1. Provocari legislative

In 2018, comerciantii romani trebuie sa aplice noile schimbari legislative impuse de Uniunea Europeana. Este vorba in special de GDPR, noul regulament european privind protectia datelor personale care va intra in vigoare (si) in Romania incepand cu data de 25 mai 2018. Din acel moment, antreprenorii online vor trebui sa obtina acordul pentru specific pentru folosirea datelor cu caracter personal ale consumatorilor, acestia din urma putand sa anuleze acest acord in orice moment. Printre altele, vor fi obligatorii pastrarea unei evidente a activitatilor de procesare a datelor cu caracter personal, informarea clientilor cu privire la elaborarea de profile pe baza acestor date si comunicarea scopului prelucrarii acestor date.

2. Comertul transfrontalier

Comertul transfrontalier se extinde din ce in ce mai mult. Un studiu recent arata ca 55% dintre romanii care cumpara online au achizitionat deja produse de pe site-uri din alte tari. Motivul principal pentru care aleg sa cumpere din afara tarii tine de ofertele pe care le gasesc aici. Peste 7 din 10 cumparatori online romani declara ca aleg sa cumpere din afara tarii datorita ofertelor mai bune sau a brandurilor pe care nu le gasesc local, in timp ce 6 din 10 mentioneaza ca preturile mai accesibile sunt un factor decisiv in acest caz. ,,In acelasi timp, magazinele online din Romania sunt atractive pentru clientii straini. Anul trecut, top 3 categorii din care s-au achizitionat produse sau servicii de pe platformele locale cu carduri emise in afara tarii sunt bilete de avion, telecom si marketplace-uri. Comerciantii romani trebuie sa priveasca acest lucru ca pe o oportunitate pe care sa o ia in calcul in strategia lor de extindere a business-ului. Iar alegerea unui partener de plata de incredere atat la nivel local, cat si international va face diferenta in a le sustine acest demers.” adauga Marius Costin, Country Manager PayU Romania.

3. Inteligenta artificiala pentru toti

In 2017, cele mai recente instrumente tehnologice precum AI (inteligenta artificiala), AR (realitatea augmentata) sau VR (realitatea virtuala) au fost utilizate in principal de marii jucatori de pe piata de e-commerce, in special din domeniul FMCG. Aplicarea lor in departamentele de marketing permite o mai mare personalizare a unei oferte a magazinului online, le ofera utilizatorilor o experienta de cumparare complet noua si permite analiza comportamentului consumatorilor. Aplicarea unor solutii precum chatbots, cabine de proba virtuale sau alte modalitati de testare virtuala a produselor ar putea deveni in curand un standard in comertul electronic. Din aceste motive, comerciantii care doresc sa fie competitivi pe piata ar trebui sa tina cont de acest trend in 2018.

4. Mobilul este in continuare ,,rege”

In cazul in care un magazine online nu are site-ul ajustat pentru dispozitivele mobile, 2018 este ultimul moment pentru a face acest lucru. Ultimele statistici arata ca aproximativ 70% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil in detrimentul desktop-ului, in crestere cu 20% fata de anul 2016. Magazinele online ar trebui sa ia in considerare nu doar realizarea unui site ,,mobile friendly”, ci si asigurarea unor metode de plata convenabile pentru utilizatori de pe dispozitivele mobile, asa cum este plata cu un singur click.

Ultimele bilete la...
Citeste si: Ultimele bilete la workshop-urile ecomTEAM! Castiga o invitatie VIP

5. Noul rol al canalelor de socializare

In 2017 platformele sociale au incetat sa aiba doar rol de comunicare si au descoperit potentialul pietei de e-commerce, oferindu-le utilizatorilor posibilitatea de a cumpara de pe platformele lor. Drumul consumatorilor de la verificarea ofertei si pana la achizitie ar trebui sa fie cat mai scurt posibil, iar canalele de social media precum Instagram sau Facebook sunt instrumente ideale pentru acest scop. Din luna noiembrie a anului trecut, Facebook a lansat propria platforma de cumparare care permite utilizatorilor sa isi vanda aici direct produsele. Este posibil ca in 2018 marketplace-ul Facebook sa se consolideze pe piata, atragand noi vanzatori din actualele marketplace-uri.

6. Portofoliu variat de metode de plata

In 2017, 4 din 10 utilizatori de internet din mediul urban au facut cumparaturi online cel putin lunar. In contextul in care din ce in ce mai multe persoane cumpara online, este important ca magazinele sa le ofere posibilitatea de a plati cu ce au in buzunar. ,,Procentul platilor online din total plati a cunoscut cea mai mare crestere in ultimul an, ajungand la 12-14%. In acest trend ascendent, un portofoliu variat de metode de plata devine o conditie obligatorie. De la plata in rate, o metoda de plata care castiga din ce in ce mai mult teren, si pana la plata cu un singur click, PayU poate pune la dispozitie partenerilor sai peste 250 de metode de plata, in functie de nevoile si specificul businessului” adauga Marius Costin.

In concluzie, un business de succes in e-commerce in 2018 trebuie sa tina cont de legislatia in vigoare, sa priveasca in perspectiva spre extinderea internationala, sa adopte canale si metode noi de promovare si sa aiba alaturi parteneri de incredere.

Gheorghe, PayU: Legislatia in...
Citeste si: Gheorghe, PayU: Legislatia in eCommerce? Veche de cel putin zece ani!