2 / 3

Costul coruptiei in societatea economica si sociala

Tema cea mai importanta pentru Romania este legata de dezvoltarea statului si cresterea performantei economice, subiect care a cuprins agenda publica predominant in acesti ani cu un impact major asupra calitatii vietii si a politicilor macroeconomice, subiect care nu poate fi abordat in afara transparentei decizionale si a integritatii publice, arata Transparency International.

Acest subiect a fost insa abordat de o maniera unidirectionala cu neglijarea completa a temei coruptiei si a nevoii de asigurare a integritatii publice, ca premise esentiale in asigurarea standardelor de buna guvernanta. Implicatiile ignorarii complete a fenomenului coruptiei, care s-a agravat, a condus la ruinarea tuturor politicilor de ajustare economica si dezvoltarea sustinuta initiate de executivul de la Bucuresti.

Astfel, in situatia in care Romania doreste sa aplice un set de politici publice proactive in domeniul redresarii economice este absolut obligatoriu ca in cadrul programului de relansare administratia romaneasca sa abordeze integrat si politicile de reducere a coruptiei. Autoritatile trebuie sa demonstreze vointa politica de a aborda nu numai provocarea “ce este de facut” dar si provocarile “cum trebuie facut” si “cu ce instritutii trebuie facut”, sunt de parere reprezenantii Transparency International.

In prezent, Romania are un sistem national de integritate slab. Piloni care detin roluri cruciale in formularea si aplicarea masurilor anticoruptie nu si-au dezvoltat o capacitate institutionala puternica si o guvernare interna care sa sustina performanta activitatii lor. Executivul a avut cel mult o performanta medie ce priveste integritatea publica, in ciuda faptului ca detine rolul de lider in utilizarea parghiilor de putere. Sistemul de justitie a avut o performanta inca si mai scazuta, din motive similare, iar agentiilor anticoruptie le-a lipsit sustinerea publica si suportul institutional adecvat pentru urmarirea obiectivelor pentru care au fost create, fiind utilizate cu precadere ca instrumente de lupta partinica in plan mediatic. Pe de alta parte, clientelismul, legaturile informale si neincrederea nu caracterizeaza numai repertoriul comportamental al elitei guvernamentale, dar sunt profund inradacinate si in interiorul sectorului public afectand intreaga societate.

Cresterea economica contribuie la o baza mai buna pentru sistemul national de integritate, insa comportamentul public indezirabil al actorilor politici, performanta institutionala generala scazuta, dezinteresul publicului pentru politica si spiritul civic limitat servesc drept baza nefavorabila pentru un sistem national de integritate robust. In aceste conditii coruptia si slaba fundamentare si administrare a politicilor publice au avut un rol esential in amploarea efectelor pe care criza economica le-a avut la nivelul Romaniei.

Astfel, din cauza lipsei de integritate publica, competitivitatea in domenile sanatatii publice, educatiei si sigurantei si ordinii publice plaseaza Romania in periferia Uniunii Europene fiind pe ultimul loc.

Transparency International Romania apreciaza ca aceasta situatie este rezultatul lipsei de coordonare strategica in privinta masurilor legislative si institutionale, ceea ce a condus la vulnerabilizarea excesiva a tuturor pilonilor de integritate si la afectarea credibilitatii reformelor si a Romaniei in general.

Conform Global Competitiveness Report al World Economic Forum, Romania are deficiente exact in zonele in care se constata de catre rapoartele nationale de analiza si o incidenta mare a coruptiei. Birocratia fiscala care incurajeaza evaziunea si frauda, in conditiile unei culturi a lipsei de conformare voluntara la lege. Sunt identificate ca zone vulnerabile regimul proprietatii (care naste in continuare numeroase litigii pe rolul instantelor de judecata) si coruptia generalizata in domeniul autorizatiilor in material urbanismului.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri