În piața extrem de competitivă a Chinei din sectorul comerțului rapid are loc un nou „război al prețurilor”. Companiile oferă reduceri uriașe și alte avantaje ca să-i convingă pe oameni să cumpere tot mai multe produse, însă acestea își asumă riscuri, conform CNBC. În cazuri extreme, o cafea livrată poate ajunge să coste echivalentul la 0,28 dolari (1,22 lei).
Așa-zisul ”comerț instantaneu” din China se bazează pe rețelele uriașe de livratori pe scutere, care aduc rapid produse, de la mâncare și băuturi, până la haine fast fashion și gadgeturi.
Acest domeniu este dominat de trei mari jucători: giganții de e-commerce JD.com și Alibaba, dar și platforma de livrări Meituan, cunoscută mai ales pentru livrarea de alimente.
Din cauza competiției extreme și pentru a reuși să atragă câți mai mulți utilizatori, giganții din comerțul chinezesc fac reduceri foarte mari, preferând uneori să își asume pierderi la prețul de vânzare.
Livrări extrem de rapide și produse foarte ieftine
Concurența dintre aceste companii s-a intensificat anul acesta, toate trei extinzându-și rețelele de livrare și promițând miliarde de dolari în subvenții pentru comercianți și consumatori.
Rezultatul? Oferte extrem de rapide și ieftine. De exemplu, un pahar de cafea pe plaforma de livrări JD.com costă doar 1,50 dolari, adică 6,61 lei, cu tot cu transport. Pe Meituan, se găseau chifle la 1,81 dolari (7,88 lei) și un mic dejun de la McDonald’s la 3,74 dolari (16,25 lei). În cazuri extreme, o cafea livrată poate ajunge pe unele platforme să coste 0,28 dolari (1,22 lei).
„Războiul prețurilor” are și consecințe
În ciuda beneficiilor pentru consumatorii chinezi, acest „război al prețurilor” are și consecințe negative: îi îngrijorează pe investitori și afectează perspectivele de profit. De exemplu, acțiunile Meituan și JD.com au scăzut cu aproximativ 22%, respectiv 10% în acest an, potrivit datelor LSEG.
Companiile se laudă cu creșterea numărului de utilizatori pe platformele lor, dar rămâne de văzut cum le va afecta acest „război al prețurilor” veniturile.
Meituan a raportat că profiturile sale pentru primul trimestru al anului 2025 au fost de 1.42 miliarde de dolari (aproximativ 6,18 miliarde lei), în creștere cu aproximativ 63% față de anul precedent. Cu toate acestea, economiștii chestionați de LSEG se așteaptă ca profiturile din al doilea trimestru să scadă atât anual, cât și trimestrial.
Și JD.com a avut un început de an bun, cu un profit operațional de 1.63 miliarde de dolari, adică aproximativ 7 miliarde lei, în primul trimestru, în creștere cu 31,4% față de anul precedent. Dar economiștii chestionați de LSEG estimează că în al doilea trimestru, câștigurile vor scădea atât față de trimestrul anterior, cât și față de anul trecut.
Potrivit unei analize Nomura, intrarea agresivă a JD în piața livrărilor de mâncare ar fi generat pierderi de peste 1.39 miliarde de dolari (6 miliarde lei) doar în trimestrul doi. Analiștii estimează că JD a câștigat aproximativ 10% din piața de livrări rapide, cu 20 de milioane de comenzi pe zi.