3 / 11

Persu - 1923

Pe 14 noiembrie 1922, biroul de înregistrare a mărcilor înscria patentul cu numărul 402683 care privea proiectul unui automobil cu patru roți, toate patru fiind acoperite de o caroserie aerodinamică, fără alte elemente exterioare adăugate asupra caroseriei. Inventatorul căruia îi atribuim această invenție este Aurel Persu, iar prototipul său a venit să construiască pe fundația modelelor aerodinamice venite anterior (cum este și Alfa 40/60 HP Aerodinamica care se regăsește și ea în acest top), fiind primul cu caroserie fără aripi separate.



Conform lui Persu, inspirația principală pentru forma automobilului omonim nu a fost o pictură de apă, ci silueta corpului unei păsări, cu habitaclul în partea mai spațioasă și, totodată, mai lată, și cutia de viteze și motorul plasate în spate. Persu a străbătut, la bordul mașinii sale, peste 150.000 de kilometri de drum adesea dificil, într-o vreme în care mașinile nu erau tocmai prietene cu fiabilitatea. Ca și mecanică, românul a pornit de la intestinele unui automobil AGA (Aktiengesellschaft für Automobilbau), iar rezultatul a fost o mașină lungă de 4,6 metri (ampatament de 3,2 metri) care se bucura de 40 de cai putere „eliberați”, căci Cx-ul automobilului Persu este de doar 0,2.


În mod aproape miraculos, automobilul Persu a supraviețuit peste ani și a fost găzduit, departe de ochii multor pasionați, în Muzeul Tehnic „Ing. Dimitrie Leonida” din Capitală, acoperit de un strat de vopsea de sobe. Anul acesta, pentru a marca 100 de ani de la prezentarea acestui prototip revoluționar, automobilul Persu a primit o restaurare estetică completă, urmând ca partea mecanică să fie și ea refăcută pentru ca mașina să poată rula din nou.


Sursă foto: Wikimedia Commons

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri