Preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Mihai Barbu, a declarat că au fost identificate o serie de soluţii pentru a nu fi anulate trenurile, însă, administratorul infrastructurii feroviare a revenit miercuri la decizia iniţială.
"Supărarea" între CFR SA şi CFR Călători ar fi pornit de la faptul că transportatorul naţional feroviar de călători a plătit salariile cu două zile mai devreme, în timp ce administratorul de infrastructură nu a avut bani de salarii din cauza neplăţii TUI, aşa cum a scris în prima notificare de anulare a trenurilor.
Mărul discordiei dintre CFR SA și CFR Călători: Plata salariilor
"Supărarea a pornit ieri de la faptul că CFR Călători a plătit salariile cu două zile mai devreme şi CFR SA nu are bani să plătească salariile, din cauză că are CFR Călători să le dea bani. Şi de aici supărarea, şi CFR SA are dreptate, pentru că aşa s-a vorbit: fiindcă oamenii lucrează toţi în acelaşi loc, să nu dea o companie şi cealaltă să nu dea. Aşa a rămas şi ulterior CFR Călători a plătit salariile în avans şi de aici discuţiile dintre ei", potrivit unor surse din domeniu.
Mihai Barbu a afirmat că în opinia sa nu se va întâmpla acest lucru, întrucât au fost discuţii între reprezentanţii celor trei companii şi în cursul dimineţii.
"Am mai avut şi astăzi de dimineaţă o discuţie cu ei, nu cred că o să se întâmple, adică nu vor fi anulate aceste trenuri. Discuţia luni a fost că noi le dăm nişte bani, da? Noi le-am dat 7,8 milioane de lei (la CFR Călători - n. r.) şi mai trebuie să le dăm 29 de milioane, care vor intra mâine sau luni, cel mai târziu, pentru că era o procedură cu Ministerul Finanţelor să ne aprobe, că am mutat nişte bani din trimestrul patru în trimestru trei... trebuia să ne aprobe şi abia ieri ne-a aprobat. Ieri am făcut deschiderile şi urmează să le intre banii. Deci, eu aşa sper, că din discuţia de astăzi cred că au înţeles că trebuie să rezolve această treabă", a precizat Barbu.
Şeful ARF a atenţionat, totodată, că din această anulare de trenuri nu va câştiga nimeni, pentru că acest lucru va duce la o compensaţie mai mică pentru cei doi operatori, dar şi bani mai puţini din TUI.
CFR Călători, în incapacitatea de a achita facturi pentru utilizarea infrastructurii de peste 41 mil. lei
"Compensaţie mai mică înseamnă bani mai puţini la TUI, la electrificare, adică pe tot lanţul. Deci, nu câştigă nimeni din asta, toată lumea pierde şi nici nu se poate zice că ARF face o economie, pentru că banii pe care trebuie să îi dea înapoi o să-i dea la stat înapoi, nu la ARF, sau să-i redistribuim în compensaţie.
Noi, la finalul anului, calculăm kilometri parcurşi. Cu siguranţă vor fi mai puţini dacă scoatem trenuri. Dacă sunt mai puţini, trebuie să dea banii înapoi la stat. Adică pierdem toţi, pentru că avem un buget alocat şi nu-l folosim, dar pe de altă parte ne văităm că ne trebuie bani mai mulţi", a transmis Mihai Barbu.
Într-un comunicat publicat miercuri seara, CFR Călători arată că se află în imposibilitatea de a achita la termenul scadent contravaloarea facturilor pentru tariful de utilizare a infrastructurii în valoare de 41,4 milioane de lei, având în vedere că, deşi avea de încasat de la ARF, pentru plata facilităţilor de călătorie şi a compensaţiei pentru serviciul public, peste 139 milioane lei, de la momentul întâlnirii derulate la sediul ARF (luni, 24 august - n. r.) a fost achitată doar suma de 7,8 milioane de lei care a intrat în conturile CFR Călători în data de 26.08.2025.
"Cu toate acestea, CFR Călători a achitat către CFR SA din valoarea scadentă, până în prezent, 13 milioane lei şi întreprinde în continuare demersurile necesare, atât pentru încasarea sumelor datorate de Autoritatea de Reformă Feroviară ca urmare a prestaţiei efectuate, cât şi pentru plata sumelor datorate CFR SA şi celorlalţi furnizori de servicii.
Menţionăm că dacă pe lângă subcompensarea sistemului de transport feroviar de călători se înregistrează şi întârzieri în plata facilităţilor de călătorie acordate diferitelor categorii sociale şi a compensaţiei suntem practic în imposibilitatea respectării angajamentelor contractuale în termenele scadente. CFR Călători cere scuze publicului călător pentru incovenientele care pot apărea şi face tot ce este posibil pentru a limita impactul acestora", a transmis compania.
Conform Notificării CFR SA nr. 1/3472 din data de 20.08.2025 emisă ca urmare a neachitării datoriilor restante ale CFR Călători, se dispune suspendarea unor trase de la 1 septembrie şi, respectiv 1 octombrie.
Ce trenuri vor fi anulate de la 1 septembrie dacă nu se rezolvă situația
Astfel, începând cu data de 1 septembrie 2025 şi până la noi dispoziţii, se anulează: trenurile 5431 şi 5432 în relaţia Bacău - Suceava Nord şi retur; trenurile 5539 şi 5540 în relaţia Paşcani - Suceava Nord şi retur; trenurile 5568 şi 5570 în relaţia Botoşani - Suceava Nord şi retur; trenul 8003 în relaţia Bucureşti Obor - Feteşti; trenurile 5106 şi 5107 în relaţia Mărăşeşti - Buzău şi retur; trenurile 13071 (5071) şi 5072 în relaţia Brazi - Buzău şi retur; trenurile 3115, 3116, 3117 şi 3118 în relaţia Timişoara Nord - Oradea şi retur; trenurile 3126 şi 3129 în relaţia Gurahonţ - Arad şi retur; trenurile 3127 şi 3128 în relaţia Arad - Brad şi retur; trenurile 3745 şi 3746 în relaţia Arad - Brad şi retur; trenurile 4205 şi 4207 în relaţia Vatra Dornei - Bistriţa Nord şi retur; trenurile 4102, 4103, 4105 şi 4106 în relaţia Cluj Napoca - Bistriţa Nord şi retur; trenurile 4372 şi 4373 în relaţia Dej Călători - Bistriţa Nord şi retur; trenurile 4331, 4332, 4338, 4401, 4402, 4405 şi 4406 în relaţia Satu Mare - Halmeu şi retur; trenurile 4533 şi 4536 în relaţia Târgu Mureş - Războieni şi retur; trenurile 2441 şi 2443 în relaţia Târgu Mureş - Sibiu şi retur; trenurile 2445 şi 2447 în relaţia Teiuş - Târgu Mureş şi retur; trenurile 2560 şi 2561 în relaţia Mediaş - Sibiu şi retur; trenul 2563 în relaţia Sibiu - Sighişoara; trenul 2564 în relaţia Beia Hm - Sibiu; trenurile 2567 şi 2568 în relaţia Sibiu - Sighişoara şi retur.
Totodată, trenurile 7035 şi 7038 în relaţia Bucureşti Nord - Urziceni şi retur vor fi anulate din data de 6 septembrie, iar din 8 septembrie trenul 4143 în relaţia Bistriţa Nord - Deda şi trenul 4145 în relaţia Deda - Bistriţa Nord.
De la 1 octombrie, vor fi anulate următoarele trenuri: 1634 în relaţia Braşov - Bucureşti Nord; 8005 în relaţia Bucureşti Obor - Constanţa; 12661 (1661) şi 1662 în relaţia Bucureşti Nord - Iaşi şi retur; 1748 şi 1749 în relaţia Târgu Mureş - Deda şi retur; 1571 şi 1574 în relaţia Bucureşti Nord - Galaţi şi retur; 1590 şi 1599 în relaţia Bucureşti Nord - Drobeta Turnu Severin şi retur; 1530 şi 1531 în relaţia Baia Mare - Timişoara Nord şi retur; 1532 şi 1533 în relaţia Satu Mare - Timişoara Nord şi retur; 1537 şi 1539 în relaţia Timişoara Nord - Oradea şi retur; 1743 şi 1744 în relaţia Arad - Oradea şi retur; 1745 şi 1746 în relaţia Târgu Mureş - Cluj Napoca şi retur.
În ceea ce priveşte Transferoviar Călători, de la 1 septembrie nu vor mai circula următoarele trenuri: 10057 şi 10058 în relaţia Bucureşti Nord - Adjud şi retur; 10240, 10247, 10257 şi 10252 în relaţia Măneciu - Ploieşti Sud şi retur; 10235 şi 10220 în relaţia Ploieşti Sud - Slănic şi retur; 10354 şi 10355 în relaţia Nehoiaşu Hm - Buzău şi retur; 10412, 10413, 10414 şi 10415 în relaţia Nehoiaşu Hm - Buzău şi retur.
De asemenea, de la 1 octombrie, vor fi anulate următoarele garnituri: 10071 şi 10072 în relaţia Bucureşti Nord - Galaţi şi retur; 10023 şi 10024 în relaţia Bucureşti Nord - Braşov şi retur; 10030 şi 10031 în relaţia Cluj Napoca - Braşov şi retur.
"Vă rugăm dispuneţi măsurile necesare pentru texturarea Livretului Central cu Mersul Trenurilor de Călători (valabile din 15.12.2024) şi Livretele cu mersul trenurilor Regio de pe SRCF 1-8 (valabile din 15.12.2024), de introducere şi operare în sistemul informatic, avizare a întregului personal interesat şi a publicului călător", se mai arată în notificarea CFR SA.