Reacția Kaufland: Sticla a fost retrasă
Kaufland a reacționat la articolul publicat de Wall-Street.ro. Redăm în continuare răspunsul integral oferit de reprezentanții companiei:
„Dorim să vă informăm că produsul în cauză, comercializat în ambalaj de 3,001 litri, a fost retras imediat de la vânzare și nu va mai fi disponibil în magazinele Kaufland din Polonia.
Subliniem ferm că scopul companiei nu a fost și nu va fi niciodată să ocolească sistemul de garanție-returnare a ambalajelor (SGR). Această situație a reprezentat o eroare punctuală, nu o acțiune deliberată.
Vânzările potențiale ale acestui produs, raportate la întreaga noastră gamă de băuturi, ar fi fost nesemnificative. Totuși, dacă ar fi putut afecta chiar și într-o mică măsură funcționarea unui sistem durabil precum SGR, acest lucru ar fi contrar principiilor pe care Kaufland le urmează încă de la începutul activității sale în Polonia.
În acest context, compania a acționat imediat și a retras produsul de la vânzare. De ani de zile, Kaufland susține inițiativele de protecție a mediului și contribuie activ la dezvoltarea sistemului polonez de garanție-returnare. Kaufland Polonia este parte activă a acestui sistem și, din 1 octombrie, colectează ambalaje în toate cele 255 de magazine din rețea.
Pentru mai multe detalii, și poziția oficială și integrală a companiei, vă invităm să accesați acest link.”
Știrea inițială
Din 1 octombrie, Polonia obligă marile magazine să ceară clienților o garanție pentru recipientele de unică folosință pentru băuturi, un sistem similar cu cel SGR din România.
Clienții trebuie să plătească acum 0,12 euro (aproximativ 0,61 lei) pentru sticlele de plastic de până la trei litri și pentru dozele metalice de până la un litru, și 0,23 euro (aproximativ 1,17 lei) pentru ambalajele de sticlă reutilizabile de până la 1,5 litri. Suma este rambursată atunci când recipientul este returnat.
„Ocolirea sistemului nu este o idee genială, ci doar o șmecherie anti-poloneză”
Pentru a evita legea, lanțul german de magazine Kaufland vinde acum apă Ustronianka, o marcă poloneză populară, în sticle de 3,001 litri, puțin peste limita sistemului de garanție.
Pe sticle, se regăsește mesajul: „Această sticlă nu face parte din sistemul de garanție”, astfel încât clienții nu plătesc o garanție la casa de marcat.
Jan Szyszko, vice-ministrul fondurilor și politicii regionale din Polonia, a criticat decizia companiei germane într-o postare pe X (fost Twitter): „Ocolirea sistemului nu e o idee genială, ci doar șmecherie anti-poloneză pură.”
Gigantul global de consultanță Deloitte a estimat că, în 10 ani, costurile noului sistem vor ajunge la aproape 10,3 miliarde de euro.
Unii oameni se plâng că au prea multe „deșeuri” în casă
Unii utiliaztori de pe internet s-au plâns că sistemul reprezintă o povară pentru gospodării din cauza necesității de a păstra și depozita deșeurile în casă, până când acestea sunt returnate. Un utilizator a scris pe platforma X „Vom ține gunoiul acesta în dulapuri, cămară și șoproane, transformând casele și apartamentele în adevărate gropi de gunoi”, potrivit TVP World.
Potrivit Asociației Poloneze de Gestionare a Deșeurilor (IBK), noul sistem de returnare a garanțiilor „va duce la creșterea taxelor plătite de locuitori” cu aproximativ 20–30%.
Unii spun că sistemul „garantează mai puține deșeuri municipale și mai puține gunoaie în păduri și parcuri”
Pe de altă parte, sunt oameni care susțin acest sistem și spun că este un pas necesar către o mai bună reciclare.
Într-o postare pe X, Lewica, un partid de stânga din actualul guvern polonez, a declarat că sistemul „garantează mai puține deșeuri municipale și mai puține gunoaie în păduri și parcuri”.
Partidul a adăugat: „În prezent, doar aproximativ 50% din recipientele de băuturi din polonia sunt reciclate. Prin acest nou sistem de reciclare putem ajunge până la 90%. Este un pas important către o țară ecologică”.
Sistemul de garanție din Polonia a fost adoptat de Parlamentul polonez în 2023, pe vremea guvernului de dreapta condus de partidul Lege și Justiție (PiS).