Mai exact, APAPR a depus un memoriu „amicus curiae” urmărind să furnizeze Curții elemente de analiză juridică, tehnică și economică relevante pentru aprecierea constituționalității Legii privind plata pensiilor private, adoptată recent de Parlamentul României.
Argumentele APAPR în favoarea legii de plată a pensiilor private
Printre cele mai importante argumente aduse în discuție de Asociație sunt următoarele:
1. Dreptul de proprietate asupra activelor din fondurile de pensii private, deși aparține indiscutabil participanților la fonduri, este un drept reglementat și nu unul absolut, indisponibil, unicul său scop fiind obținerea unei pensii private, nu a unei plăți unice la finalul perioadei de contribuții;
2. Legea este un act normativ necesar, prevăzut și anticipat chiar de legislația-cadru care guvernează sistemul de pensii private. Încă de la instituirea acestui sistem, legislația specifică a impus, ca regulă esențială, plata sumelor acumulate pe o perioadă cât mai îndelungată, în tranșe succesive, în scopul suplimentării pensiei din sistemul public, precum și utilizarea exclusivă a acestor sume pentru obținerea unei prestații de tip „pensie”, fără posibilitatea unei dispoziții neîngrădite asupra acestor fonduri în alte scopuri. De aceea, noua Lege nu este nicidecum „o schimbare a regulilor în timpul jocului”, ci o evoluție legislativă și instituțională coerentă cu cadrul de reglementare pe baza căruia a fost instituit sistemul de pensii private;
3. De asemenea, plata integrală sau eșalonată pe o durată de cel mult 5 ani au fost încă de la început (legile 411/2004 și 204/2006 în forma lor inițială) reglementate ca mecanisme tranzitorii, cu titlu de provizorat și/sau excepție, până la adoptarea legii speciale;
4. Legea privind plata pensiilor private urmărește scopuri legitime de interes public (stabilitate socială, protecția veniturilor pe termen lung, sustenabilitate macro-financiară) și îndeplinește testul proporționalității. Legea este astfel expresia prerogativelor constituționale ale statului în materia reglementării sistemului de pensii, care are în mod inerent un scop de protecție socială pe termen lung, iar fondurile de pensii private completează în mod coerent acest scop;
5. Opțiunile instituționale adoptate (separarea entităților de administrare și plată) sunt decizii de politică publică permise legiuitorului și reglementabile fără a afecta substanța drepturilor patrimoniale, în conformitate cu jurisprudența Curții Constituționale și a Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO);
6. Legea privind plata pensiilor private conține prevederi legislative superioare pentru securitatea drepturilor participanților la fondurile de pensii private față de situația de provizorat din prezent (plata unui venit stabil și garantat pe termen cât mai lung, continuarea investirii sumelor, reducerea riscului investițional și a volatilității, regimul fiscal mai favorabil, etc.).
Memoriul APAPR poate fi consultat ala acest link.
Modificări la legea de plată a pensiilor private. Ce a decis Parlamentul
Legea care reglementează modul de retragere a banilor din Pilonul II și III de pensii private a fost adoptată de Parlament luna acesata și urmează să fie promulgată. Potrivit noilor prevederi, doar pacienții diagnosticați cu cancer vor putea să-și retragă integral, într-o singură tranșă, sumele acumulate în conturile lor. Pentru ceilalți participanți, retragerea va fi limitată la maximum 30% din economii, restul urmând să fie plătit eșalonat, pe o perioadă de opt ani.
Proiectul a fost adoptat de Camera Deputaților, în calitate de for decizional, cu 178 de voturi „pentru”, 64 „împotrivă” și 22 de abțineri. Varianta finală păstrează plafonul de 30% propus de Guvern, dar introduce excepția pentru bolnavii oncologici, care vor putea accesa întreaga sumă la cerere.
Dacă CCR va decide că legea e neconstituţională, pot urma modificări sau chiar blocaje în sensul adoptării legii.