2 / 4

Optimism moderat

Wall-Street.ro: Cum au aratat primele doua luni din acest an? Care sunt semnalele?
Mihai Ghyka:
Daca vorbim despre industria de bere este greu de spus dupa primele doua luni ale anului cum va fi 2011. Vom sti cate ceva la finalul lunii iulie, pentru ca au trecut deja trei dintre cele mai importante luni. Ianuarie si februarie la un loc reprezinta in jur de 8% din vanzarile anuale de bere din Romania. Abia ne-am incrucisat spadele. Aratam bine, suntem pregatiti, avem planuri, consumatorul in mare parte raspunde la initiativele de marketing si vanzari.

Sunt ingrijorat acum de vremea de afara, care stiu ca va continua alte 10-12 zile, ceea ce face un martie dificil, cu temperaturi sub medii ale anilor trecuti. Conteaza. Acest martie va schimba insa mult prea putin fata acestui an. Sunt mult mai preocupat de consumator si de mersul economiei romanesti in general. Cred ca sunt cateva semne importante pe care le vedem in acest inceput de an si in primul rand este iesirea din criza sau primele semne ale iesirii din criza in Europa de Vest – in Germania, Franta, Belgia, Elevetia – sunt tari care au multe schimburi comerciale cu noi, producem pentru ei, consumam de la ei. Practic, e greu sa deconectezi Romania de la trenul european. Foarte probabil ca o crestere in Europa de Vest se va repercuta si ne va trage si pe noi in sus in lunile care urmeaza sau la final de an.

Wall-Street.ro: Sunteti optimist ca vom observa aceste semnale de revenire economica si in piata romaneasca in acest an?
Mihai Ghyka:
Sunt moderat optimist. Cred pe de alta parte ca sunt cateva chestiuni structurale care nu se vor rezolva peste noapte – somajul, emigratia, nemultumirea in viata de zi cu zi, cresterea preturilor (vedem aproape o psihoza legata de pretul la benzina). Sunt lucruri care se corecteaza greu de pe o zi pe alta. Apoi sunt toate investitiile imobiliare care sunt inghetate, sa nu uitam ca este o clasa de mijloc mare, care fie a investit pentru confortul sau intr-un bun imobiliar – primul sau unul mai bun decat cel pe care il aveau – fie a investit speculativ in bunuri imobiliare pe care spera sa le revanda. Nu ma astept ca ei sa consume la fel de relaxati precum o faceau in 2008.

Wall-Street.ro: Cum vedeti paradigma muncii mai intense a romanului in perioada de criza? Muncesc romanii mai bine in vremuri de recesiune?
Mihai Ghyka:
Si in epoca de piatra vanatorul era stimulat sa mearga in padure si sa vaneze ursul, il stimula foamea. Cam asa si romanul. Este stimulat de un mediu foarte competitiv, in niste companii care trebuie sa fie din ce in ce mai eficiente pentru a putea concura pe pietele europene. Este stimulata orice industrie. Sa luam ca exemplu industria vinului unde subventiile pentru reconversia plantatiilor de vie sunt valabile pana in 2015. Nu ai voie sa plantezi niciun hectar in plus de vie fata de cele existente. Ai un sprijin, ai o carja pentru urmatorii 3 ani. Ce se va intampla dupa? Foarte multi nu vor avea banii sa investeasca 15.000-20.000 de euro pe hectar pentru a reconverti via dintr-un soi ciudat intr-unul autentic. Cei care vor ramane in joc si profita de fondurile europene in aceasta clipa vor produce la hectar si soiuri de mai buna calitate. Concurenta te stimuleaza. Pe de alta parte, ne dorim crestere economica in anii urmatori, eu sunt convins ca va veni. Suntem din cei in ce mai putini, “ajuta” si emigratia, stimuleaza aceasta descresterea a populatiei romanesti, suntem mai putini si vrem sa producem mai mult. Nu cred ca se munceste mai mult in criza decat in vremurile de inflorire economica, doar lenesii fac asta. Managerul bun si echipele de profesionisti muncesc din ce in ce mai bine de la an la an. In criza efortul de comunicare si viteza de reactie trebuie sa fie mai mari pentru ca te forteaza mediul. Criza e ca intr-un rau in care scade apa, vezi bolovanii mai usor si poti sa ii scoti, sa ii dai la o parte, spunea Eric Kisch. Eu vin si spun ca managerul bun este cel care scoate singur bolovanii si atunci cand ei nu se vad la suprafata, indiferent ca e crestere economica sau criza. Sau scade el insusi nivelul apei pentru a vedea bolovanii.

Vestea buna este faptul ca vom munci mai mult, ca vom avea crestere economica si cred in continuare in potentialul de crestere economica al Romaniei mult mai mare decat in alte tari vest europene. Pe de alta parte, partea proasta este ca exista in continuare o emigratie a creierelor in Romania, exista o clasa a doctorilor care pleaca in strainatatea, a pacientilor care pleaca in strainatate pentru a se trata. Este trist.

Cred insa ca sunt cateva lucruri care conteaza si pe care le nu vedem pentru ca suntem prea preocupati de iesirea din criza si cand se va intampla acest lucru. La nivelul electoratului exista o dorinta de a investi in infrastructura, exista o penalizare a anilor pe care i-am pierdut. Investim in turism, exista o strategie. Faptul ca pornim de la o baza foarte mica ne ofera posibilitatea de crestere sustenabila in urmatorii ani.

Wall-Street.ro: Cat de actuala mai este teza dezvoltarii economice prin dezvoltarea brandurilor romanesti? Care este starea brandurilor romanesti?
Mihai Ghyka:
Eu am un mare respect pentru Renault, pentru faptul ca si-au utilizat renumele, puterea financiara, cunostintele si puterea de inovatie pentru a scoate in lume un brand romanesc. Faptul ca Dacia este astazi una dintre vedetele lumii auto europene este un pas hotarator. Teza brandurilor romanesti care vor creste economia locala si exporturile este greu de crezut. Ne place sa credem in ea. Primul lucru este sa castigi incredere in tine insuti, inainte de a vinde ceva strainilor. Ceea ce incearca Jean Valvis sa faca cu Aqua Carpatica – absolut laudabil. Alt om care ar merita o medalie.

Wall-Street.ro: Credeti in ideea unui premier tehnocrat sau din mediul de afaceri?
Mihai Ghyka:
Am o mare strangere de inima in a crede ca solutia vine de la un premier din mediul de afaceri. Sunt doua medii complet diferite. Un ministru tehnocrat am mai avut si vom mai avea si in special in Ministerul de Finante s-au dovedit a fi niste ministri buni, care stiau despre ce vorbesc si s-au gandit mai degraba la economia romaneasca si mai putin la interesele de partid. Atunci cand vorbim despre un premier care nu are experienta, care vine din mediul de business privat cred ca poate deveni foarte repede ineficient. Atata vreme cat nu ti-ai facut scoala in minister este foarte greu sa iei decizii potrivite pe termen scurt. Guvernele nu subzista 10 ani. Nu cred ca un premier din zona de business, fara o experienta de secretar de stat, e o varianta potrivita. E important insa sa asculti de mediul de business, in sensul in care sa le consideri punctul de vedere.

Cititi in urmatorul slide ce crede seful Bergenbier despre gradul de confort al unui fond de investitii in conducerea unei multionationale, inovatia in management si care este miza bataliei in bere in acest an

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri