2 / 5

Ce cauzeaza depresia la locul de munca

Una dintre teoriile depresiei pune accentul pe relatia dintre cerere, control si suport. Astfel, o cerere ridicata, care presupune volume mari de munca, control insuficient al situatiei din partea angajatului si lipsa de sustinere din partea sefului reprezinta o combinatie “castigatoare” pentru stres si depresie.

O alta teorie este cea a dezechilibrului dintre efort si rasplata. “Daca efortul e mare insa e apreciat pe masura, e ok. Daca nu se traduce intr-un salariu mai mare, apreciere, securitate si oportunitati de cariera apare stresul”, explica Lennart Levi, profesor emerit de medicina psihologica la Institutul Karolinska din Suedia.

De asemenea, stresul apare atunci cand exista un dezechilibru intre cerere si capabilitati personale. “Se poate corecta schimband situatia sau schimband persoana”, spune profesorul Dieter Zapf, sef al diviziei de Psihologie Organizationala in cadrul Universitatii din Frankfurt. Realist, echilibrul poate fi restabilit daca se reduc factorii de stres (presiunea timpului, conflict de roluri si ambiguitate, constrangeri legate de job, greutati, insecuritate, mediul stresant, clienti agresivi) si se cresc resursele (sustinere din partea sefilor sau colegi, programe de management al stresului, traininguri de competente sociale si personale).

Potrivit modelului “spiralei depresiei”, o persoana ajunge de la starea de sanatate la depresie trecand prin urmatoarele faze: insomnii, durere, energie scazuta, iritabilitate, munca in exces, deficit de memorie, izolare sociala, sentimente de vinovatie, demotivare, apatie, depresie, ganduri de suicid. Intervalul in care se intampla toate acestea e de obicei mare, intre 1 si 5 ani. “Trebuie observate simptomele din timp, e o perioada destul de lunga de interventie”, spune Hans-Peter Unger, medic la Clinica Asklepios din Hamburg.

“Oamenii pot avea perioade foarte lungi de tacere. Nu ai zice ca sunt bolnavi, insa in acea perioada creste riscul sa isi piarda jobul”, spune Paul Litchfield, Chief Medical Officer la British Telecom Group. Sunt cazuri care trebuie observate si ajutate.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri