2 / 4

De ce nu se inghesuie companiile la bani

Unul dintre motivele cele mai solide pentru care companiile dau inapoi cand se pune problema absorbirii fondurilor structurale tine seama de lichiditatea de care dispune compania si de rezistenta la birocratie.

Desi fata de alte tipuri de finantari, proiectele aprobate de POSDRU nu necesita timp indelungat si birocratie excesiva, companiile trebuie sa cunoasca pasii pentru aplicare si sa tina seama de sfaturile unui consultant.

“Primul pas pentru atragerea unei astfel de finantari il reprezinta stabilirea eligibilitatii solicitantului prin citirea cu atentie a Ghidurilor solicitantului si prin identificarea axelor si domeniilor de interventie. Eligibilitatea activitatilor propuse si a publicurilor tinta ce trebuie atinse reprezinta un alt criteriu esential care trebuie avut in vedere pentru obtinerea finantarii”, noteaza Pisica.

Dupa schitarea proiectului, urmatoarea etapa este introducerea acestuia in aplicatia electronica ActionWeb.

“Proiectele implementate cu fonduri structurale functioneaza pe principiul decontarii cheltuielilor anterior facute. Aceasta inseamna ca o firma trebuie sa angajeze si sa efectueze plati in cadrul proiectului (din resurse proprii), in anumite procente din valoarea totala a proiectului, si apoi sa solicite rambursarea cheltuielilor efectuate”, spune Chiriac.

Insa companiile pot depune o cerere de pre-finantare, daca nu au suficiente fonduri pentru a demara proiectul. “Mercury360 a depus cererea de prefinantare si momentan suntem in termenul de 15 zile in care AM POSDRU trebuie sa transfere aceste fonduri. Dar, intr-adevar, va fi nevoie ca orice firma sa sustina primele cheltuieli din fonduri proprii, care se regasesc in procentul de cofinantare de 5%”, afirma Pisica.

Chiriac completeaza ca in toate proiecte implementate din fonduri structurale, firmele au nevoie de suficiente lichiditati. “In cazul proiectelor finantate prin FSE, procentul de care o firma are nevoie pentru a isi realiza proiectul in bune conditii este in medie de intre 10% si 30% din valoarea totala eligibila a proiectului. In lipsa acestor sume de bani, proiectele se blocheza, firmele riscand returnarea fondurilor primite deja”, explica ea.

In etapa de implementare a proiectului, firmele primesc rambursarea sumelor cheltuite anterior in termen de 45 de zile de la transmiterea cererii de rambursare si a documentelor complete cerute de catre autoritatea de management (cea care aproba rambursarea banilor).

Pe langa o gestionare riguroasa a bugetului de cheltuieli, companiile trebuie sa se asigure ca dispun si de resursa umana pentru a putea implementa proiectul. De exemplu, Ada Computers, care deruleaza un proiect pentru cresterea aptitudinilor in munca a 700 de studenti din sapte universitati tehnice din zonele defavorizate economic, a ales sa dedice echipa tehnica in rolul de implementator, alaturi de 14 profesori din universitatile tehnice din orasele vizate.

Pentru Siveco, in cele sase proiecte lucreaza peste 120 de colaboratori si parteneri, in timp ce Ascendis a angajat persoane cu contracte de munca part-time si sarcini clare in implementarea proiectului. “In cadrul firmei, intre activitatile realizate pentru firma (partea de business) si cele din proiect exista o delimitare clara ca timp, bani si responsabilitati pentru fiecare angajat implicat in proiect”, afirma Chiriac.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri