2 / 7

Misiune: consultant de criza

In ultimii doi ani, consultanta a devenit foarte atractiva in toate domeniile, iar consultantii, mai ales cei foarte experimentati, deopotriva cautati de oamenii de afaceri pentru ajutor si de presa pentru comentariile pertinente si, nu de putine ori, "suculente". Odata cu criza insa, cand bugetele se restrang considerabil, iar numarul firmelor care se inchid este cu mult mai mare decat al celor care au "curajul" sa se deschida, consultanta a intrat intr-un con de umbra, mai ales daca nu avea cuvantul "restructuri" trecut in fisa de post.

Consultanta farma se pare ca este privilegiata, spun cei care activeaza in domeniu, si asta pentru ca insasi piata este mult mai putin afectata de criza, in ideea ca oamenii au nevoie de medicamente in continuare, dar si pentru ca este un sector nou, care a prins avant de abia anul trecut. In plus, oportunitatile sunt multiple, avand in vedere ca este o piata inca in stare embrionara, care ofera multiple paliere de dezvoltare pentru cei care doresc sa se lanseze in domeniu.

Primii pasi au fost facuti inca de acum doi ani, cand doi executivi importanti din farma locala, Roberto Musneci de la GSK si Klaas Postema de la Sicomed (acum Zentiva), au anuntat ca renunta la functiile de conducere pentru a intra in consultanta. Roberto Musneci spune ca nu regreta pasul facut, declarandu-se "pe deplin satisfacut" de alegerea pe care a facut-o.

"Criza face ca totul sa fie putin mai dificil, insa este o mare nevoie de comunicare strategica in varii industrii, inclusiv farma", considera Musneci. "Cred ca unele dintre masurile de reforma luate anul acesta au sporit volumele desi la preturi mai reduse, au redus pretul mediu pe unitate si au neutralizat efectele variatiei cursului valutar care au pus in pericol activitatea tuturor sectoarelor din industrie. In alte tari, industria farmaceutica se dovedeste a fi rezistenta si anticilica. Prin urmare, este un an deloc usor, dar per total industria a avut o evolutie pozitiva. Nu pot face estimari referitoare la piata de consultanta in farma pentru ca este extrem de fragmentata: consultanta in relatia cu autoritatile de reglementare, comunicare, dezvoltarea afacerii, organizare, managementul crizei, analize media etc", afirma fostul executiv de la GSK.

Lista de manageri atrasi de domeniul consultantei a fost continuata si in 2008. Un an efervescent la nivel de schimbari de top management, miscari care s-au intensificat odata cu adancirea crizei si pe plan local. "Consultanta farma a aparut de abia in ultimii doi ani ca o nevoie la criza existenta, pentru ca un manager obisnuit nu are timpul si nici resursele necesare sa rezolve toate problemele, de aceea apeleza la serviciile unui consultant cu care sa lucreze pe proiecte", explica Dana Stanciulescu, adaugand ca aceasta solutie este mult mai ieftina decat daca ar exista un astfel de specialist permanent angajat in cadrul companiei.

Un moment propice de care a profitat si Nicolae Voiculesu, prin infiintarea Link Resource. "Apreciez ca in urmatorii cinci ani piata de consultanta in acest domeniu foarte specializat va creste, astazi nisa fiind vizibila, dar inca relativ restransa. Potentialul financiar pe care il estimez pentru urmatorii cinci ani este in jurul a 10- 20 milioane euro", a declarat Voiculescu, cu ocazia lansarii oficiale a parteneriatului dintre firma de consultanta si NNDKP in mai 2008.

Jumatate de an mai tarziu, in decembrie, cand a fost anuntata si intrarea in actionariat a lui Dragos Dinu, plecat de la A&D Pharma la sfarsitul verii, discursul s-a axat tot mai mult pe problema crizei si a oportunitatii pe care aceasta o ofera pentru consultanta in domeniu. “In criza economica, atat companiile private cat si autoritatile vor avea mare nevoie de firme de consultanta pentru a face fata acestei perioade”, spunea Nicolae Voiculescu, fondatorul Link Resource. La randul sau, Ion Nestor s-a aratat la fel de increzator in business-ul aflat la inceput de drum, declarand ca "este momentul cel mai bun pentru lansare; chiar daca urmeaza o perioada mai dificila in economie, nu consideram ca va fi un impediment, ci credem ca se vor crea noi oportunitati; deja avem o strategie in acest sens".

Timpul pare sa le dea dreptate asociatilor de la Link Resource, anul acesta doi noi manageri alegand sa-si infiinteze propriile business-uri in domeniu: Laurentiu Scheusan (ex-Actavis) si Dana Stanciulescu (ex-Teva).

Navigheaza slideshow-ul in continuare pentru a vedea cine sunt principalii executivi din farma care au ales sa-si continue cariera in domeniul consultantei.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri