Legea 150/2016 obliga comerciantii de produse alimentare sa achizitioneze produsele din categoriile carne, oua, legume, fructe, miere de albine, produse lactate si de panificatie in proportie de cel putin 51% din volumul de marfa. Dupa doar sase luni, Comisia Europeana a inceput procesul de infringement, deoarece Romania incalca dreptul la libera circulatie a produselor in interiorul UE. Astfel, in 2017, Camera Deputatilor a adus mici modificari; in aprilie 2018 Ministrul Agriculturii anunta ca nu va renunta la aceasta lege, chiar daca ea nu este aplicata inca.

Marii retaileri s-au aliniat totusi tendintei generale de a trece la produse locale, autohtone, asigurand deja aceasta prezenta a produselor romanesti la raft.

Furnizorii locali sunt prezenti in Kaufland (peste 50% autohtone, 100% din produsele de panificatie, 84% dintre furnizorii Kaufland sunt locali); Lidl (peste 5000 de furnizori locali in 2016 cu 11% in crestere fata de 2015, ca marci proprii avand Camara Noastra si peste 21 mil. de euro in exporturi, in 2016); Carrefour (Peste 280 de parteneriate cu fermieri locali, 75% din produsele marca proprie sunt produse in Romania).

Esantionul studiului este de 1.067 de respondenti, in septembrie 2018.

Kaufland lanseaza K-free, o...
Citeste si: Kaufland a lansat o marca proprie de produse fara gluten sau lactoza

82% dintre romani cumpara saptamanal sau mai des produse de larg consum. Cosul mediu lunar de cumparaturi este de 1.010 lei; cifra este confirmata si de datele INS in trimestrul doi din 2018.

656 de lei este bugetul lunar alocat produselor alimentare, iar dintre acestea 81% sunt produse romanesti. 199 de lei sunt alocati lunar produselor de ingrijire personala, iar 42% sunt produse romanesti. 155 de lei este bugetul lunar alocat produselor de curatenie si ingrijire a casei, 41% dintre acestea fiind romanesti.

96% dintre romani isi fac cumparaturile de baza din marile lanturi de magazine. 96% prefera la supermarket, urmate de magazinele de cartier. 12% dintre acestia cumpara si online.

69% prefera Kaufland, la egalitate cu Lidl, in timp ce 54% prefera Carrefour.

Carrefour deschide doua noi...
Citeste si: Carrefour deschide doua noi hipermarketuri la Satu Mare si Baia Mare

1 din 3 romani aleg produsele in functie de tara sau regiunea de origine. Raportul calitate/pret este cel mai important, urmat de siguranta si calitatea ingredientelor si, pe locul trei, calitatea, INDIFERENT de pret.

96% dintre romani obisnuiesc sa cumpere produse romanesti, in timp ce 53% dintre consumatori aleg frecvent produse romanesti in locul celor de import. 30% dintre consumatori aleg magazine care ofera produse romanesti. 47% dintre consumatori aleg produse romanesti…din patriotism, fiind chiar dispusi sa plateasca cu pana la 30% mai mult pentru acestea, in timp ce 43% considera ca au o calitate superioara si 39% considera ca sunt mai naturale.

Branduri romanesti preferate

Produsele alimentare perisabile sunt preferate de 92% dintre romani, urmate de produsele de ingrijire personala si infrumusetare (50%) si de produse alimentare cu termen de valabilitate crescut.

Napolact este brandul principal preferat de romani, urmat de Covalact, Cristim, LaDorna si Albalact.

Carrefour lanseaza...
Citeste si: [VIDEO] Carrefour lanseaza "magazinele plutitoare" in Dubai

Boromir conduce topul ambalatelor, Baneasa fiind pe locul doi. Pentru bauturi, Borsec conduce detasat, Dorna e pe locul doi si Bucovina e pe trei.

Pentru dulciuri, ciocolata Rom e pe primul loc, Poiana pe locul doi, Kandia pe trei, Laura pe patru si Eugenia pe locul cinci.

In ceea ce priveste bauturile alcoolice, Ursus e pe primul loc, Cotnari pe doi, Timisoreana pe trei, Ciucas pe patru si Zarea pe locul cinci.

La ingrijire personala, Farmec e pe primul loc, Gerovital pe locul doi, Elmiplant pe trei, Doina pe patru si Super Cristal pe locul cinci.

Produsele de curatenie – Dero pe primul loc, Nufar si Triumf pe locul doi si respectiv trei.

Partenerii RetailArena 2018:
Omnichannel day partner: FAN Courier
Gold Partners: VTEX, Ropeco, Glory, Visa
Silver Partners: Lidl, Selfpay, Mastercard, Yieldigo, Flanco, Answear.ro, eMag Marketplace, MKOR Consulting, PeliFilip, Tetra Pak, CustomSoft, Euromonitor International
Sponsori: CVI, Smart ID, Cushman Wakefield Echinox, Expert Software, Veranda, Vivo!, ORTec, Harvest, Euro Testing