4 / 6

Fraude cu carduri de serviciu

Multe companii utilizeaza carduri business pentru angajatii care fac deplasari in interesul serviciului si au nevoie sa plateasca servicii sau bunuri de valoare mica, cumparate pentru buna desfasurare a afacerii.

Daca in organizatie nu este o procedura interna de verificare a tranzactiilor cu cardurile de serviciu, apare riscul de frauda si utilizarea in interes personal a banilor companiei. Acest risc este amplificat cand cardurile business sunt imprumutate intre angajati si devine greu de stabilit responsabilul fiecarei tranzactii.

Frauda este posibila prin decontarea unor bonuri sau facturi fictive, ori chiar prin nedecontarea sumelor utilizate, in absenta verificarii extraselor de card cu deconturile de cheltuieli. Este suficient ca utilizatorii sa isi dea seama ca verificarile nu sunt exigente. Vestea superficialitatii controalelor va circula in firma iar vulnerabilitatea va fi exploatata chiar si de cei care nu ar proceda in mod normal asa, daca vor considera ca asta este cutuma firmei.

Intr-un caz, angajatul care facea cumparaturi minore cu cardul firmei, putea sa scoata sume mici pentru a cumpara din fructe pentru protocol. Avand numerar la indemana a inceput sa parieze la casa de pariuri cu banii firmei, si deoarece avea sansa la jocuri de noroc, de obicei castiga si punea banii la loc. Un castig mai mare l-a atras insa in cursa si a tot marit miza pana cand nu a mai putut sa restituie ce retrasese de pe card. Contabila a sesizat ca angajatul nu poate justifica sumele scoase in numerar de pe card si i-a spus directorului, care l-a luat la intrebari. Vinovatul a recunoscut frauda, a platit sumele sustrase si a plecat din firma in mod rusinos, ratandu-si cariera.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri