4 / 11

Dymaxion - 1933

Am vorbit, deja, despre Stout Scarab, iar una dintre sursele de inspirație pentru acel MPV avant-la-lettre este acest vehicul cu aspect steampunk denumit Dymaxion. Creație a lui Buckminster Fuller, arhitect, scriitor și inventator american, vehiculul a fost printre centrele de atracție în cadrul Expoziției Mondiale de la Chicagao din 1933-1934 (A Century of Progress International Exposition). În total, Fuller și arhitectul Starling Burgess au construit trei exemplare, alegându-și prost momentul de a se pune pe treabă căci America tocmai trecea prin Marea Recesiune.

Numele acestui model de transport persoane era un portmanteau pentru „dynamic, maximum, tension”, trei concepte care au definit cercetările lui Fuller, Dymaxion-ul fiind doar un prim pas în dezvoltarea unui vehicul „multi-mediu”, care putea să circule pe șosea, dar și să zboare. Printre găselnițele neobișnuite se numără direcția pe roata din spate, care putea vira până la 90 de grade, dar și poziționarea motorului V8 în partea posterioară. În mod la fel de neobișnuit, puterea se îndreptate către puntea față.

"IMG 9101" - Dymaxion 2010.jpg
Dymaxion, foto via Wikimedia Commons, Link

Fuller a recunoscut că mașina era instabilă ca urmare a dimensiunilor sale și a faptului că doar roata din spate putea vira, dar asta nu l-a oprit să vândă cele trei exemplare construite. Ca urmare a manevrabilității deficitare, un Dymaxion a fost implicat într-un tragic accident în care șoferul și-a pierdut viața. La acel moment, Fuller a declarat că mașina sa nu a fost niciodată concepută pentru a fi produsă în serie, fiind menită doar să testeze un concept. Ulterior, două replici au fost construite pe lângă unicul exemplar original supraviețuitor.

Mașina a fost inclusă printre mașinile adunate în cartea „Fifty Cars That Changed The World”, iar un documentar din 2012 spune povestea Dymaxion-ului.

Sursă foto: Wikimedia Commons

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri