Hyundai dă verdictul despre viitorul cutiei de viteze manuală: Nimeni nu o mai vrea

Sursǎ foto: Hyundai

Hyundai dă verdictul despre viitorul cutiei de viteze manuală: Nimeni nu o mai vrea

Cuprins Articol:

Tot mai mult, transmisia manuală devine o raritate pe automobilele noi, nu o normalitate. Deși acest lucru nu mai reprezintă ceva șocant peste Ocean, europenii au rămas în continuare discipoli ai celor trei pedale, dar noile norme de siguranță și de poluare duc la o scădere constantă a cererii, explică un oficial Hyundai, conform Car Magazine.

De ce nu mai este transmisia manuală populară nici măcar în Europa

În urmă cu 25 de ani, aproape 90% din toate mașinile noi înmatriculate în Europa erau manuale, iar această cotă ajungea sau chiar depășea 95% în țări ca Italia, Spania, Franța sau Grecia. Acum, însă, lucrurile s-au schimbat radical, urmând cumva trendul din Statele Unite.

Motivele sunt diverse, iar ele țin atât de noile reglementări din blocul comunitar, dar și de avantajele transmisiei automate moderne. Cândva, dacă voiai o mașină cu doar două pedale, trebuia să faci mai multe rabaturi, iar asta în contextul unui preț de achiziție mai mare. Astfel, o automată era, pe vremuri, mai gurmandă și mai lentă decât alternativa cu transmisie manuală, dar investițiile în această tehnologie au răsturnat raportul de putere.

În 2025, o cutie automată schimbă vitezele mai rapid ca orice om, fiecare retrogradare sau urcare prin cutie făcându-se cu mare precizie, ceea ce crește eficiența și, în fapt, scade consumul. Da, diferența de greutate în favoarea unei manuale a rămas, cât și cea de preț, dar mașinile noi sunt mai degrabă dezvoltate pentru a fi automate, nu manuale.

De ce? SImplu. Toate sistemele ce țin de siguranță activă în timpul mersului (ADAS) funcționează mai bine cu o mașină automată, iar adaptarea lor la o transmisie manuală este costisitoare. Totodată, o ofertă mai largă care să includă și o cutie manuală este, de asemenea, o cheltuială suplimentară pentru constructor, una ce nu se justifică în condițiile în care tot mai puțini sunt cei care vor să facă sport cu piciorul stâng.

Cu alte cuvinte, în 2022, doar 34% dintre europeni cumpărau o mașină nouă cu transmisie manuală, față de 78% (!) cu doar cinci ani înainte. Acum, procentul este în jurul a 30% și continuă să scadă.

Hyundai susține că nici clienții săi nu mai caută o cutie de viteze manuală

Într-un interviu recent, Tyrone Johnson, Directorul centrului european de testare al Hyundai, a declarat că „nimeni nu mai vrea cutii de viteze manuale”. Asta deși, chiar în centrul pe care-l conduce, s-a dezvoltat trenul de rulare pentru Hyundai Ioniq 5 N, care include schimbări de treaptă de viteză simulate, coroborate cu scăderi sau creșteri ale „turației”, pentru a simula pe un EV comportamentul unei sportive cu transmisie manuală.

Deci, Johsnon este de părere că doar pasionații de condus sportiv mai aleg mașini manuale și, eventual, cei care nu-și permit o automată. În schimb, cei care pot să cumpere o mașină cu două pedale, o fac. În State, nici măcar Hyundai-urile sportive nu mai au trecere în varianta manuală. Ca exemplu, doar 3 din 10 clienți de Elantra N au ales manuala cu șase rapoarte, ceilalți cumpărând versiunea automată cu opt viteze și dublu ambreiaj.

Johnson mai susține și că clienții nu mai vor o frână de mână clasică, cu cablu și levier, alegând mai degrabă frâna de mână (de parcare) cu buton. De asemenea, nici ceasurile de bord analog n-ar mai fi populare, pierzând teren în fața instrumentarului de bord 100% digital.

Tot inginerul șef de la Hyundai mai susține și că mașinile electrice s-au dezvoltat în ultimul deceniu într-un ritm fulminant, spunând că EV-urile au „crescut” în 10 ani cât au făcut-o termicele în ultimul secol. De aceea, Johnson nu înțelege nostalgia unora pentru modele vechi. „Nu are sens ideea că mașinile performante sunt pe ducă. În fond, dacă vrei să mergi tare, nu există o alternativă mai bună decât EV-urile,” a spus acesta, adăugând că folosirea de sunete false pentru a înlocui motorul termic este o alternativă bună.

Într-o notă similară, Enrico Galliera, șeful pe marketing și comercial al Ferrari, a declarat, într-un interviu oferit Evo Magazine, că fanii mărcii care-și doresc o cutie manuală se pot îndrepta către piața second-hand, pentru că Ferrari a făcut multiple mașini manuale în trecut. Comentariul său a venit ca răspuns la unele mesaje transmise de pasionați, care se plâng de lipsa transmisiei manuale pe Ferrari-urile noi.

Personalizate pentru tine