De ce apar întârzieri și anulări ale zborurilor din Europa. Operatorii se așteaptă la un haos și mai mare în acest an

Sursǎ foto: Shutterstock

De ce apar întârzieri și anulări ale zborurilor din Europa. Operatorii se așteaptă la un haos și mai mare în acest an

Cuprins Articol:

Turiștii au fost tot mai afectați în ultimii ani de întârzieri și chiar de anulările de zboruri din Europa, iar pentru acest an situația nu pare să se îmbunătățească, în condițiile în care industria are probleme pe care trebuie să le rezolve.

Doar la începutul lunii iulie, grevele controlorilor de trafic aerian din Franța au cauzat anularea a 1.500 de zboruri pe parcursul a două zile, perturbând călătoriile a peste 1 milion de pasageri și provocând reacții negative intense atât din partea călătorilor, cât și a directorilor companiilor aeriene, relatează Euronews.

Având în vedere că pe 26 iulie se profilează noi greve în Spania și Italia, presiunea asupra Comisiei Europene pentru a interveni este tot mai mare. Însă perspectivele unei veri fără probleme sunt slabe.

Criza spațiului aerian al Europei: Ce nu merge bine?

Sectorul aviației din Europa se confruntă probleme importante, iar în timp ce unele au nevoie de timp pentru a fi rezolvate, altele nu depind decât de contextul geopolitic cauzat de războiul din Ucraina.

Așadar, unul dintre factorii care influențează major traficul aerian de pe Bătrânul Continent este acela că spațiu aerian disponibil este unul restrâns.

Războiul din Ucraina a obligat spațiul aerian al țării să se închidă timp de mai bine de trei ani, în timp ce companiilor aeriene din UE le este interzis să survoleze Rusia și Belarusul.

Acest lucru a forțat sute de zboruri zilnice să se desfășoare pe coridoare mai înguste, creând „aglomerație” și o programare a zborurilor ce îngreunează itinerariul avioanelor.

Însă problema mai mare este cea a personalului. În întreaga Europă, centrele de control aerian se chinuie să reocupe posturile care au fost eliminate în perioada pandemiei.

Pe lângă faptul că nu este ușor de găsit personal pregătit pentru așa ceva, procesul de instruire al acestora este și el un factor care duce la o întârziere în ceea ce privește asigurarea necesarului de controlori aerieni de care are nevoie sectorul aerian din Europa.

Întrucât durează 18 luni sau mai mult pentru a instrui un controlor, iar stagiarii sunt insuficienți în anumite zone din spațiul aerian fragmentat al Europei, gestionat de 40 de furnizori diferiți, nu există soluții rapide.

În unele țări, inclusiv Franța și Germania, un sfert din totalul de posturi necesare este încă vacant. Ben Smith, directorul general al Air France-KLM, a declarat recent pentru publicația britanică The Independent că personalul din centrele de control al traficului aerian din Franța a scăzut cu aproape 25%.

Între timp, controlorii invocă epuizarea profesională și intră în greve pentru a cere condiții de muncă mai bune.

Frustrarea crește în rândul călătorilor și al companiilor aeriene

Grevele din Franța de la începutul acestei luni ar fi putut fi punctul de cotitură pentru unele companii aeriene.

Spre deosebire de alte națiuni, precum Italia și Grecia, Franța nu permite survolurile – zboruri care doar trec prin spațiul său aerian – în timpul grevelor. Acest lucru afectează în mod special companiile aeriene low-cost.

Operatori precum Ryanair, care a criticat în mod explicit „managementul defectuos” al controlului aerian din Franța, Spania și Germania nu face altceva decât să agraveze criza actuală.

Cei de la Ryanair declară că întârzierile vor fi chiar mai mari decât anul trecut, dând vina pe „planificarea deficitară” și lipsa de personal.

După ce 5.000 de ore de întârzieri au fost înregistrate într-o singură zi din iunie, compania aeriană a dat vina pe Comisia Europeană pentru situația creată la nivel european.

Compania aeriană low-cost a numit perturbările „inacceptabile”, iar reprezentanții săi au ironizat-o pe președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, pentru lipsa de reacție.

Președintele Comisiei UE, von «Derlayed-Again» (Întârziat din nou – n.r.), nu a luat nicio măsură în [șase] ani pentru a proteja zborurile de survol și a apăra piața unică europeană pentru transportul aerian”, a declarat directorul general al Ryanair, Michael O'Leary, într-un comunicat de presă din 11 iulie.

Ce îi împiedică pe controlorii de trafic aerian francezi să închidă din nou cerul UE săptămâna viitoare sau săptămâna următoare cu mai multe astfel de greve recreative nejustificate?”, a atras atenția șeful Ryanair.

UE încearcă să găsească soluții, dar nu mulțumește pe nimeni

Evident, întârzierile și anulările de zboruri creează nemulțumire și în rândul companiilor aeriene, nu doar pasagerilor.

În condițiile în care operatorii aerieni se simt „faultați” de factori externi, în condițiile în care întârzierile și anulările nu sunt cauzate de ei, aceste companii nu sunt mulțumite pentru că trebuie să plătească despăgubiri către pasageri și pentru că pierd clienți în acest fel.

Liderii UE au venit o soluție, dar nu îi mulțumește pe operatori prea mult. Luna trecută, liderii UE au convenit să mărească perioada de întârziere după care pasagerii au voie să ceară despăgubiri.

Anterior, pasagerii puteau solicita despăgubiri pentru întârzieri de trei ore. Acum, zborurile pe distanțe scurte ar trebui să fie întârziate cu patru ore, iar zborurile pe distanțe lungi cu șase ore sau mai mult, înainte ca pasagerii afectați să ceară despăgubiri.

Decizia a creat nemulțumire în rândul companiilor aeriene. Airlines for Europe, organizație din care fac parte și companii precum Ryanair și easyJet, a criticat drastic planul, deoarece a solicitat intervale și mai lungi decât cele aprobate de autoritățile europene.

Personalizate pentru tine