Această tendință este și mai accentuată în rândul persoanelor sub 45 de ani. Deși prețul rămâne principalul motiv care transformă interesul în achiziție, românii consideră la fel de importante aspecte precum livrarea și returul rapid, informații clare privind mărimile, recenziile de încredere și conținutul generat de utilizatori. În plus, recomandările personalizate, sugestiile de tip „completează ținuta” și programele de loialitate devin instrumente cheie care îi însoțesc pe cumpărători de la inspirație până la decizia de cumpărare.
Inspirația online, tot mai prezentă
Studiul realizat pe un eșantion de 1.000 de respondenți arată că, atunci când caută inspirație vestimentară și nu au în minte un produs anume, românii folosesc cel mai frecvent canalele digitale, pe care le accesează zilnic sau săptămânal. Jumătate dintre respondenți folosesc motoarele de căutare (52%), 45% consultă rețelele de social media și conținutul influencerilor, 44% intră pe platforme online multi-brand, iar 40% accesează magazinele online ale unor branduri preferate.
Mai mult de un sfert (27%) spun că folosesc platforme cu inteligență artificială pentru inspirație vestimentară cel puțin săptămânal. Toate aceste surse digitale sunt percepute ca fiind mai relevante decât magazinele fizice sau presa scrisă: două din cinci persoane (38%) vizitează magazinele sau mall-urile săptămânal pentru inspirație, iar doar 23% se inspiră din publicații printate.
Consumatorii români demonstrează că sunt cu adevărat cumpărători omnichannel, magazinele fizice și canalele digitale având o atracție aproape egală, indiferent dacă au sau nu un produs anume în minte. În acest context, aproximativ doi din cinci români (39%) spun că magazinele fizice și mall-urile sunt cele pe care le consultă cel mai des pentru inspirație vestimentară (îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii de modă). O treime (33%) menționează motoarele de căutare ca principală sursă de inspirație, urmate de conținutul influencerilor și creatorilor (29%) și platformele de cumpărături online (27%).
Publicul tânăr se orientează spre online
Diferențele dintre generații sunt clare: Gen Z (18–28 ani) și Millennials (29–44 ani) preferă conținutul influencerilor (48%, respectiv 33%) față de Gen X (45–60 ani) și Boomers (61–65 ani), unde doar 19% și, respectiv, 16% aleg această sursă de inspirație frecventă. Ultimele două grupe de vârstă optează pentru magazinele fizice, cu 43%, respectiv 54% dintre respondenți care aleg această variantă.
Cercetări anterioare ale Zalando la nivel european au arătat că inspirația joacă un rol esențial în cumpărături: 86% dintre consumatori își doresc să fie inspirați în timp ce cumpără, procent care urcă la 96% în rândul Gen Z.
Atunci când știu exact ce caută, românii se orientează și mai mult spre digital. Cei mai mulți încep căutările pe site-ul magazinului online al unui brand (32%), pe platforme multi-brand (33%) sau prin motoarele de căutare (35%).
Doi din cinci respondenți (42%) merg în continuare în magazine fizice pentru inspirație, însă în ceea ce privește achizițiile, frecvența este echilibrată: 44% dintre români cumpără cel puțin trimestrial atât online, cât și din magazine fizice. În rândul Gen Z, platformele online sunt chiar mai populare - 65% dintre aceștia le vizitează cel puțin o dată pe trimestru, comparativ cu 60% care aleg magazinele fizice.
Prețurile și ofertele speciale sunt cele mai importante pentru români
Odată ce au găsit un articol vestimentar care le place, sunt mai mulți factori care determină dacă românii finalizează achiziția. Prețul și ofertele speciale sunt cele mai importante (58% dintre respondenți), în linie cu tendințele europene. Alți factori relevanți sunt livrarea și returul rapid (28%), informațiile clare despre mărime și croială (23%) și recenziile verificate sau conținutul generat de alți cumpărători (20%).
Românii interacționează cel mai mult cu materiale explicative despre tendințe de modă, imagini și lookbook-uri (33%), urmate de conținutul de tip „completează ținuta” (32%) și videoclipurile tematice (31%). Întrebați în mod direct dacă sugestiile de completare a unei ținute sau recomandările personalizate sunt utile, două treimi dintre români răspund afirmativ (65%, respectiv 67%). Aproximativ doi din cinci respondenți (39%) adaugă destul de des sau aproape de fiecare dată un articol sugerat, iar alți 38% fac acest lucru ocazional.
Programele de loialitate sunt un alt element important care încurajează revenirea pe o platformă de shopping. Aproape trei sferturi dintre români (73%) ar reveni mai des dacă magazinul online ar avea un program de loialitate atractiv. Cele mai apreciate beneficii sunt: acumularea de puncte care pot fi transformate în reduceri (53%), livrarea și returul rapid (48%) și voucherele oferite de ziua de naștere (48%). Alte avantaje menționate includ accesul exclusiv la produse noi sau promoții (28%) și invitații gratuite la evenimente de modă, muzică sau cultură (21%).
Daniel Roginski, General Manager Europa Centrală și de Est, Zalando: „Studiul arată că atât inspirația, cât și cumpărăturile se mută din ce în ce mai mult în online”.
Studiul a fost realizat de Smartscope pe un eșantion reprezentativ de 1.000 de femei și bărbați din România, cu vârste între 18 și 65 de ani, care utilizează internetul. „Articol vestimentar” a fost definit ca articole de îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (precum eșarfe, ochelari de soare sau șepci).
Colectarea datelor a avut loc în perioada 2–15 octombrie 2025 și a asigurat o distribuție echilibrată pe criterii de gen și vârstă, reprezentativă pentru populația online din România cuprinsă între 18 și 65 de ani.