfa perisabila. Transportul lor trebuie facut intr-un mediu controlat – florile taiate la o temperatura de circa 6 grade, in timp ce plantele de ghiveci trebuie transportate la circa 10-15 grade, in functie de soi. In medie, business-ul Magnolia care, pe langa magazinul online, are si 13 magazine fizice, importa 2 camioane de flori, saptamanal.

“Acestea sunt aduse la centrul de sortare din Olanda, facand pe drum doar 24 de ore. De acolo pana la noi, mai fac 48 de ore si, aici, le sortam si noi, tot la temperatura controlata, apoi le punem spre vanzare – ori direct in magazine sau showroom-ul din Cluj-Napoca, ori in depozite pentru online”.

Lucrand insa, pana la urma, cu marfa perisabila, pierderile sunt inevitabile. Din totalul de flori importate, se pierd cica 10-15% din flori – pondere similara cu marja de profit a companiei. “Preferam sa pastram marjele mai mici – avem concurenti care lucreaza cu ponderi mult mai mari -, pentru a aduce flori de o calitate superioara. Da, este greu sa faci diferenta, la o prima vedere, intre un trandafir calitatea I si un trandafir cu tulpina mai scurta, calitate a II-a, insa aceasta exista. Daca vezi in piata trandafiri care par a fi boboci, de cele mai multe ori vanzatorii rup petalele exterioare, care par ofilite dar de fapt protejeaza floarea, pentru a-i da un aspect mai placut. Floarea insa nu mai este sanatoasa”, explica managerul companiei.

Firele de flori sunt tinute in depozit maxim o saptamana, insa totul depinde, pana la urma, de fiecare soi in parte.

Citeste si:
In ce oras mai gasesti de inchiriat doua camere cu 200 euro pe luna
Bucurestiul ajunge din urma...

De asemenea, la Cluj, Magnolia are si un horticultor care poate analiza sanatatea plantelor si clientii pot veni cu mostre din ele si din pamant, pentru a vedea ce anume este in neregula. Se pot gasi solutii pentru revigorarea lor, pe baza analizelor microscopice.

(cei doi fondatori ai business-ului Magnolia)

Toate florile din afara UE trec un control fitosanitar inainte de a putea fi puse spre vanzare.

Citeste si:
Romanii daruiesc mai multe flori: business-urile florale, in crestere
Romanii daruiesc mai multe...

Provocarea esentiala

In primul rand, piata neagra, mai ales din Bucuresti. Practic, primariile ofera spatiu pe teren public pentru primarii, insa, mai apoi, indiferent de reclamatii, nicio autoritate nu intervine cand acestea nu dau bon fiscal. Este concurenta neloiala “de prima mana”.

Intreaga piata se ridica, conform unor rapoarte, la 50 de milioane de euro, insa, in realitate, considera Gabriel, este mult mai mare, tocmai din cauza pietei negre, nefiscalizate. “Chiar nu stim de ce ANAF si Primariile protejeaza piata florilor la negru!”, spune el.

4,7 milioane de euro, crestere de la 3,5 milioane de euro

Compania a investit 200.000 de euro intr-o sera de 1.500 de metri patrati, la periferia Cluj-Napoca, pe un teren care are, cu totul, 5000 de metri patrati. Este un fel de “IKEA al florilor”, in sensul in care comportamentul de consum al clientilor este diferit fata de cel al unui magazin online. Lumea vine sa se plimbe, sa vada ce a mai aparut, este un alt fel de experienta decat una de pura achizitie.

Magnolia are in prezent 130 de angajati si estimeaza afaceri de 4,7 milioane de euro pe anul curent, in crestere de la 3,5 milioane de euro in 2015. O treime din afaceri vin din online, rata de conversie fiind de circa 5%, mai ales datorita comenzilor internationale, unde ratele de conversie sunt mult mai mari decat in Romania – in international se apropie de 10%.

Cosul mediu in online este de circa 220-240 de lei, in timp ce in offline valoarea comenzilor variaza mai mult, de la 40 de lei la 150 de lei. Cele mai vandute flori, in Romania, sunt trandafirii rosii si lalelele.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea eCommerce »



Citeste si
Magnolia se extinde la Timisoara: ce strategii are liderul pietei
Setari Cookie-uri